רמ”י מעודדת תחרות בעולם הכריה והחציבה

“הגדלת היצע המחצבות יגביר את התחרות ויקדם את ענף הסלילה והבנייה”.

מהלך אסטרטגי של רמ”י בעולם הכריה והחציבה: רשות מקרקעי ישראל מעודדת תחרות באמצעות מכרזים וביטול הפטור בשוק הכריה ואף הכניסה לקופת המדינה כ-4 מיליארד ש״ח

הרשות מסכמת עבודה מאומצת מול חברות הכריה לאחר שבמהלך השנים נהנו מהארכת הסכמי חציבה בפטור ממכרז, וכעת נדרשות חברות אלו להתמודד במכרזים פומביים בהתאם להוראות החוק.

כמו כן פעלה רמ”י לחתימת הסכם פשרה עם חברת ‘שפיר’, בו נדרשה החברה, להשיב את מחצבת עציונה שיצאה למכרז ובו זכתה ‘שפיר’ בסכום של 1.18 מיליארד ש״ח זאת בנוסף להשבת מחצבת זנוח אשר שווקה במכרז, בו זכתה אתמול, ‘מחצבות כפר גלעדי’ בסכום של 1.1 מיליארד ש”ח.

מחצבה גדולה נוספת וחשובה ששווקה במכרז לפני כחודש היא מחצבת מבוא מודיעין בו זכתה חברת ‘אבן וסיד’ ותשלם כ- 1 מיליארד ש״ח.

מחצבה נוספת חשובה באזור המרכז ששווקה במכרז נוסף הינה מחצבת מגדל צדק בה זכתה חברת ‘הנסון’ תמורת כ-357 מליון ש”ח.

באזור הצפון שווקו שתי מחצבות נוספות – אושרת צפון מכרז בו זכתה חברת ‘אוליצקי’ בסכום של 351 מיליון ש”ח ו-אושרת דרום מכרז בו זכו במשותף ‘הנסון’ ו’מחצבים אבן’ בסכום של 908 מיליון ש”ח. כלל המחצבות יאפשרו אספקה שוטפת של מאות מיליוני טון לשוק הבניה והסלילה.

בשנה שעברה, שיווקה רמ”י בהצלחה 6 מכרזים למחצבות בשטח כולל של כ-4,300 דונם עם צפי של כרייה וחציבה בהיקף של כ-11.5 מיליון טון בשנה. (מחצבות: מישור רותם חול, מגדל צדק, אושרת דרום, אושרת צפון, עציונה והר שחר).

מתחילת השנה שווקו כבר 2 מחצבות – מחצבת מבוא מודיעין ומחצבת זנוח ובהמשך שנת 2024 מתוכנן שיווק מכרזים נוספים.

השר יצחק גולדקנופף: “אני מברך את מחצבות כפר גלעדי על זכייתם ומודה לרמ”י על פעילותה להרחבת אתרי החציבה. אנו פועלים כל העת על מנת לספק פתרונות ולסייע בקידום בניית תשתיות. הגדלת היצע המחצבות יגביר את התחרות ויקדם את ענף הסלילה והבנייה”.

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: “רמ”י פועלת נמרצות לשיווק והרחבת אתרים לחומרי חציבה בכדי לסייע למשק הבנייה והסלילה. בהמשך ל-8 מכרזי כרייה וחציבה שיצאו מתחילת 2023 גם השנה נמשיך להרחיב את היצע המחצבות לחיזוק המשק”.

במכרז אתמול שווקה בהצלחה קרקע  למחצבה, למחצבות כפר גלעדי אגש”ח אשר  תשלם 1.1 מיליארד ₪ לרשות מקרקעי ישראל , להפעלת ולתכנון הרחבת מחצבת זנוח. ההתקשרות תבוצע בשני חוזים; חוזה הרשאה לתכנון; חוזה הרשאה והפעלת המחצבה.  למכרז זה הוגשו4  הצעות.

מחצבת זנוח הינה אחת מתוך שתי מחצבות ענק המצויות באזור בית שמש ואשר הייתה מופעלת שנים רבות על ידי חברת שפיר.

במחצבה היקף עתודות גדול במיוחד העומד על כ-59 מיליון מ”ק.

כמו כן בתכנית מתאר ארצית לכרייה וחציבה (תמ”א14ב) סומן שטח הרחבה למחצבת זנוח – אתר 103 ובמסגרת מכרז זה נתנה לזוכה האופציה לקדם תוכנית הרחבה למחצבה.

שיווק המחצבה התאפשר אודות להסכם פשרה שנחתם בין רמ”י לחברת שפיר ואשר קיבל תוקף של פסק דין בבית המשפט העליון ביום 2.5.23.

זכייתה של מחצבות כפר גלעדי במכרז תביא להגדלת התחרות האזורית.

המגרשים הם חלק מתכנית “מחצבת זנוח-תכנית העמקה” המאפשרת להעמיק את מפלס החציבה והמכרז מיועד להרשאה לתכנון הרחבת החצבה בתחום אתר 103 (תמא/14/ב’) והפעלת המחצבה בשטח ההרחבה ככל שתאושר תוכנית ההרחבה ובכפוף לתנאי המכרז.  תוכנית מחצבת זנוח מתפרשת על כ-628 דונם, נמצאת בתחום המועצה האזורית מטה יהודה ומיועדת ברובה ליעוד של כריה וחציבה בקרקע.

שיטת המכרזים הנוכחית בה פועלת רמ”י לשיווק מחצבות, כוללת הוראות שיש בהן כדי לתמרץ את הזוכים לשווק חומרי גלם בהיקפים גדולים, וזאת מתוך מטרה לסייע להמשך פיתוחו ושגשוגו של שוק הבנייה והסלילה במדינת ישראל.

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: Pixabay

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן