השמדת מנהרות כבר ראיתם – אבל איך זה מרגיש בבטן האדמה?

מי שמתמקדים ומתמקצעים בנושא אתגר התת-קרקע הם לוחמי סמו”ר של יחידת יהל”ם. הם מאתרים, חוקרים, ומשמידים כל פיר ומנהרה שנקראים בדרכם

התת-קרקע הוא אזור מורכב, מסובך ובעיקר לא צפוי. לכן, כדי לסכל את האיום שמתחת, נדרשים הלוחמים המיומנים והמקצועיים ביותר- כאלה שמוכשרים בדיוק לכך. שמענו ממפקד פלוגת סמו”ר (צוות המנהרות של אוגדת עזה) על התהליך שבין איתור הפיר להשמדת המנהרה, ועל הלמידה שיכולה להתקיים רק בבטן האדמה

אתגר התת-קרקע עלה לתודעה הציבורית בעיקר מאז ‘צוק איתן’. עם השנים, ובמיוחד כעת במלחמה, נרשמה התקדמות משמעותית בכל הנוגע ללוחמה נגד תשתית הטרור המסוכנת הזו, שנמצאת בעומק האדמה.

מי שמתמקדים ומתמקצעים בנושא המורכב הזה הם לוחמי סמו”ר של יחידת יהל”ם. הם מאתרים, חוקרים, ומשמידים כל פיר ומנהרה שנקראים בדרכם.

מתחילת המלחמה, הפלוגה פועלת בשני צירים מרכזיים: החל מחבירה לצק”חים השונים, שם לוחמיה מספקים מענה בעולמות המנהור, נטרול המטענים, חבילה ופריצה. הם נכנסים ככוח עצמאי על מנת לאתר, למפות ולהשמיד מרחבים מוגדרים.

אבל איך זה קורה בפועל? נחלק את המשימה לארבעה שלבים: מודיעין, איתור, חקר והשמדה. תחילה, מדייקים את המידע הנתון לגבי האיתור, קודם כל באמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים, ובהמשך מאמתים אותו מול האוגדות והחטיבות.

ברגע שמגיעים למרחב, חושפים את השטח בעזרת עבודות הנדסיות הכוללות כלי צמ”ה, קידוחים ופיתוחים משוכללים. באמצעותן, מדייקים את התת-קרקע, כדי לייצר את הדרך הנוחה ביותר למעבר לשלבים הבאים. לאחר מכן, לומדים את התוואי לעומק באמצעות רובוטים, רחפנים וכניסת לוחמים.

“אתגרים רבים ניצבים בפני אלה שנכנסים”, מדגיש מ”פ סמו”ר, רס”ן א’, “למשל, מחבלים שאורבים להם, מטענים ואירועים בהם יידרש חילוץ. אך מה שמספק לנו את היתרון מול האויב הוא אמל”ח מותאם ותרגולות רבות, שמוודאות שכל לוחם מכיר את סדר הפעולות הכי טוב שאפשר”.

המידע שנאסף זורם למאגר נתונים שמשמש כ’בנק מטרות’ ליחידה, ולטובת בניית מפה של המנהרה. כל זאת במטרה ללמוד ולהפיק לקחים להמשך, וגם לוודא שבשלב ההשמדה סיכלו את כולה.

“לראות שתוואי שעבדנו עליו במשך שבועיים הושמד – זה ממלא גאווה”, משתף המ”פ, “הלוחמים יודעים לעשות כל משימה על הצד הטוב ביותר, לא משנה אם היא קטנה או גדולה”.

במלחמה הנוכחית, נחשפו בפלוגה למספר רב של מנהרות, ולכן, כל פעולה היא בורג משמעותי בתהליך הלמידה של יהל”ם: “זה ניסיון מבצעי ולימודי שאין שני לו. אנחנו רק ממשיכים לשדרג את המודיעין, את יכולות הלוחמים ואת האמל”ח של היחידה”.

שני עולמות שרשמו קפיצת מדרגה גדולה בתקופה האחרונה הם הרובוטיקה והרחפנים. בתום כל משימה, הלוחמים חוזרים, משקפים את היתרונות והחסרונות שלהם בשטח לנציג אמל”ח מהיחידה, והוא בונה שידרוגים בהתאם לצרכים שעולים משדה הקרב.

אך עם היתרונות, מגיעים גם אתגרים חדשים. “אין ספק שהיכולת להתייעל תוך כדי לחימה לא פשוטה”, מסביר רס”ן א’, “הלוחמים מסיימים פעילות בשישי בערב, מפיקים לקחים נפשיים ומקצועיים, ויוצאים בשבת בבוקר למשימה נוספת – הם פועלים ללא הפסקה”.

לצד המשימות המבצעיות, מתכוננים בפלוגה לקבלת הלוחמים העתידיים שהתגייסו בימים האחרונים לחיל ההנדסה הקרבית, וחלקם יצטרפו לשורותיה. “אתם נכנסים בזמן אינטנסיבי”, פונה אליהם בחיוך רס”ן א’, “תצטרכו ללמוד מהר ולהשתפר, אבל אתם גם זוכים לקחת חלק בתקופה הכי מיוחדת ומאתגרת של היחידה”.

 

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: דובר צה"ל

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן