news08.net/ads.txt

חושבים שללמוד בזום בעברית זה קשה? נסו ללמוד אנגלית!

לימוד שפה זרה אף פעם אינו קל. ב18 השנה בהם אני מלמדת אנגלית ילדים ונוער במסגרת שיעורים פרטיים, הסיבות העיקריות בגינן היו התלמידים מגיעים אלי היו רצון לשיפור וחיזוק, או עקב הפרעת קשב ולקויות למידה הדורשות לימוד פרטני תוך מתן אסטרטגיות למידה ומענה ספציפי לקשיים. כיום, בתקופת הקורונה, אני מוצאת כי  נוצרה מגמה, בה גם ילדים שאינם מוגדרים בעלי לקויות למידה, נזקקים ללימוד הפרטני ולמתן אסטרטגיות למידה.  כלומר נוצרות בעיות במקום בו הן לא הופיעו קודם.

Photo by Itai Aviran

על מנת להבין את חומרת התופעה בעבור ילדנו, יש להבין את המצב שהיה טרום הקורונה. את הצורך המדוייק של כל ילד, והתאמת טכניקה וזמן הלימוד הנדרש, אני קובעת לאחר ביצוע “אבחון סטטוס” (שיעור בן 45 דקות הבוחן את הידע הנרכש ביחס לגיל). מדובר בשיטה ייחודית בארץ שפותחה על ידי, כמאבחנת דידקטית,  במטרה לדייק את מצבו הלימודי של הילד, ובשורה התחתונה גם לחסוך כסף (לעיתים הרבה כסף) להוריו. במסגרת האבחון נבדקים הפרמטרים של: ידע בתשתיות בסיס, אוצר מילים וידע דקדוקי. על פי אמות מידה של שליטה בחומר (שולט היטב, שולט חלקית ולא שולט בכלל).

עוד טרום הקורונה, אבחוני סטטוס אלה, העלו תופעה מטרידה, המשותפת לתלמידי בתיה”ס היסודיים ולתלמידי חטיבות הביניים של חוסר ידע בתשתיות הבסיס, כלומר מעבר להכרת וזיהוי אותיות ה ABC, אלא גם 44 צירופי אותיות הקיימים בשפה (כגון: tion, ture).

Photo by Itai Aviran

חשיפת התופעה נתנה מענה לתעלומת “מגיפת השיעורים פרטיים” המתחילה בדרך כלל מכיתה ה’, בה נדרשת רמה מינימלית בהבנת הנקרא, המהווה נגזרת של קריאה שוטפת ומדויקת,  כלומר, ילדים שלא מכירים ולא שולטים בכל תשתית הבסיס – לא יכולים להגיע לקריאה מדויקת, ולכן הבנת הנקרא שלהם נפגעת. כמו כן, פגשתי תלמידים רבים שלא הבינו את מבנה השפה האנגלית, וניסו ללמוד את כללי הדקדוק מבלי להבין כלל, מתי משתמשים בזמנים השונים והיו זקוקים לאסטרטגיות רבות לשם הבנת השפה וידיעתה. המשמעות היא לא רק פגיעה בזמן הווה אלא גם פגיעה בעתיד היות שכל חוסר כזה, נגרר עם הילד גם לתיכון ולבגרות, ופוגע משמעותית בבטחון העצמי שלו וביכולתו לתקשר בשפה האנגלית בעל-פה ובכתב. מכאן הדרך לפגיעה בפוטנציאל שלו בעת הלימודים אקדמאים והתמודדות על משרות  נחשקות בהי טק בארץ ובעולם

תשעת החודשים האחרונים מאז החלה הקורונה, סגר אחרי סגר, מייצרים תקופה מאוד מאתגרת ל“ילדי דור הקורונה”. הדבר נכון במיוחד לצעירים שבהם, שרק עושים את צעדיהם הראשונים בשפה האנגלית. חוסר יעילות וחוסר התאמה בהעברת החומר הנדרש ללמידה בזום, ניכר בבתי ספר היסודיים, ויוצר פער מצטבר בחשש מהשפה, ביחס אליה וברכישת הידע בשפה. הילדים האלה משלמים וישלמו בעתיד מחיר יקר  יותר! וכל זאת למה?

Photo by Itai Aviran

מחקרים מראים, כי בזמן רכישת שפה זרה חדשה, אסור לייצר מרווחי זמן ארוכים מדי בין התרגולים, כדי לשמור על רמת השגי הלמידה שנרכשו ועל מנת למנוע מצב של רגרסיה ברכישת השפה. היות והסגר הראשון היה ארוך, ונראה שהשני יהיה לא פחות. יש לזה משמעויות רבות עבור ילדים שלימודי האנגלית שלהם נפגעו החל ממרץ שעבר.

כמובן שהמצב הוחמר עקב היציאה מהמסגרת ובעקבות מצב הרוח הכללי שנובע מכך שההורים עסוקים בהישרדות כלכלית, וכל נושא הלימודים של הילדים הופכים למעמסת יתר עליהם, שעות הלימוד מתחילים להסתמן כ”שעות ביביסיטר”  להעסקת הילדים ולא ממש למטרה העיקרית שהיא לימודים. ילדים רבים מדווחים על שעמום וקושי מוגבר להתרכז בזמן השיעור עקב הסחות דעת רבות.  בנוסף חלק מהותי ברצון ובהצלחה ברכישת שפה זרה מהווה התחרותיות והרצון לבלוט בין כל התלמידים, אך כתוצאה מכל מה שתיארתי נוצרת התרחקות משמעותית מהצורך להשקיע ולבלוט, ונראה שכולם לומדים ומסתגלים למצב החדש – על חשבון הילדים.

Photo by Itai Aviran

אבל לא הכל אבוד – יש דרכים לנצל את התקופה על מנת לסייע לילדים בראשית דרכם בשפה האנגלית ריכזתי לכם מספר טיפים פשוטים לילדים המתחילים את הקרוא וכתוב בשנה זו, שנת בסיס משמעותית כדי שלא תתפספס למענם:

  • יצירת היכרות ראשונית חווייתית של השפה – כדאי לשלב משחקים למשל בזמן שהילדים לומדים את האותיות. כך לדוגמא: שמות פרטיים ושמות משפחה המתחילים באותיות שהם מכירים, שמות של מקומות ומילים זהות בשפה בעברית ובאנגלית. כך, הילד ירגיש שהוא יודע ומסוגל, ישאל שאלות וייפתח לשפה. דרך זו מסייעת להשיג מטרות חשובות מעבר ללימוד אנגלית, כגון: בטחון עצמי, תחושת מסוגלות, סקרנות לשפה והנאה.
  • דיוק בהגיית המילים – על מנת שהילד ילמד על ידי חיקוי בעודו מחקה יחקה נכון.
  • להקפיד על משימות קצרות ומהירות – כאשר המשימות ארוכות, הדבר עשוי להמאיס את הלמידה, הילד עשוי לחוש תסכול רב וליצר אנטיגוניזם לשפה.
  • מתן משוב מהיר ומיידי לכל הצלחה של הילד – התפקיד החשוב שלנו כהורים כי זה מה שיגרום לו להמשיך לרצות לדעת עוד.

– הכותבת, מירי וייסלר, מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית. למענה על שאלות וייעוץ להורים המעוניינים בשיפור הלימוד וההבנה של ילדיהם לשפה האנגלית: מירי וייסלר – 054-4355666

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן