news08.net/ads.txt

צליאק, המחלה בעלת אלף הפנים (ובונוס: מתכון נטול גלוטן)

מחלת הצליאק (בעברית שמה דגנת) היא מחלת מעי אוטואימונית תורשתית. היא נובעת מתגובה חיסונית לגלוטן – חלבון שמצוי בחיטה, שיפון, שעורה, שיבולת שועל וכוסמין – אצל אנשים עם נטייה גנטית לפתח אותה.

מערכת החיסון של חולי צליאק תוקפת בטעות תאים בריאים בעקבות חשיפה לגלוטן: בראש ובראשונה – את תאי רקמת המעי הדק. המחלה גורמת לצלקות ולניוון סיסי המעי (שתפקידם להגדיל את שטח הפנים של המעי כדי לשפר את יעילות ספיגת החומרים המזינים), ניוון שעלול להוביל לחסרים תזונתיים. המחלה שכיחה יותר בצפון אירופה ובסקנדינביה וכן באיטליה ובאוסטריה, ונמוכה יותר בדרום אירופה. באזורים שבהם צריכת החיטה נמוכה, כמו המזרח הרחוק, שם אוכלים בעיקר אורז, שכיחות הצליאק נמוכה מאוד. ההערכות הן כי המחלה מקננת ב־3%-1% מהאוכלוסייה. ההנחה היא כי רבים מחולי הצליאק אינם סובלים מסימפטומים של המחלה ולכן אינם מאובחנים.

מה גורם לצליאק?

השילוב המשולש: גורם גנטי, חשיפה לגלוטן, והפעלה של מערכת החיסון כתוצאה מהחשיפה.

איך המחלה באה לידי ביטוי?

או. הנה הסיבה שמכנים את הצליאק “המחלה בעלת אלף הפנים”: יש סימפטומים רבים למחלת הצליאק והם שונים מאוד אצל כל חולה. לעיתים הביטוי היחיד למחלת הצליאק הוא חוסר בוויטמינים ובמינרלים חיוניים, בעיקר בברזל. יש שסובלים מתופעות כמו חוסר ספיגה מוחלט של מזון, תת תזונה, כאבי בטן, עייפות ושלשולים קשים. במקרים מסוימים, ואם המחלה מופיעה בגיל צעיר, ישנן הפרעות בגדילה ובהתפתחות. יש גם חולי צליאק שלא סובלים משום סימפטום.

ומה בעצם הבעיה בצליאק נטול סימפטומים?

הבעיה היא שהחולה אינו חש בה כלל. זה יכול להימשך שנים ארוכות, עד שנזקי הצליאק באים לידי ביטוי, וגם אז עלולים לקשר אותם בטעות למחלה אחרת. לחולי צליאק לא מטופלים יש סיכון גבוה יותר לסבול מבעיות פוריותהפלות, לידות מוקדמות, גידולים של המעי הדק והוושט ולימפומה של המעי, בעוד שהשכיחות של  הבעיות הללו בחולים מטופלים זהה לשכיחות באוכלוסייה הכללית. ואיך מאבחנים צליאק כשאין לו סימפטומים? ובכן, לרוב לא מגלים, ואם מגלים – זה בדרך כלל במקרה.

איך מאבחנים?

באמצעות בדיקות דם שמגלות את הנוגדנים לגלוטן שנוצרים אצל חולי הצליאק.  דרגת הדיוק של בדיקת הנוגדנים היא גבוהה מאוד, ומכיוון שבכל זאת קיימת אפשרות לטעות, נעזרים בדרך כלל גם בביופסיה שנלקחת מרקמת המעי הדק באמצעות גסטרוסקופיה.

בלי תרופות, עם דיאטה

הטיפול היחיד לצליאק הוא תזונתי: הימנעות מגלוטן. כן, לכל החיים. כולל הימנעות משימוש בכלים שבושלו או נאפו בהם מזונות עם גלוטן. ברשימת המזונות הבעייתיים נכללים לחמים, פסטות, פיתות, עוגות וביסקוויטים. גם מזונות תמימים לכאורה הופכים לנגועים בגלוטן לאחר שמעבדים אותם: למשל שניצלים מהצומח, רטבים לסלט ועוד ועוד.

במקביל, צריך לבדוק בזמן האבחנה שלא קיימים חסרים תזונתיים: ברזל, וויטמין D וחומצה פולית.

חולי צליאק שלא מקפידים על תזונה מתאימה עלולים לסבול מחסרים תזונתיים – כמו חוסר בסידן ובברזל; ירידה בפוריות, הפלות ולידות מוקדמות, ועלייה בסיכון לסרטן המעי הדק, לימפומה של המעי הדק וסרטן הוושט. אצל חולי צליאק שניזונים נכון, שכיחות של המחלות האלה משתווה לשכיחות באוכלוסייה הכללית.

החדשות הטובות הן שכיום החיים של חולי הצליאק קלים יותר מבעבר: מגוון המוצרים נטולי הגלוטן הוא מרשים למדי, ונוסף על כך מצוין על רוב המוצרים האם הם מכילים גלוטן או עקבות גלוטן. וזה עוד לפני שהזכרנו איך הרשת מתפקעת מרוב מתכונים משובחים נטולי גלוטן. הנה אחד לדוגמה, שממש מחכה לשבת בבוקר:

פנקייקס נטולי גלוטן:

חצי כוס קמח טפיוקה
שלושת רבעי כוס קמח חומוס
שתי כפיות אבקת אפייה
חצי כוס חלב סויה / שקדים
כפית תמצית וניל
שתי כפות סירופ מייפל

מעט קקאו / קינמון / כפית חמאת בוטנים
מערבבים את החומרים בקערית עד לקבלת בלילה נוזלית. מחממים מחבת עם מעט שמן ויוצקים בעזרת מצקת את הבלילה בתנועה סיבובית. הופכים כאשר מופיעות בועות על פני הפנקייק

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן