news08.net/ads.txt

חומצת הפלא: עובדות חשובות שכדאי לדעת על חומצה פולית

לא מעט דובר על החומצה שחיונית בעיקר לנשים לקראת ובתחילת ההיריון ומצויה במאכלים רבים כמו פולים, אך האם אתם מכירים אותה באמת? לפניכם כל מה שחשוב לדעת על החומצה החשובה

רויטל מור

(צילום-Shutterstock)

החומצה הפולית מהווה חלק ממשפחת ויטמיני B וחשיבותה בגופנו רבה במיוחד. היא מצויה במיני מזונות רבים ובפרט בכאלו בעלי עלים ירוקים כהים כמו תרד, מנגולד, פטרוזיליה, כוסברה, אספרגוס עלי לפת וקייל. תפקידה בגופנו הוא משמעותי מאד, שכן היא מעורבת בתהליכים רבים בו ומחסור בה עשוי לגרום לתסמינים מוכרים רבים ביניהם עייפות, חולשה ואף לבעיות התפתחותיות בקרב עוברים כבר בשלבי ההיריון הראשונים.

על אף שמקור צריכתה העיקרי הוא במזונות מגוונים רבים, רק חלק ממנה נספג בגוף בפועל – מה שעשוי להוביל למחסור בה. כדי להבטיח את כמותה התקנית הנדרשת בגוף, ניתן לקבל חומצה פולית באופן מלאכותי גם ממקורות חיצוניים כדוגמת תוספי מזון וויטמינים שונים המסייעים בהשלמת החסר.

אז מהי החומצה הפולית, תפקידיה השונים בגוף ומה מתרחש במצב של מחסור? המדריך המלא לפניכם.

חומצה פולית, נעים להכיר

באנגלית מבדילים בין חומצה פולית – Folic Acid לבין גרסתה הטבעית יותר – Folate, המצויה במזונות טבעיים רבים. שמה מרמז על מקורותיה, שכן בלטינית Folium משמעותו עלה ואכן היא מצויה בעיקר בירקות מרובי עלים כהים כמו תרד וקייל – אך לא רק. ניתן למצוא אותה בריכוזים גבוהים גם במאכלים אחרים כמו תותי שדה וחלמוני ביצים ועקב חשיבותה הרבה, משלבים אותה יצרני המזון  גם במזונות כמו לחם או דגני בוקר באופן סינטטי.

בעוד שהחומצה הפולית הטבעית המגיעה מצמחים נוטה להיהרס בבישול ובאחסון בתנאים שאינם אידיאליים, גרסתה המלאכותית נספגת ונשמרת בקלות רבה יותר וניתן לצרוך אותה כתוסף תזונה במצב בו ישנו חוסר או בתקופות מסוימות של לפני ובשליש הראשון להריון או בגילאים מתקדמים – בהן היא חיונית. עם זאת, במקרים מסוימים היא עשויה להצטבר בגוף בכמות לא תקינה והתייעצות עם רופא טרם השימוש בה חשובה במיוחד.

רבת פעלים – תפקידי החומצה הפולית בגוף

לחומצה הפולית תפקידים מגוונים בגוף והיא מעורבת בתהליכים חשובים רבים. היא עוזרת ביצירת תאים חשובים רבים כמו תאי דם אדומים ובכך תורמת למניעת אנמיה ומסייעת בוויסות הורמון הומוציסטאין ובכך עוזרת במניעת מחלות כלי דם ושבץ. בנוסף, רמות תקינות של פוליאט עוזרות במניעת סרטן השד, הלבלב והמעי הגס ובשמירה על ה DNA בתהליך בניית תאי העצב – בפרט בקרב עוברים.

כמו כן היא מסייעת במניעת היווצרותה של אנמיה בקרב נשים בהריון וכן תורמת רבות להתפתחות המערכת העצבית של העובר.

מחסור, עודף ומה שביניהם

בין הגורמים הנפוצים ליצירת חוסר בחומצה הפולית בחברה המערבית ישנם התזונה המודרנית בה הדלה בעלים ירוקים ופגם תורשתי נפוץ באנזים שאחראי למטבוליזם שלה. למעשה, ירידה בצריכת מקורות הוויטמין למשך שלושה חודשים צפויה לגרום לחסר מורגש שתסמיניו העיקריים הם חולשה, עייפות, כאבי ראש, לשון נפוחה או כואבת, קוצר נשימה, שלשולים, דפיקות לב מואצות, שכחה, דיכאון והופעת אנמיה מגלובלסטית – אנמיה בה יש שיעור נמוך יותר של כדוריות דם אדומות ואלו שקיימות גדולות מאד.

לצד המחסור הלא בריא, גם עודפים ממנה עשויים להזיק, שכן הצטברות של חומצה פולית בגוף יכולים להביא לעלייה בסיכוי לתחלואה בסרטן ולמסך חוסר בוויטמין B12.

חומצה פולית – חיונית לעוברים ולבני הגיל השלישי

לחומצה הפולית תפקיד מרכזי בייצור תאי העצב. ככזו, היא משחקת תפקיד משמעותי בשתי תקופות חיים שונות: בבניית מערכת העצבים אצל עוברים ובמניעת התדרדרותה אצל בני הגיל השלישי. על כן, צריכה מספקת שלה לפני ובתקופת ההיריון חיונית להפחתת הסיכוי להתפתחות מומים הקשורים בהתפתחות מערכת העצבים, חוט השדרה והמוח בעובר. משרד הבריאות  אף ממליץ לנשים בהריון לצרוך תוסף של חומצה פולית כשלושה חודשים לפני תחילת ההיריון וכן במהלך השליש הראשון.

גם בקרב בני הגיל השלישי, תפקידה של החומצה הפולית משמעותי. ישנם מחקרים ראשוניים המצביעים על קשר בין צריכה מספקת שלה לבין עלייה ביכולות קוגניטיביות מסוימות כמו זיכרון, מניעת חרדה ודיכאון ואפילו כלליות יותר.

לסיכום, חומצה פולית או בשמה האחר – וויטמין B9, היא חומר החיוני לתפקוד תקין של מערכות רבות בגוף, בפרט בתקופות ספציפיות כמו תחילת היריון. מאחר וניתן גם להגיע למצב של צריכת יתר, מומלץ לצרוך את התוסף בליווי רפואי ובמעקב מתאים שיבטיחו כמות תקינה שלה בגוף.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן