news08.net/ads.txt

אחרי עשרות שנים בפוליטיקה אמיר ירון מתכונן לבחירות ויורה צרורות בטור מיוחד

התרגלנו כבר שנושאי תפקידים בכירים בהנהגת המדינה אינם מוגבלים בתקופת כהונה. ראש הממשלה יכול להמשיך לכהן בראשות הממשלה כל עוד הציבור בוחר אותו. אבל האם זה נכון? האם זה ראוי? ובעיקר האם זה טוב למדינת ישראל?

מצד אחד לניסיון ציבורי פוליטי יש משקל רב במדינה כל כך מורכבת כמו מדינת ישראל. היכולת לנווט החלטות בין קצוות פוליטיים, זו מלאכת מחשבת על גבול האומנות . לא בטוח שכל אחד יודע לעשות זאת במיוחד רמטכ”לים ואנשי צבא בכירים שבאים מאסכולה צבאית לשוק האזרחי, וראינו בקדנציה הזו עד כמה קליטתם של הרמטכ”לים מכחול לבן הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית. לעומת זאת שלטון ארוך שנים בהכרח מסתאב. המנהיגים מאבדים את האיזונים ואולי את הבלמים הציבוריים והגבולות בין צרכי הכלל והציבור לבין האינטרסים האישיים. ביטוי מובהק לכך מתקיים בעיקר בעתות משבר כדוגמת משבר הקורונה . הצורך בהישרדות פוליטית לנוכח גלי הבחירות הבאים אלינו חדשות לבקרים, הרצון האובססיבי להמשיך ולכהן עוד ועוד קדנציות לאורך אינסוף שנים, גורם לאובדן החדות ויכולת התמרון של מקבל ההחלטות.

דמוקרטיה נשענת בחלקים נרחבים שבה על דינמיות, על שינויים, על ריענון הנהגות, על ניסיון מתמיד של אופוזיציה לכבוש את השלטון ורצון של קואליציה לשמר את השלטון. מצב בו שלטון נמשך מעל ל 15 שנה, שוחק באופן משמעותי את הדמוקרטיה, מרסק את הקוים האדומים החברתיים שהם יסוד של כל חברה דמוקרטית תקינה. העימות הבלתי נסבל עם מערכת המשפט על רבדיו השונים , מוכיח יותר מכל את הערעור של אבני היסוד של הדמוקרטיה. החברה הישראלית לאורך השנים קבעה כללי ברזל להתנהלות הדמוקרטית במדינה, אך כאשר מגיעים למצב שמערכת המשפט מפריעה כביכול לנהל מדינה, וראש הממשלה קורא להפגין כנגד היושבים ברחוב סלאח א דין בירושלים (משרד המשפטים) זה מצביע על שחיקה מאוד מסוכנת של ראש הממשלה בהבנה בסיסית של סדרי ממשל תקינים במדינה.

כדי להקדים תרופה למכה ולשמור את עליונות הדמוקרטיה, מפני קפריזה של מנהיג זה או אחר צריך לשנות באופן יסודי את סדרי הממשל במדינה, ולהגביל את משך כהונתו של ראש הממשלה לשתי קדנציות בלבד ובסה”כ 8 שנים. מה שנכון לנשיא ארה”ב צריך להיות נכון גם במדינת ישראל, האתגרים של נשיא בארה”ב הם לא פחות משמעותיים מהאתגרים הניצבים בפני ראש ממשלת ישראל, אבל האמריקאים יודעים שנשיא יכול לכהן שמונה שנים, שתי קדנציות בלבד. ובעיקר הוא עומד לבחירה חוזרת רק פעם אחת. וכך יכול היה אובמה לכהן רק שמונה שנים גם אם הוא זוכה לאהדה גדולה, ומאידך הנשיא טראמפ מסיים את כהונתו אחרי ארבע שנים סוערות בלבד למרות הרצון העז שלו להמשיך ולהנהיג את אומה האמריקאית והוא אינו בוחל באמצעים עד כדי ליבוי היצרים שהובילו להפגנה אלימה בקפיטול. אך מעל לכל יש את החוקה האמריקאית שמציבה גבולות ברורים ומגבילה את משך הכהונה לשתי קדנציות בלבד.

נציין שגם אצלנו נשיא המדינה מוגבל לקדנציה אחת של שבע שנים. כאשר בעבר אם זכרוני אינו מטעה אותי נשיא יכול היה לכהן שתי קדנציות.

כנראה שניהול משבר הקורונה היה נראה אחרת אם מורא הבחירות והצורך לחזור חדשות לבקרים לקלפי היה מוגבל, וראש הממשלה היה יודע מראש שאורך כהונתו הוא לשתי קדנציות בלבד ועליו לעמוד לבחירה מחודשת פעם אחת בלבד לאחר ארבע שנות כהונה. לכל אחד יש מחליפים לכל מפלגה יש מנהיגים בפוטנציה, גם לאלה הבאים מקרב הקואליציה וגם לאלה שבאים מהאופוזיציה. ראש הממשלה במצב זה היה מפנה את עיקר יהבו למשבר הקורונה מקבל החלטות אמיצות, מעמיד במקומם את אלה שהפכו את משבר הקורונה למנגנון פוליטי, במסגרתו מאיימים בלי בושה, לא אחת שלא יצביעו עבורו בהמשך לראש הממשלה, אם לא יכבד את דרישתם. כך לא ניתן לנהל משבר שעולה בחיי אלפי ישראלים. ראש ממשלה צריך לנהל משבר מבלי שייסחט פוליטית. שתהיה לו היכולת לקבל החלטות קשות, לא פופולריות  אך אמיצות ועיקר נכונות לנוכח עוצמת המשבר לטובת הציבור במדינה.

בעת משבר כל כך חריף כמו משבר הקורונה חייבים לשים את הפוליטיקה בצד ולנהל את המשבר באופן מקצועי וזאת ניתן לעשות קודם כל ומעל לכל, כאשר מגבילים את אורך הכהונה של ראש הממשלה לשתי קדנציות בלבד – ארבע שנים כל קדנציה. זה נכון בעת משבר, אך בעיקר זה מחזק את תשתית הדמוקרטיה הישראלית.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן