המובילה בעולם: 5 עובדות מרתקות על התעשייה הסינית לייצור רכב חשמלי

איך יתכן שבסין יותר זול לייצר רכב חשמלי מבכל מקום אחר, למרות שהוא מתקדם כמו – ולפעמים יותר – מכל מקביל אמריקאי, גרמני או יפני? מהו סוד כוחה של תעשיית הרכב הסינית – ואיך נוצר מצב בו יש יותר מ-180 מותגי רכב סיניים?|  מאת: אורן הדר

איך יתכן שבסין יותר זול לייצר רכב חשמלי מבכל מקום אחר, למרות שהוא מתקדם כמו – ולפעמים יותר – מכל מקביל אמריקאי, גרמני או יפני? מהו סוד כוחה של תעשיית הרכב הסינית – ואיך נוצר מצב בו יש יותר מ-180 מותגי רכב סיניים?

אורן הדר

כל מי שרוצה לדעת איך ייראה עתיד התחבורה בעולם צריך רק להעיף מבט אל סין: התשתיות הן הכי מתקדמות, המכוניות החשמליות – הכי נפוצות וגם הכי זולות ויעילות. איך הגיעה סין למצב כזה, בו מעצמות רכב ותיקות כמו גרמניה, ארה”ב ויפן לוטשות עיניים, ומנסות לאמץ פיצ’רים שקיימים בכל רכב חשמלי סיני ? חמש עובדות מפתיעות על תעשיית הרכב החשמלי ישפכו אור על הזינוק הסיני – ויספקו תשובות.

1. היא נולדה מתוך צורך אקולוגי נטו

סין החלה להשקיע ברכב חשמלי הרבה לפני ארה”ב, יפן, קוריאה או מדינות אירופה – מתוך צורך אקולוגי מהותי, פשוט לא היתה ברירה. עד לשנות ה-50 התמקדה כלכלת סין בחקלאות כדי להאכיל את האוכלוסייה העצומה שלה, ואז חל זינוק מהיר בתיעוש: בניית תשתית ייצור תעשייתי שנשען על שריפת פחם. המהלך היה חד מאוד, והוביל לייצור באיכות נמוכה, בין היתר בגלל תשתית בעייתית.

בשנות השבעים שינה השלטון את הגישה, ועבר למודל שדומה יותר לשוק מערבי, לרבות אזורים בהם הסחר כמעט חופשי. כאן החלה צמיחה מבוססת הישגים ומהפכה חברתית. נולד מעמד ביניים סיני שהתרחב במהירות, ונהנה ממוצרים זולים מאוד שאיכותם הולכת ועולה. והשיפור באיכות החיים הוביל לזינוק בביקוש לכלי רכב.

ואולם, מגזר האנרגיה עדיין נשען על מזהמים, שבשילוב צריכה מהירה של מכוניות גרר את סין למשבר אקולוגי. זיהום האוויר פשוט שבר שיאים. הממשלה החליטה ב-2009 לעבור לתחבורה חשמלית, והציפה את היצרניות בסיוע ומענקים שהפכו לפיתוחים בתחום הסוללות, תשתיות הטעינה והתחבורה החשמלית הכי יעילה בעולם. מהפכת המובייל השפיעה אף היא, ואיפשרה ליצרניות המקומיות לשלב שבבים וחיישנים מתקדמים מאוד בזול, וליישר קו עם מתחרים מערביים גם בתחומי הבטיחות, הביצועים וחוויית הנוסע.

2. היא הפכה את סין למעצמת תחבורה עולמית

הסבסוד הממשלתי, הפתיחות של הציבור לאימוץ תחבורה ירוקה ותשתיות הייצור העצומות הפכו את סין למדינה בה יש הכי הרבה כלי רכב חשמליים בעולם – עד סוף השנה צפוי שיעור המכוניות החשמליות בסין להגיע לכמעט 30% (לעומת 7% בארה”ב), ותוך שנתיים-שלוש יעמוד המספר על 80%. זהו נתון שמאוד קשה להתחרות בו, בשל מבנה תעשיית הרכב העולמית: יצרניות בשאר העולם מוכרות גם רכב חשמלי וגם מכוניות היברידיות, וכאלה עם מנועי בעירה פנימית. במשך שנים רבות הציגו היצרניות את הדגמים החשמליים בתור מוצר שוליים אקזוטי, לנהגים עם מודעות אקולוגית – ובעיקר דגמי יוקרה. רק בשנים האחרונות החלו להשיק דגמים זולים יותר, אך הם עדיין צריכים להתחרות בדגמים ההיברידיים והאחרים של כל יצרנית. החברות בסין מוכרות יותר משום שהן לא צריכות להתחרות בעצמן – כל הדגמים שלהן חשמליים – ומציעות גם זמני אספקה מהירים יותר, וגם עלויות חלפים הרבה יותר נוחות.

3. סוד כוחה טמון בסוללות (ובאייפונים)

סוללת רכב חשמלי צריכה להכיל הרבה מאוד אנרגיה ביחס למשקלה, להיות עמידה ואפקטיבית, ולהסתדר עם שינויי טמפרטורה ומאמצים. אלו שמגיעות מסין הן הטובות בעולם, ומסוגלות גם להיטען מספיק מהר כדי שלא לשבש לכם את הנסיעה, ולהחזיק יותר זמן לפני שתצטרכו להחליף תשתית. הסיבה היא שלתעשייה הסינית יש יותר ניסיון עם סוללות יעילות מלכל תעשיה אחרת בעולם. כל מכשירי המובייל מיוצרים בסין, ונשענים על סוללות ליתיום-יון. תעשיית הרכב הסינית ידעה איך לתכנן, לפתח, לבנות בזול ולתחזק מערכי סוללות כאלה, שיהיו מספיק יעילים גם עבור מכונית. ואכן, כמעט כל הסוללות לרכב חשמלי בעולם פותחו בסין או על בסיס טכנולוגיה סינית וכולם משתמשים בהן – ממותגים מקומיים ועד טסלה האמריקאית.

4. יש יותר מ-180 מותגי רכב חשמלי סיני

בכבישי ישראל נוסעות מכוניות סיניות מ-15 מותגים שונים, שמציעים בעיקר קרוסאוברים קטנים חשמליים – וכולם מציעים אבזור מרשים ביחס למחיר. אבל זה רק קצה הקרחון: בסין עצמה קיימים 183 מותגי רכב חשמלי שונים. חלקם מתמחה בתחבורה ציבורית ומשאיות, אחרים – בדגמים ספורטיביים ומכוניות יוקרה, והרוב שמים דגש על מכוניות למשפחה.

5. עלויות הייצור של רכב חשמלי סיני זול במיוחד, אפילו בדגמי עילית

ליצרניות רכב באירופה, ארה”ב, קוריאה ויפן מאוד יקר להפיק מכוניות חשמליות. סיבה הראשונה היא ההתמקדות שלהן בדגמים היברידיים ואחרים והקצאת פחות פסי ייצור, לכן ביכולתן לייצר פחות כלי רכב ונדרשות למקסם רווחים מכל מכירה. סיבה נוספת היא משבר השבבים העולמי , במסגרתו אין מספיק שבבים זמינים לייצור של מכוניות חכמות חשמליות ואחרות בקצב שחברות הרכב היו רוצות.

לסין אין את הבעיות הללו משום שהיצרניות הסיניות בונות רק רכב חשמלי, והן עושות זאת במשך עשורים שלמים כך שטכניקות ההרכבה והייצור שויפו והתייעלו מאוד. בנוסף, בשטח סין מרכיבים את רוב השבבים בעולם, ומכלולי הייצור מושפעים ישירות מדרישות הממשלה – וכך מקצים הרבה יותר שבבים לתעשיית הרכב המקומית, ובמחירים נוחים במיוחד. התוצאה היא מכוניות מתקדמות כמו בכל מקום אחר, אבל זולות יותר וזמינות יותר להזמנה.

סיכום

כשמסתכלים על רכבים סינים בישראל, 2023 היא שנת ההתבססות. כבר בשנה שעברה עקפה יצרנית סינית את טסלה בראש טבלת המכירות של הקטגוריה החשמלית בארץ, ועתה צפויים דגמים חשמליים מסין להתברג גבוה גם בטבלה הכללית. בעתיד נראה יותר ויותר מכוניות חשמליות מסין, שימשיכו להיות יותר זולות ומשתלמות ועד שלא ייפתר משבר השבבים – גם להגיע מהמפעל לנמל הרבה יותר מהר.

צילום: Shutterstock

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן