יום המודעות לאוטיזם: מוקד וואטסאפ ייעודי וסדנאות להורים בכללית מחוז דרום

במחוז דרום כללית, יש למעלה מ- 4000 ילדים מאובחנים באוטיזם והמספרים ממשיכים לעלות בקצב מהיר

מוקד ווטסאפ ייעודי להורים לילדים על הרצף האוטיסטי וסדנאות הדרכות הורים מותאמות

לציון יום המודעות לאוטיזם- על חלק מהנעשה ביחידה להתפתחות הילד, כללית מחוז דרום

לקראת יום המודעות לאוטיזם פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים חדשים לפיהם, שיעור המאובחנים בישראל בשנה זינק פי 5 בפחות משני עשורים.

“גם אצלנו העלייה הזו מורגשת, כיום במחוז דרום כללית, יש למעלה מ- 4000 ילדים מאובחנים והמספרים ממשיכים לעלות בקצב מהיר” מציינת רווית מורד, מנהלת היחידה להתפתחות הילד בכללית בדרום.

אוטיזם הוא הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, שונות נוירולוגית הנגרמת משילוב של גורמים סביבתיים, תורשתיים וגנטיים. זוהי תסמונת קלינית המתאפיינת בקשיים שונים בתחום הקשרים הבן אישיים, בתחום החברתי, השפתי והתקשורתי. אבחון אוטיזם נמצא בעליה מתמדת בשנים האחרונות. בעקבות אבחונים וגילוי מוקדם, שכיחות האבחנה זינקה פי שלוש בעשור השני של המאה ה-21. בעשור האחרון חלה עלייה של 169% באבחון אוטיזם בילדים בישראל, ובשנים האחרונות אובחן עם אוטיזם אחד מכל 78 ילדים בישראל, אחד מכל 48 בנים ואחת מכל 222 בנות.

בנוסף להתמודדות האישית/משפחתית ולעיבוד הבשורה עם קבלת אבחנה, משפחות לילדים שקיבלו אבחנה של אוטיזם מתמודדות גם עם בירוקרטיה רבה מול גורמים שונים כמו: ביטוח לאומי, משרד החינוך, רווחה ועוד.

בנסיון להקל על משפחות אלה את ההתמודדות, במערך התפתחות הילד בכללית מחוז דרום הוקם שרות ייעודי לנושא ומונתה אחראית לתחום האוטיזם – הגב’ עליזה ביטון, שיחד עם עו”ס עינב גונן נותנות מענה מקיף ועוטף, אדמיניסטרטיבי וסוציאלי לילדים ולמשפחותיהם.

השרות להורים ניתן באמצעות פנייה למספר וואטסאפ ייעודי ובו ניתן סיוע בהתמודדות עם בירוקרטיה, מידע לגבי זכויות ואפשרויות טיפול, המענה לפניות ניתן בזמינות גבוהה מאוד, תוך שימת דגש על  יחס אישי, רגישות והבנה להתמודדות של המשפחות. תגובות ההורים מעידות עד כמה השירו והטיפול האישי נחוצים.

ר’ אם לילדה על הרצף האוטיסטי סיפרה כי “האפשרות לפנות לווטסאפ ולקבל מענה שעזר לנו מאוד, היה קרש הצלה בשבילנו…בזכות הקשר בווטסאפ, הצלחתי להכניס את הבן שלי  בזמן למסגרת חינוכית בגן שיקומי.”

בנוסף לעבודה הישירה מול המשפחות, מקדמת היחידה להתפתחות הילד בשיתוף המחלקה לקידום בריאות, סדנאות הכנה רגשית וחברתית לילדים על הספקטרום בגילאי 6-8 ומקיימת הדרכות לצוותים ומנגישה את המידע למרפאות.

מיטל ציבוטרו, מנהלת תחום סדנאות מחוץ לסל בכללית מחוז דרום מספרת:

“בשיח הפתוח שמתקיים עם היחידה להתפתחות הילד, העלו הורים לילדים על הרצף, את הצורך לקיים סדנת הדרכת הורים להתמודדות עם ילד בעל צרכים מיוחדים.”

מחלקת קידום בריאות יחד עם עליזה ביטון רכזת תחום אוטיזם במחוז, הרימו את הכפפה ויצאו במסע לאיתור מנחים מתאימים למשימה. המנחים שנמצאו הם בעלי הכשרה להנחיית קבוצות והורים בעצמם לילדים על הרצף האוטיסטי. לקבוצה הראשונה שנפתחה בבאר שבע הועברה סדנא בת 7 מפגשים בני שעה וחצי, שהנחה מנחה הורים והורה ל-3 ילדים על הרצף.

נושאי המפגשים עסקו בתכנים הרלוונטיים לכל הורה אך במיקוד יתר להורים לילדים על הרצף, כל מפגש עסק בסוגיה אחרת: הסדנה נפתחה במפגש ראשון שנשא את השם הקפה של היום לעומת הקפה של פעם – שוחחו על השגרה שהתרגלו אליה שהשתנתה, במפגש האחרון דנו בשאלה “איך נוכל להסתייע בכלים לטובת התמודדות בעתיד.”

מטרת הקבוצה הינה התמודדות עם חיי היומיום והכנה לאתגרי העתיד ובקבוצה ניתן מקום להורים להציף שאלות, קשיים ונושאים נוספים שברצונם לקבל כלים להתמודדות.

הסדנה הייחודית יצרה גלים ומיד אותרו מנחים לקבוצות גם באשקלון ובקריית גת. ההורים שהשתתפו בסדנאות הגיבו בהתרגשות אחרי כל מפגש בקבוצת הוואטסאפ הייעודית, והההתרגשות הבהירה כמה חשוב לבצע התאמה לאוכלוסיות מיוחדות.

א’ אב לילד על הרצף האוטיסטי מסר “אני מודה על המידע והכלים שניתנו לנו, המפגשים תרמו מאוד וזוהי חובה לכל הורה עם ילדים מיוחדים, אני חייב לציין שאני קצת מצליח להיכנס לראש של הילד שלי ולהבין סוף סוף עם מה הוא מתמודד”.

 

◼️ לקבוצת חדשות דימונה, מצפה רמון וים המלח בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות באר שבע והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות נתיבות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אופקים בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות שדרות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קרית גת והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קריית מלאכי והמועצה האזורית באר טוביה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אשקלון בווטסאפ לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
יום המודעות לאוטיזם: מוקד וואטסאפ ייעודי וסדנאות להורים בכללית מחוז דרום – BacolChina.COm
3 months ago

[…] Source link […]

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
יום המודעות לאוטיזם: מוקד וואטסאפ ייעודי וסדנאות להורים בכללית מחוז דרום – BacolChina.COm
3 months ago

[…] Source link […]

דילוג לתוכן