מכון דוידסון לחינוך מדעי ברחובות: מגויסים עבור האזרחים המפונים מבתיהם

הצוות של מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, נרתם לסייע ומעביר פעילויות מדעיות מעשירות לילדים המפונים.

מאז שבת ה- 7 באוקטובר למעלה מ- 125,000 אזרחים פונו על ידי המדינה מבתיהם וכ- 80,000 התפנו באופן עצמאי. מרבית האזרחים שפונו מתאכסנים בבתי מלון ללא מסגרת חינוך קבועה לילדיהם. הצוות של מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, נרתם לסייע ומעביר פעילויות מדעיות מעשירות לילדים המפונים.

מכון דוידסון לחינוך מדעי יזם את “מחנה מדעים” על מנת לסייע לתלמידי תיכון המפונים מהדרום ומהצפון, בלמידה לקראת הבגרות בביולוגיה. אלפי בני נוער איבדו את סביבתם המוכרת, הקשרים החברתיים והמסגרות החינוכיות בעקבות המלחמה. רובם נאלצים ללמוד במתכונת של למידה מרחוק, וגם התנאים במלונות או בבתיהם הזמניים מקשים על למידה רציפה ומשמעותית. מחנה מדעים הייחודי הוקם על מנת לתת מענה לקושי של התלמידים, הוא כולל חומרים עיוניים, משימות חקר במעבדות ומרחבים המאפשרים ביצוע ניסויים ולמידה פעילה.

מטרת המחנה היא השלמת הפערים, העלאת המוטיבציה וסיוע בהשלמת הבגרות המדעית בהצלחה. המחנה מיועד לתלמידי תיכון בכיתות יא-יב בכפר הנוער שבקמפוס מכון ויצמן למדע, יתקיים במתכונת שלושה ימים מרוכזים למורים ולתלמידים ממגמות הביולוגיה והביוטכנולוגיה. במסגרת הפרויקט ייחשפו התלמידים למחקר עכשווי הנעשה במכון ויצמן למדע, יתנסו במגוון שיטות במיקרוביולוגיה וביולוגיה מולקולרית וייצאו לדיגום ברחבי הקמפוס תוך היכרות עם מכון ויצמן למדע.

את התכנים ילמדו במשותף צוות של מכון דוידסון לחינוך מדעי, סטודנטים של מכון ויצמן למדע וצוות המורים של התלמידים המפונים. מעבר לרצון לסיים בגרות, המחנה יאפשר לתלמידים להיפגש בקמפוס הירוק של מכון ויצמן עם חבריהם ומוריהם לאחר תקופה ארוכה ומורכבת, יספק עוגן ויחזק את תחושת ההישג של התלמידים.

60 מש”קיות הוראה והדרכה מצה”ל עברו הכשרה של צוות של מכון דוידסון לחינוך מדעי. המורות החיילות מהוות צוותי חינוך עבור בתי ספר ביישובים ברחבי הערבה התיכונה שהתלמידים ברובם מפונים מתושבי העוטף. ההכשרה התבצעה במרכז מחקר ופיתוח של הערבה וים המלח ובעין יהב ומספקת ליווי פדגוגי בו החיילות מקבלות הדרכה ומארזים עם ציוד וחומרים רלוונטיים עבור התלמידים, כאשר מערכי השיעור מאופיינים בהתנסות מעשית וחווייתית. בנוסף, מתקיימת פעילות חינוכית שבועית קבועה עבור תלמידים המפונים בים המלח.

במהלך חודשי המלחמה, צוות קבוע של מכון דוידסון לחינוך מדעי העביר פעילויות שבועיות  בירושלים ובים המלח לכ-150 תלמידים מגילאי יסודי ועד תיכון שפונו מיישובי העוטף. הפעילויות כללו סדרות מפגשים של מדע פעיל, בכל מפגש התלמידים הכירו תופעה מדעית חדשה שבה הייתה התנסות פעילה בבניית תוצר הממחיש ומסביר את התופעה המדעית. הילדים יצרו, חקרו ולמדו על תופעות שונות; ביניהם אנרגיית חום, אור והחזרה, אור וצבע, מהו זרם חשמלי וכיצד ניתן לבנות מעגל ואף להלחים אותו. סדרת המפגשים אפשרה שגרה חינוכית שהכרחית בתקופה זו וייצרה וודאות ובטחון.

לאורך כל שבועות המלחמה הראשונים, למעלה מ-30 אנשי צוות של מכון דוידסון לחינוך מדעי הגיעו לבתי המלון שונים במרכז הארץ והעבירו פעילויות לכ-1,500 מפונים מהעוטף והצפון מגילאי יסודי ועד תיכון, תוך התאמה מרבית לקהל יעד בכל מלון. המפונים הגיעו מקריית שמונה, שדרות, קיבוץ מפלסים, זיקים, נתיב העשרה, ועוד. הפעילויות שהועברו: סדנת אנרגיות מתחדשות לייצור חשמל מאנרגיות של רוח ושמש, גלידה מדעית – איך מכינים גלידה קרה, טעימה ומתוקה בלי פריזר, משקפיים הפוכים – הילדים הרכיבו משקפיים מיוחדות שהופעות את העולם למעלה ולמטה וניסו לראות איך המוח יכול ללמוד לזזי בתאים חדשים, הועברו הרצאות לכל המשפחה בנושא אבולוציה, מח ועוד.

צוות מיוחד של מכון דוידסון לחינוך מדעי הגיע גם לאילת למשך שבועיים והעביר פעילויות שונות למפונים ששהו בבתי המלון בעיר. הועברו פעילויות ל 900 מפונים ממועצה אזורית שדות נגב, רעים, ניר יצחק, אשכול, קיבוץ סופה, ניר עוז ונירים מגילאי יסודי ועד תיכון כולל תוך התאמה לקהל היעד. בכל קבוצת מדריכים היו גם חניכי מכינת אופקים למדע שסייעו רבות בהעברת הפעילויות השונות. כחלק מהפעילויות שהועברו: איך עוברים דרך דף נייר, מנורת לבה עם פפריקה, חשים את העולם התנסות בזיהוי ריחות שונים, ועוד.

לצפייה בסרטונים מתוך הפעילויות השונות לחצו על הקישור.

לפרטים נוספים על התכניות המיוחדות של מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, בקרו באתר

◼️ לקבוצת חדשות רחובות והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ פורום חדשות אונליין מהערים: חולון, בת ים, ראשון לציון, אזור, באר יעקב, רחובות, נס ציונה, תל אביב ועוד… לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: יח"צ מכון דוידסון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן