מבזקים
לוד: הולך רגל בן 26 נפגע מרכב נתיבות: בן 4 נפגע מרכב נתניהו במסר לעם הלבנוני: "חיזבאללה חלש מאי פעם, ישראל חזקה מאי פעם" חשש לחייה של בת 15 מקריית מלאכי חשד חמור בתל אביב: בן 25 נעצר בחשד לעבירות מין ופגיעה בפרטיות דרמה: אזרחית ישראלית חולצה מהשוק בקלקיליה – הועברה לכוחות הביטחון בשלום גבעתיים משיקה מלגות של 10,000 שקל לסטודנטים דירות החל מ-3.36 מיליון שקל: פרויקט ענק בירושלים נחשף גאווה ענקית לקריית אונו: בית הספר אביגדור ורשה הוכתר לאלוף ישראל בשחמט סערה בירושלים: הפלג הירושלמי תוקף את המשטרה לאחר העברת 17 תלמידי ישיבות לכלא הצבאי 10 נפגעים בתאונה בין אוטובוס ורכב בבאר שבע לקראת מצעד הגאווה בתל אביב: עשרות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ייפרסו בשטח סגירת חשבון אכזרית: כתב אישום חמור נגד 4 קטינים שתקפו נער והשאירו אותו לדמם ברחוב הישגים מרשימים למתעמלות מאור יהודה באליפות ישראל בהתעמלות מכשירים אשקלון: שלושה עובדים זכו באות “הטובים בשירות” – אחד מהם חילץ אנשים מבניין בוער באר שבע מרחיבה את פינות ההאכלה לחתולי הרחוב רשת הביטחון של ישראל: למרות החום הקיצוני, הערבה המשיכה לספק ירקות שאף אזור אחר לא הצליח לגדל מודיעין מכבים רעות: ערב “שבילי תקווה וצמיחה” חתם תערוכה והשיק אנתולוגיה חדשה פתח תקווה: גבר כבן 50 נפצע בינוני בתאונת התהפכות; מספר פצועים קל בתאונה נוספת בעיר ללא היכרות מוקדמת: תושב אילת תקף קשיש בתחנת אוטובוס ואיים עליו באמצעות לבנה

הנגב: מהפכה או מחלוקת? תוכנית “יישור קו” להסדרת הקרקעות יוצאת לדרך

תוכנית “יישור קו” להסדרת תביעות הבעלות ביישובי הקבע הבדואיים בנגב נכנסת לשלב המעשי, במהלך שמוגדר על ידי יוזמיו כמהלך משמעותי להסדרת הקרקעות וקידום פיתוח היישובים.

תוכנית “יישור קו” להסדרת תביעות הבעלות ביישובי הקבע הבדואיים בנגב נכנסת לשלב המעשי, במהלך שמוגדר על ידי יוזמיו כמהלך משמעותי להסדרת הקרקעות וקידום פיתוח היישובים.

במהלך סיור לעיתונאים שנערך בהובלת שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, הוצג קול קורא ראשון מסוגו במסגרת התוכנית, שמקודמת מכוח החלטת הממשלה 3101 (בדו/9). התוכנית עוסקת בהסדרה משולבת של שטחים המצויים בתביעות בעלות בתוך תחומי יישובי הקבע, לצד קידום התיישבות מוסדרת ופיתוח יישובי הבדואים בנגב.

בשלב הראשון תחול התוכנית על חמישה יישובים: מרעית, אבו תלול, סעווה (מולדה), כסייפה ולקיה. הקול הקורא שפורסם מתניע את המהלך בשלב ראשון ביישובי מרעית ואבו תלול. לפי פרטי המתווה, מטרת התוכנית היא לייצר לראשונה מסלול מוסדר להסכמות בין המדינה לבין תובעי הבעלות עבור שטחים בתוך יישובי הקבע, במטרה לאפשר פיתוח של שכונות מגורים, תשתיות, מוסדות ציבור, מסחר ותעסוקה — לטובת התושבים והיישובים, וכן לטובת משפחות המתגוררות כיום בפזורה מחוץ לתחומי התכנון.

על פי הגורמים המעורבים, במשך שנים ארוכות חלקים נרחבים ביישובי החברה הבדואית נותרו ללא פיתוח בשל מורכבות תביעות הבעלות והיעדר מנגנון הסדרה מוסדר. לטענתם, מצב זה יצר חסמים משמעותיים לתכנון ולפיתוח.

המתווה החדש מבקש לאפשר לתובעי בעלות להתאגד ולהגיש הצעות מוסכמות להסדרה ורישום קרקע. בהתאם לתוכנית, תובעי בעלות המחזיקים בזכויות של לפחות 75% משטח התביעה יוכלו להגיש הצעות פשרה מוסכמות.

לצורך כך תינתן תקופה של שישה חודשים להגשת ההצעות, שבמהלכה יוכלו המשתתפים ליהנות ממתווה תמורות הכולל פיצויים בקרקע או בכסף, בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל ולתיקון פרק משנה 6.5. לאחר מכן יופעל מתווה תמורות פוחת למשך ארבעה חודשים נוספים, במטרה לעודד הצטרפות מוקדמת.

ביחס לשטחים שלא יושגו לגביהם הסכמות, ושמיועדים למגורים בהתאם לתכנון היישובי, המדינה תיזום הליכי הפקעה ככל שיימצא כי אין אפשרות למימושם. במקרים אחרים ייתכן שינוי ייעוד הקרקע והימנעות מפיתוח, למעט לצורכי ציבור ותשתיות, ובהתאם יוגדרו גבולות היישובים מחדש.

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי אמר במהלך ההצהרה בשטח:
“במשך עשרות שנים מדינת ישראל לא הצליחה למצוא פתרון אמיתי לסוגיית תביעות הבעלות בחברה הבדואית בנגב- הסוגיה העמוקה והאקוטית ביותר בנגב, שמונעת את פיתוח והסדרת ההתיישבות. רפורמת ׳יישור קו׳ שהובלנו נוגעת בלב הסוגיה ומייצרת לראשונה מנגנון מעשי שמאפשר להסדיר תביעות בעלות בהסכמה, תוך פיתוח יישובים ומתן מענה אמיתי לאלפי משפחות. בנוסף, המתווה כולל היפוך של ממד הזמן: תמורות מוגדלות למקדימים להצטרף להסדרה והפחתה הדרגתית ככל שחולף הזמן, ובכך מייצר תמריץ אמיתי להגיע להסכמות. במקומות שבהם לא יושגו הסכמות, המדינה תפעל להתאים מחדש את גבולות הקו הכחול בהתאם לצורכי התכנון והפיתוח. זהו מהלך היסטורי ומשמעותי מאין כמוהו שמחבר בין משילות, אחריות לאומית, פיתוח הנגב ועתיד החברה הבדואית.
אחרי עשרות שנים – באנו ליישר קו בנגב.”

מנכ”ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות אבי כהן סקלי אמר:
“זו הפעם הראשונה שבה המדינה מתמודדת באופן ישיר עם חסם היסוד שמעכב את פיתוח יישובי החברה הבדואית בנגב. המהלך יאפשר לקדם תכנון איכותי, הרחבת יישובים ומתן פתרונות מגורים ותשתיות, לצד יצירת ודאות והטבות משמעותיות למי שיבחר להצטרף להסדרה.”

יובל תורג’מן, מנכ”ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, הוסיף:
“מדובר במהלך היסטורי ופורץ דרך, שמעניק לראשונה הזדמנות אמיתית להסדיר את סוגיית תביעות הבעלות בתוך היישובים ולאפשר פיתוח מוסדר של שכונות, תשתיות ומוסדות ציבור. במשך שנים ארוכות יישובים רבים בנגב נותרו ללא פיתוח מספק וללא אפשרות לקדם תכנון מוסדר בשל מורכבות תביעות הבעלות. כעת המדינה מציבה מתווה חדש המבוסס על הידברות, הסכמות ועתיד משותף.
אני קורא לתובעי הבעלות לגלות אחריות ואומץ, לפנות לרשות הבדואים ולקדם פשרות והסכמות. זהו צעד שיכול להבטיח עתיד בטוח ויציב למשפחות רבות באמצעות הסדרת מגורים כחוק, אפשרות לבניית בית קבע מוסדר ומוגן, ופיתוח תשתיות ושירותים חיוניים לדורות הבאים.
אני קורא לתובעי הבעלות לנצל את חלון ההזדמנויות שנפתח כעת, להגיע לפשרות ולהסכמות ולא להחמיץ את ההזדמנות להסדרה מוסכמת. התכנית נמצאת בשלב שמאפשר הידברות וגיבוש הסכמות”.

בשלב זה, התוכנית צפויה להיכנס ליישום ראשוני ביישובי הפיילוט, כאשר הגורמים המעורבים מדגישים כי מדובר במהלך ארוך טווח שמטרתו להסדיר מחלוקות קרקעיות היסטוריות ולאפשר פיתוח מוסדר של היישובים בנגב.

◼️ חדשות להבים, מיתר והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

קבוצת ערים
קטגוריות

זכויות יוצרים: המערכת משקיעה מאמצים רבים באיתור בעלי זכויות היוצרים בתכנים המופצים ברבים. במידה ופורסמה מדיה שבעליה אינו ידוע, השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות, ניתן לפנות אלינו לצורך הוספת קרדיט או הסרת התוכן.

צילום: יח"צ

דילוג לתוכן