news08.net/ads.txt

ניחוח בחירות? מפלגת גמלאים לכנסת – צו השעה! | הטור של אמיר ירון

סבא

סבא

כמה מכות יכולים הגמלאים לספוג במהלך השנים האחרונות? גזירות על גזירות, גמלאים שמתקשים לשרוד את החורף, שמתקשים לסיים את החודש, גמלאים ששוכבים במסדרונות של בתי החולים ומאבדים את הזכות לכבוד מינימלי, גמלאים שמוותרים על רכישת תרופות חיוניות בגלל יוקר המחיה, ועוד אינסוף של מקרים שכולם דוגמא לאטימות מצד ממשלת ישראל ביחסה לציבור הגמלאים.

אני מעריך, שאם הייתה קמה רשימת גמלאים כפי שהיה בעבר בראשותו של רפי איתן ייתכן ומצבם של הגמלאים דהיום היה נראה אחרת לחלוטין. לא במבצעים של שלייקס – סרטים ב-10 ש”ח אפשר ל”קנות” את הגמלאים, הם צריכים גב פוליטי חזק בכנסת שייטפל בבעיות הבוערות שלהם. נכון שהבעיות המדיניות מכריעות ברוב המקרים את גורל הבחירות נכון שהנושאים הביטחוניים הם שמשפיעים על דפוסי ההצבעה של הציבור בארץ אבל לא פחות חשוב לטפל בנושאים הבוערים לציבור הגמלאים באמצעות חקיקה זו חובה מוסרית מעל לכל!

להלן מספר דוגמאות  שמפלגת גמלאים הייתה מקדמת בכנסת:

  1. הצמדת קצבאות הזיקנה לשכר המינימום, כדי שגמלאים רבים יוכלו לחיות בכבוד. כפי שיש היום חוק שכר מינימום לעובדים כך יש חשיבות רבה לחקיקת חוק הכנסת מינימום לגמלאים. היום יש 22.7% מבתי האב בראשם גמלאים שחיים מתחת לקו העוני בהשוואה לכ-14% ב-oecd נתון שמדבר בעד עצמו.
  2. תמיכה ברכישת תרופות. מרכיב התרופות בתקציב של הגמלאים הוא משמעותי ביותר במיוחד לבעלי השכר הנמוך, ורק במסגרת תקציב המדינה ניתן להקל על מימון התרופות. קשה להשלים עם מציאות בלתי נסבלת בה פנסיונרים מוותרים על רכישת תרופות עקב העלויות של רכישת תרופות חיוניות.
  3. הזכות לישיבה במרחב הציבורי ובמרכזים המסחריים. יפה עשתה עיריית רחובות כשהציבה במספר לא מבוטל של מוקדים ציבוריים ספסלי ישיבה. בחנתי מקרוב את ניצול מקומות הישיבה ע”י הגמלאים ואכן יש לכך ביקוש רב, דרך אגב גם נשים בהריון ונכים נהנים מהאפשרות לשבת במרחב הציבורי. יזמה בהחלט מבורכת של העירייה, אך אם בוחנים את המצב במרכזים המסחריים המצב שונה. בקניון רחובות הוסיפו מספר רב של מקומות ישיבה בכניסה לקניון ויש לברך על כך אך לעומת זאת בקניון עצמו מספר הכיסאות הוא נמוך מאוד ביחס לצורך ולדרישה של מבוגרים למצוא מקום ישיבה בזמן השהייה בקניון. כנראה שרק חקיקה בכנסת שתחייב את בעליי הקניון לשריין כ-10% מהשטח של הקניון להצבת ספסלי ישיבה תקל על הגמלאים.
  4. ההתמודדות עם העידן הדיגיטלי. אנו עדים לאחרונה להחלטה של הבנקים לסגור את סניפי הבנקים, החלטה שפוגעת באופן קשה ביותר בגמלאים. ראינו דוגמא לכך בסגירת סניף בנק הפועלים בקריית עקרון – ורק בזכות המאבק של ראש המועצה הנמרץ חובב צברי ביחד עם ותיקי הישוב נמנעה הסגירה. אך לנוכח התפתחות המהירה של העולם הדיגיטלי יש חשיבות יתרה לשמור בחקיקה את מקומם של הפנסיונרים ואת יכולתם לקבל שירותים חיוניים בעולם דיגיטלי משתנה.

אלה מספר דוגמאות קטן הממחישים עד כמה חשוב להקים רשימת גמלאים שתרוץ לכנסת הבאה. לצערי אנו עדים חדשות לבקרים להקמת רסיסי מפלגות בשלל תחומי החיים ורק מקומם של הגמלאים נפקד. מי שזוכר את מפלגת הגמלאים בראשותו של רפי איתן בה נטלה חלק כח”כ שרה שלו מרחובות יכול להיזכר שניתוח דפוסי ההצבעה דאז מלמד על כך שלא רק גמלאים הצביעו עבור רשימה זו אלא היו מספר לא מבוטל של צעירים שראו חשיבות רבה להצביע עבור רשימה זו וכל זאת כדי לתמוך בהורים המתבגרים. אם הייתה קמה רשימת גמלאים בבחירות אלה המצב היה דומה וציבור רחב היה נותן לרשימה זו את הקול.

אני מכיר מקרוב את העשייה הפוליטית, את דרך קבלת ההחלטות ובמיוחד את המאבקים לקראת אישור תקציב. אם לא יישב בחדר הישיבות בו מתקבלות ההחלטות החשובות, נציג גמלאים שייאבק בנחישות למען הגמלאים, העוגה התקציבית תמיד תפסח על חלקם של הגמלאים ותעדיף, לצערי, מגזרים אחרים. ולכן זו השעה, זה הזמן, זה צו השעה, לפני שיהיה מאוחר מדי, להקים רשימת גמלאים לכנסת.

אם והיה ולא תקום רשימת גמלאים כל שנותר (וגם לכך יש חשיבות רבה) זה לתמוך ברשימות ובח”כ שמציבים את נושא הגמלאים במרכז סדר היום שלהם. לא די להכריז על רגישות חברתית חייבים לתמוך בח”כ שמתחייבים לקדם מצע מפורט למען הגמלאים – ואולי הדוגמא הטובה ביותר בקדנציה שזה עתה  הסתיימה הוא איציק שמולי – ח”כ צעיר ונמרץ שבחר להציב את נושא הגמלאים בראש סדר העדיפויות שלו ועל כך זכה להערכה ציבורית רחבה.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן