news08.net/ads.txt

הטור של אמיר ירון | די להשתקת הנשים (או: מה, שכחנו כבר את יום האישה?!)

זוכרים את יום האישה שחגגנו בשבוע שעבר? אירועים ברשויות המקומיות, במת”נסים, במקומות העבודה… ברכות מכל הלב, לנשים, ותקווה שהשכר הממוצע של נשים יהיה זהה לשכרם של הגברים! נראה שאין קונצנזוס יותר גדול על מקומם של הנשים בחברה הישראלית, כביום האישה הבינלאומי!

רק עברו להם מספר ימים וחזרנו למוטב, לצערי הרב, מחגיגות מרגשות לציון יום האישה, לאמירות משפילות כלפי נשים דעתניות, מציון יום האישה על אתגריו החברתיים החשובים, לאמירות משפילות ובוטות כלפי נשים, שכל רצונן היה לומר את האמת שלהן כפי שהן מאמינות, מהסכמות רחבות על הצורך בשיויון בין נשים וגברים, למעשים שלא ייעשו כלפיי נשים בנבזות באיומים ובכוחניות מקוממת .ישנם הרבה ויכוחים בינינו, ברמות שונות של ויכוח, יש שפע של נושאים שהם במרכז הדיון הציבורי כבר שנים ארוכות, אך מצאנו לאורך הזמן דרך נורמטיבית להתמודד עם אי הסכמות או עם המחלוקות.

אבל דווקא עתה, מספר ימים אחרי יום האשה הבינלאומי, נחשפנו לגל עכור של שנאה ואיבה כלפיי נשים ש”העזו” לומר את דעתן האישית במספר נושאים שהם במרכז הדיון הציבורי במדינה, שמענו את עמדותיהן של מספר נשים שהחליטו לומר את שעל ליבן, באומץ תוך כדי הצגת אג’נדה חברתית מרשימה, ומיד לאחר מכן שטף אותנו צונמי אימתני , גל עכור של תגובות שנאה כלפיי נשים אלה שבאו לביטוי בעיקר במדיה וברשתות החברתיות!

שימו לב במה מדובר ובמי מדובר:

רותם סלע. כל רצונה היה להסתייג מהראיון של רינה מצליח עם השרה רגב ב’פגוש את העיתונות ‘ עוד לא יבשה הדיו וכל המדיה הייתה מלאה בדברי שטנה נוראיים. ראש הממשלה לא מצא את הדרך להסתייג מהתגובות הקשות ומההשתלחות חסרת המעצורים, והעדיף להתפלמס עם רותם סלע על העמדות שלה כפי שבאו לידי ביטוי באינסטגרם. מזל שגל גדות, שנמצאת מעבר לאוקיינוס, מצאה את הדרך לחזק את רותם סלע.

סתיו שפיר. ניהלה ויכוח לגיטימי כנגד התנהלותם של בן גביר וחבריו, והסיכוי שייבחרו לכנסת ישראל. רק אמרה את דברה, וכבר הצמידו לה מאבטחים, משום שקיבלה איומים על חייה.

נשות הכותל, שביקשו לקיים תפילה בכותל ומצאו עצמן מהר מאוד תחת מתקפה כוחנית של מאות מתפללים חרדיים שלא איפשרו להן להשלים את תפילתן. חיכיתי לשמוע את נציגי המפלגות השונות שיגיבו על כך ויגנו את הכוחניות שהפגינו המתפללים החרדיים כלפי נשות הכותל אך ללא הועיל! כולם נאלמו דום! כולם עסוקים בבחירות! נושא זה מפריע להתנהלות במערכת הבחירות ולכן כל המפלגות העדיפו לשתוק. מזל שיש את התנועה הרפורמית בראשותו של גלעד קריב שעמדה באומץ לצד נשות הכותל!

אושרת קוטלר. עשתה את עבודתה העיתונאית בתום לב ע”פ דרכה הברורה והחדה, הגיעה למצב שאמרה באומץ שהיא מפחדת על חייה כתוצאה מאיומים שהיא קיבלה!

אין לי כונה להיכנס לעובי הקורה בוויכוחים ובנושאים שהציפו לסדר היום, רותם סלע, סתיו שפיר, אושרת קוטלר ונשות הכותל, לכל אחד מאתנו יש את העמדה שלו וזה בהחלט לגיטימי, אבל זה לא לגיטימי שלצד הזכות הבסיסית של נשים לומר באומץ את דעתן יקומו רבים אחרים וישתלחו בנשים אלה באופן קיצוני. וכאן אני חוזר ליום האישה, בואו לא נהיה צבועים ביום הזה. אם אנחנו רואים את יום האישה הבינלאומי כעוד יום של אירועים משמחים הופעות ומופעי בידור הרי ימים כאלה יש לנו בשפע אולי כדאי לחסוך את ההוצאות בגין יום זה.

אבל אם אנו חדורי אמונה שיש לתקן את ההתנהלות המבזה כלפי נשים במיוחד כשהן משמיעות את דעתן באומץ וללא מורא, אזי חובה על כולם להירתם למשימה זו. זו משימה שהיא לא נחלת הנשים בלבד ואולי היא יותר נחלת הגברים, ובמיוחד של נבחרי הציבור שבמעשיהם ובהתבטאויותיהם יכולים להשפיע על הנעשה בחברה הישראלית. לכן במקום הקשה בו אנו נמצאים החובה הראשונית שלנו כשאנחנו מציינים את יום האישה להתחייב להבטיח את זכותן של הנשים לומר את דעתן, גם אם היא לא נוחה לאי אילו מהשומעים, ללא איומים וללא השתלחויות.

אין לי ספק שחברה ישראלית תהיה טובה יותר ערכית יותר ודמוקרטית יותר אם נשים ירגישו יותר בטוחות לומר את דעתן ולקיים דיון ציבורי, גם אם הוא נוקב, אבל דיון כזה חייב להתנהל בכללי משחק כאלה שיאפשרו להן התבטאות משוחררת מכל איום או פחד. זה צו השעה!

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן