איך אפשר להימנע מטיפולי שורש – כל מה שצריך לדעת

טיפולי שורש הם מעין פרוצדורה רפואית, ולמה מספר שלבים. באם יש עששת, הרופא ראשית כל פותח את השן – ומשתדל “לרפא” אותה. באם יש זיהום, אז כדומה. לאחר מכן, הרופא ישאף לנקות את תעלות השורש, תוך הסר של רקמות מוך השן. ולבסוף, יסגור ויאטום את השן על ידי חומרים סטריליים, כמו גם אנטי בקטריאליים. מה יאפשר לאנשים לשמור על שיניים בריאות? שיניים בריאות, לא צריכות טיפולי שורש.

למה להימנע מטיפולי שורש?

ראשית כל, הסיבה שאנשים אולי רוצים להימנע מטיפול שורש – היא כי בכל זאת מדובר בפתיחת השן, ובאירוע עם הרדמה. כמו גם, יש כאלו שיכולים לחוות כאבים מכך. כך, שכדי לחוות שיניים בריאות, ובטוחות – אפשר בוודאי לשמור על שגרת חיים, כדי להישאר ולהישמר במצב בו השיניים תמיד “בסדר”, ואין צורך בטיפולי שורש.

טיפול שורש נועד לעזור לאנשים שיש להם פגיעה או זיהום במוך השן ובשורשיו. כמו גם במקרים של עששת “חמורה”, טראומה או שבר בשן, חבלה בשן, נסיגת חניכיים, דלקת ברקמת המוך, סתימות שהתקלקלו או נמק במוך השן. הטיפול יכול לעזור גם לאנשים שחוו פגיעה בשיניים שלהם, במסגרת טיפולי שיניים אחרים – כמו טיפול אורתודנטי, כתרים וסתימות.

כדי לדעת אם טיפול שורש יכול לעזור, מומחה לטיפול שורש ינסה לעשות צילומי שיניים, ולאבחן את סוג הכאב, מיקומו וחומרתו. זאת במטרה – להבין מה קורה בשיניים, מבחינה קלינית. באם המטופל יספר על כאבים ספונטניים שמקורים לא מגיע מסטימולוס, מגירוי, חיצוני כמו משהו שנכנס לחלל הפה – כמו אכילה או שתייה, של מזונות מתוקים כמו גם קרים, או מתוך צחצוח וניקוי השיניים, או מתוך חשיפה לטווח קור/חום “קיצוני” ולו באופן יחסי.

לשמור על בריאות השן והגוף

על כן, כדי לשמור על בריאות השיניים, ניתן לעשות כמה וכמה דברים. צחצוח שיניים, פעמיים ביום – ובעיקר לאחר ארוחות, כמו גם – ניקוי עם חוט דנטלי – יכול לעזור מאוד. יתרה מכך, תזונה נטולת סוכרים, יכולה לעזור בצמצום ואף מניעת התרבות חיידקים. וביקור אצל השיננית, אחת לשלושה חודשים (אף על פי שיש כאלה שממליצים על אחת לחצי שנה) – לטובת הסרת אבנית, יכול לספק תמיכה נוספת לשיניים. ביקור תקופתי אצל רופא שיניים, למעקב וניקוי מעמיק – יכול להיות מתאים גם כן.

שתלים במקרה של שבר או חור

מעבר לכך, ישנם טיפולי שיניים – שיכולים לעזור במקרה של שבן בשן, או חור במידה מסוימת – שאפשר לעשות, במקום טיפול שיניים – כדי לתת מענה לשיני הפה. במקרה זה, מדובר על שתלי שיניים הנקראים Inlays ו-Onlays, וזה כשלעצמו – נושא מלא.

להפעיל שיקול דעת הן מצד הרופא והן מצד האדם המבקש טיפול

יתרה מכך, גם במצבים בהם יש דלקת, או עששת – ויש “פלישת חיידקים” לנקודה מרכזית בשן, אין זה אומר שטיפול שורש הוא האופציה המתאימה ביותר. שכן, זה מאוד נתון לשיקולו של רופא שיניים – וכמה הוא לוקח את הזמן ואת תשומת הלב, כדי להחליט באם מצב השן הפיך (באם הדלקת תלך ותשכך). במידה וכן – טיפול שורש לא יהיה מועיל, או מיטיב לאור כך שבחלוף הזמן (גם אם יהיו כאבים) הדלקת תחלוף. באם מדובר בדלקת שהגוף לא יודע לרפא, מסיבה זו או אחרת – טיפול שורש או עקירה יכול להיות מועיל.

לתמוך בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף

ישנן דרכים שונות לתמוך בתהליך הרגשי של הגוף – שנוגעים ברבדים רגשיים, אנרגטיים ופיזיים. מחד, ידוע שהגוף מרפא את עצמו לאחר “שמטענים פסיכולוגיים” מסוימים, משתחררים. זאת כיוון, שלעתים הגוף מחכה “לפתרון” ברמה הרגשית, טרם הוא מפעיל תהליכי ריפוי הנוגעים בדבר. ומאידך, ידוע שערכים תזונתיים מסוימים תומכים את המערכת הגופנית לכדי בריאות איתנה. לדוגמה, אחד החלבונים הפעילים המשתתפים בתהליך הריפוי של שן, הנקרא אוטאוקלצקין – הוא זה שניתן להפעיל דרך ויטמין D וויטמין K.  סוגים אלה ואחרים של וויטמינים, יכולים לתרום לתהליך הריפוי העצמי של השן. ובכך לתת מענה, על המתבקש ועל כן להימנע מטיפולי שורש.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן