news08.net/ads.txt

צפו בתמונות: עץ הפיקוס השוקל 80 טון מועתק למיקום אחר בחצר “אחוזת מרגו”

מחזה מרהיב ממעוף הציפור, ממש ברגעים אלו מועתק עץ הפיקוס השוקל 80 טון, מרחוב אייזנברג למיקום אחר בחצר הבית “אחוזת מרגו” – על מנת למנוע פגיעה בו בתהליך הבנייה במקום. במיקומו החדש הוא יישמר לדורות הבאים, ולצידו הבית המיוחד, שיעבור אף הוא תהליך של שימור לתועלת הציבור.

למקום הובא מנוף מיוחד עם כושר נשיאה של 550 טון, שיוכל לשאת את משקל העץ. במרחק כמה עשרות מטרים, הוכן בור מיוחד, שתוחם בשני קירות מבטון, שחופו ביריעות מיוחדות מגבילות שורשים, על מנת למנוע פגיעה של התפשטות שורשי העץ למבנה הוותיק או לגדר המבנה הסמוך. אחרי הנחת העץ בבור החדש על מצעים של תערובת דשנים, הבור יכוסה, והעץ יעוגן לתמיכה עד לקליטתו. מתחת לעץ יוחדרו צינורות ברזל לכל אורך השורשים, ליצירת פלטפורמה שהעץ יושב עליה. הצנרת תחוזק בפרופיל של מתכת כך שהעץ יקבל תמיכה כמו על אלונקה בעת ההנפה וההוצאה שלו ממיקומו הקיים, עם ניתוק השורשים התחתונים של העץ.

לדברי עו”ד יניב מרקוביץ’, סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר, “מהרגע הראשון היה ברור לכולנו שהפתרון היחידי האפשרי ביחס לעץ הפיקוס היפהפה הוא העתקתו למקום חדש שישמר את הסיפור וההיסטוריה שלו. מדובר באחד העצים הגדולים והוותיקים בעיר ולכן היה חשוב לנו לשמור עליו ועל המיקום שלו. העץ יועתק למיקום חדש, ממש באותו מגרש ובסמוך לאחוזת מרגו. את תהליך העתקתו ואת המשך המעקב אחרי קליטתו במיקום החדש מלווה אגרונום מוסמך”.

העץ – “פיקוס השדרות” ידוע כעץ נוי, ירוק כל השנה, והנוף שלו ענק: מיתמר לגובה של עד 30 מ’, ויכול להטיל צל על שטח של מאות מ”ר ואחוזת מרגו היא אחד המבנים היפים והמוכרים ביותר העיר.

יצוין כי פרויקט העתקת העץ וקליטתו במיקומו החדש בחצר אחוזת מרגו מבוצעים בהתאם לקריטריונים המחמירים ביותר שקבעו פקיד היערות ועיריית רחובות ע”י חברת א. רוטמן ושות’ בע”מ, אשר מבצעת את פרויקט הבנייה במקום, ושימור בניין בניין אחוזת מרגו בהמשך.

על מנת שלא לפגוע בעץ, ולאחר התייעצות, שקילת כל האפשרויות וההשלכות, וקבלת חוות דעת מאגרונומים, החליטו בעיריית רחובות כי העץ שייך לחצר הזו, עם כל המסורת וההיסטוריה של המקום – ומין הראוי שיישאר שם. לפיכך נעשו הכנות להעתקתו במרחק של כמה עשרות מטרים לצידו הדרומי-פנימי של בניין אחוזת מרגו.

פקיד היערות העירוני, יוסי כפיר, קבע כי על העתקת העץ להיות מיטבית – כלומר עם חלק נכבד מהענפים והגזע. לפיכך, לפני כשלושה חודשים החלו ההכנות לתהליך העתקת העץ, אשר מלווה האגרונום צבי פרליס וצוות עובדים שלם. ההכנות כוללות גיזום חלקי של ענפים מיותרים וטיפול בעץ; תהליך של “אירגוז” – השארת קוטר של גוש שורשים של כשישה מטרים, כולל שימוש בחומרים מיוחדים והשקייה באמצעות ממטרה מיוחדת על הענפים והעלים, להאצת התפתחות שורשונים חדשים לשם קליטה מיטבית של העץ במיקומו החדש; עטיפת העץ ביריעות מיוחדות של שתי שכבות מבחוץ כולל רצועות .

ראש העיר, רחמים מלול: “אנו פועלים מתוך כבוד גדול לשימור ההיסטוריה והמורשת של העיר. בית אחוזת מרגו עובר לרשות הציבור, והוא יעבור תהליך של שימור שיחזיר לו את ההוד וההדר שהיו לו בעבר. לאחר שקילת כל השיקולים לטובת המשך קיומו של העץ היקר, החלטנו להותיר אותו סמוך מאוד למיקום המקורי שלו. עץ הפיקוס הוא פיסת היסטוריה עירונית, ואנו גאים בתהליך שנעשה- לצורך הבטחת עתידה גם לדורות הבאים”.

(צילמו בהנאה: נעמי וצבי אבן בר)

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן