הלכה: שאלות ותשובות בנושא בדיקת מזוזות

בחודש אלול לקראת השנה החדשה נהגו לבדוק את המזוזות בפתחי הבתים. להלן מספר שאלות ותשובות בנושא: מה זה לבדוק מזוזה? מי בודק? ומה יש לבדוק?

בתוך בית המזוזה יש חתיכת קלף שעליה כותב הסופר את פרשת ‘שמע ישראל’ ואת פרשת ‘והיה אם שמוע’. למעשה במזוזה מופיעים הפסוקים של האמונה בה’ בתורה ובקיום המצוות. את הקלף מגלגלים ומניחים בתוך בית המזוזה, מדי פעם יש לבדוק את הקלף על ידי סופר מומחה לראות האם הכתב נמחק, או נרטב, או התבלה, או כל דבר אחר העלול לפסול את המזוזה.

מה משמעות האותיות ש-ד-י שמופיעות על המזוזה?

במסורת היהודית המזוזה מגינה על הבית ועל האנשים החיים בו. מכאן גם האותיות שד”י הכתובות בצידה החיצוני של יריעת הקלף אשר עליה כתובה המזוזה. לפעמים גם מוטבעת מילה זו על בית המזוזה, דהיינו שומר דלתי ישראל. נהוג שאם יש בעיות בבית בודקים את המזוזות לוודא שאין הן פסולות.

למה חשוב לדעת כיצד לקבוע את המזוזה?

לא כולם יודעים או מבינים כיצד לקבוע את המזוזה, באיזה צד של המשקוף, באיזה גובה, וכדו’. קרה מקרה שהניחו את המזוזה הפוך, שעל פי ההלכה זה פסול, ועל פי הקבלה זה יכול לגרום לנזק ח”ו ליושבי הבית.

האם מניחים את המזוזה ישר או באלכסון?

יש דעות שונות כיצד לקבוע את המזוזה. יש נהגו להניח ישר ויש נוהגים באלכסון. יש מחלוקת בתלמוד האם להניח את המזוזה עומדת (לאורך הפתח) או שוכבת (לרוחב הפתח). להלכה הוכרע כשיטת הרוב ושיש להניח את המזוזה בצורה מאונכת. כך הוא אכן מנהג ספרד ועדות המזרח. אולם הפסיקה האשכנזית קבעה שיש להתחשב גם בדעת המיעוט, וכדי לצאת ידי חובה לפי שתי השיטות הם מניחים את המזוזה בצורה נטויה, אלכסונית מעט, כך המזוזה היא לא מאונכת וגם לא מאוזנת. כך הוא המנהג בעדות אשכנז ובקרב יהודי מרוקו.

כל כמה זמן צריך לעשות בדיקת מזוזה?

א. נהוג לבדוק כל שלוש שנים את המזוזות בבית. ב. יש שנוהגים לבדוק כל שנה בחודש אלול לקראת ראש השנה. ג. בהתאם להרגשה או צורך, לדוגמא אם קרה חלילה אירוע רפואי. ד. כאשר המצב הכלכלי דורש שיפור. או ברכה מיוחדת לפני “עסקה חשובה”. ה. כדאי לבדוק מזוזות כשיש “עיכוב” או מצב “תקוע” או הרגשת “חסימה” בכל תחומי החיים.

באילו פתחים צריך לקבוע מזוזה?

בכל הפתחים של הבית או העסק צריך לקבוע מזוזה. כל הפתחים חשובים באותה מידה. גם מטבח, מרפסת, חדר ארונות, מחסן, ממ”ד, סלון, חדרי שינה, חדר עבודה, משרד, כניסה ראשית, גג. למעט שירותים ואמבטיה שם לא קובעים מזוזה.

 

***

בית ההוראה ‘שערי הלכה’ מתמחה בבדיקת המזוזות אצלכם בבית, אישור תקינותן או החלפת הקלף, במקום ובהתאם לצורך. אין צורך לשים מזוזה חלופית לבנתיים! אנחנו לא לוקחים לבדיקה במשך מספר ימים ואז מחזירים! זה מסורבל! השירות שלנו הוא עד הבית, ידידותי, מהיר, ובמחיר סימלי. מענה טלפוני עד אחת עשרה בלילה, חייגו וניגיעו עד אליכם, לבית ו/או לעסק. טל’  050-9353477

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן