news08.net/ads.txt

אוטובוס שבת, כאן ועכשיו | הטור של אמיר ירון

יו”ר ועדת הבחירות החליט בסוף השבוע לבטל את אוטובוס השבת שהיה אמור לפעול בראשון לציון ע”י מפלגת העבודה בנימוק שזו מתנה אסורה. איני חולק על החלטותיו של יו”ר ועדת הבחירות אך אני רוצה לבטא עמדה אחרת או שונה למשמעות הפעלת אוטובוס שבת.

נכון, יש הרואים את אוטובוס השבת כשירות הניתן לתושבים ללא תמורה, ואני מניח שפעולה זו כשהיא מתבצעת ערב הבחירות הופכת אותה לאסורה. עם זאת, נראה שהיה צריך לתת לכך משמעות מרחיבה יותר מעבר לפן השירותי, ולהבין שלהפעלת אוטובוס שבת יש משמעויות ערכיות רחבות יותר – הזכות של ציבור לקבוע כיצד תיראה השבת במרחב הציבורי. את עמדת הדתיים / חרדים בנושא זה, אני מניח כולם מכירים ויודעים, ולעומת זאת הציבור המסורתי והחילוני חלוק בעמדותיו לגבי סוגיה זו. אתייחס בעיקר לעמדת הציבור החילוני. ציבור זה לא מחפש קרבות מיותרים, רבים מקרב הציבור החילוני מכבדים את עמדת הדתיים בעיקר בכל הקשור לתחבורה ציבורית באזורים בעליי מאפיינים דתיים, אך אינם מוכנים להשלים עם כפיה חד סטרית המבטלת כל אפשרות לתחבורה ציבורית בשבת. בכל המרחב הציבורי, בלי להתחשב בצרכיי אוכלוסיות ללא רכב – בעיקר ותיקים וצעירים והפעלת אוטובוס שבת לציבורים אלה היא חשובה ביותר!

עשה נכון ראש עיריית טבריה רון קובי כשהעצים את הסוגיה והפעיל את אוטובוס השבת בטבריה למורת רוחם של הדתיים בעירו. הוא עשה נכון כי הוא נתן שירות לצעירים כוותיקים שאינם יכולים להגיע לטיילת בטבריה בשבת כי אין ברשותם רכב – ולכך יש להוסיף את ניסיונותיו הנחושים להחזיר עטרה לישנה, ולהחזיר את החיים התוססים בטיילת בטבריה, כפי שכולנו הכרנו לפני שנים רבות, ואכן מתברר שרבים נוהרים בחזרה לטבריה בשבועות האחרונים והופכים את העיר למוקד של תיירות פנים משמעותי. אני בעצמי ביקרתי בטבריה לפני מספר שבועות טיילתי בטיילת וראיתי עד כמה היא עזובה ומוזנחת ללא כל אפשרות לשבת בבית קפה ולשתות קפה כפי שהיה בשנים עברו – וזו אולי הדוגמא הגרועה ביותר לאן ניתן להגיע עם קיצוניות דתית בלתי מתקבלת על הדעת.

עיר בלי אוטובוס של שבת היא גם עיר ללא בתי קפה, והיא עיר ללא מרכזי בילויים ותרבות לצעירים ולמבוגרים. היא עיר סגורה ומיושנת, עיר שמסכנת את חיי הצעירים שמחפשים מקומות בילוי, ונאלצים לסכן את עצמם בדרכים בכל סוף שבוע כדי לבלות . זו חבילה אחת! ובטבריה, היא התקבצה לה יחדיו והרסה את תשתית התיירות בעיר, ומאליו גם את חוסנה הכלכלי של העיר ולכן שלא יתפלאו פרנסי הציבור הדתי / חרדי אם המצב המביש של טבריה יצמיח מנהיג מקומי כמו רון קובי, שבלית ברירה מוביל את העיר לקיצוניות הפוכה – והאמצעי לכך הוא הפעלת אוטובוס שבת כאקט סמלי.

צריך לזכור, שכל מי שהוביל את העיר לקיצוניות מסוימת, ייחשף באותה מידה גם לקיצוניות הפוכה, ולכן שלא יתפלאו מנהיגיי הציבור הדתי שזה המצב החדש שנוצר בטבריה. יש להם זכויות במאבק הנחוש של ראש העיריה לנרמל את החיים בעיר, זו שליחותו הציבורית זה כרטיס הביקור שלו בטבריה.

יעשו נכון פרנסי הישוב אם יתכנסו יחדיו ויגדירו את הסטטוס קוו הרצוי וההכרחי לעיר. זו חובתו של ראש העיריה, שקיבל את המנדט להוביל את העיר בחמש השנים הקרובות – וזו גם חובתם של חברי המועצה בטבריה, כך שיבואו לידי ביטוי הצרכים של כל תושבי טבריה, בהבנה – ללא כפיה ובהתחשבות בכל צרכי הציבור בעיר!

המצב בטבריה דומה מאוד למתרחש במדינה כולה, ולכן יש לראות את המאבק על אוטובוס השבת כפי שביקשה מפלגת העבודה לקיים בשבת האחרונה בראשון לציון, כאמירה ערכית, כיצד יש להתחשב ברצון הציבור כולו במרחב הציבורי, ולא רק כמתנה אסורה ערב הבחירות, ואז אני מניח שיו”ר ועדת הבחירות היה מתיר קיום פעולה זו!

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן