העיר אילת, המקדמת מזה עשור את תחום עיר חכמה, נבחרה על יד האיחוד האירופי, כאחת מ-100 הערים שיהפכו לערים חכמות ונקיות מפליטת פחמן.  כחלק מתכנית “הורייזן אירופה” של האיחוד האירופי, יהיו הערים הנבחרות, מאופסות פליטת פחמן. אילת, המייצרת 100% מצריכת החשמל ביום ומקדמת פרויקטים רבים בתחום, הנה העיר היחידה בארץ שזכתה להיכלל בתכנית. 

התכנית, במימון מלא של האיחוד האירופי, מתוקצבת בפעימה ראשונה בסך של 360 מיליון אירו לשנים 2022-2023, באמצעותם ישמשו הערים כחממות טכנולוגיות ליישום פיילוטים בתחום וישמשו מודל לחיקוי עבור כל אירופה והעולם בתחומי האנרגיה, התחבורה, הבניה והפסולת.

377 ערים בעולם, ביניהן שלוש ערים ומועצה אזורית מישראל, ניגשו לקול קורא שפרסם האיחוד האירופי בחודש נובמבר 21, להפיכת 100 ערים ברחבי אירופה ובמדינות שותפות, לערים חכמות ומאופסות פליטות פחמן עד שנת 2030. מתוכן נבחרו 100 ערים אירופאיות ו- 12 ערים שאינן אירופאיות אך שותפות לאיחוד ולקרן הורייזן. כל אחת מההגשות עברה בחינה מקיפה ושוויונית של מגוון מומחים בכל התחומים בהם עוסק הקול קורא.

הבקשה של העיר אילת הוגשה על ידי היחידה האזורית לאיכות הסביבה והציגה את כל עשייתה בתחום. אסף אדמון – מנהל היחידה האזורית לאיכות הסביבה מציין, כי מדובר באחת מתוך חמש תכניות המימון הכי גדולות של האיחוד האירופי. התוכנית המתחברת לעשייה הסביבתית באילת ובאזור, תספק ליווי הדוק בתחום הרגולטורי, פיננסי וטכנולוגי, במסגרתם תגובש תכנית עבודה רב שנתית ברורה ומסודרת בתחומים אנרגיה, תחבורה חכמה, בנייה ופסולת עד שנת 2030. התהליך יכלול שיתוף ציבור לצד שיתופי פעולה עם גופי מחקר והסקטור הפרטי מישראל ומאירופה.

ראש עיריית אילת – אלי לנקרי, המוביל בעשור האחרון את התחום גם עת שימש כסגן וממלא מקום ראש העירייה ברך על ההישג ואמר: ״הבחירה בעיר אילת כעיר היחידה בישראל מלמדת על האמון של האיחוד האירופי בעיר אילת המובילה תכנית ייחודית לעצמאות אנרגטית ובכלל מתמודדת נכון עם משבר האקלים. החזון הינו להפוך את אילת לעצמאית אנרגטית תוך שימוש ביתרונות היחסיים של אילת ובמאפיינים המיוחדים שלה ביניהם משאבי טבע ייחודיים, שמש שזורחת כל השנה, שטחים עצומים במרחבה ומוסדות אקדמיה ומחקר בתחומה. המשימה החשובה ללא ספק תשביח את איכות החיים”.

אורסולה ון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית אמרה: “המהפכה הסביבתית מפלסת את דרכה בכל אירופה ברגע זה ממש. אך תמיד יש צורך בחלוצים, המציבים לעצמם מטרות גבוהות יותר. ערים אלו מראות לנו את הדרך לעתיד בריא יותר. אנו נתמוך בהן על כך! בואו נתחיל בעבודה היום”.

כאמור, בעשור האחרון פועלת העירייה באמצעות היחידה האזורית לאיכות הסביבה בהיבטים של הפחתת פליטות על ידי החלפת כל התאורה העירונית, קידום גגות ושדות סולאריים באמצעותם מייצרים אילת וחבל אילות 100% מצריכת החשמל ביום, קידום פרויקטים במימון האיחוד האירופי, קידום תחבורה חכמה ודלת פחמן, עידוד תושבי העיר להתקנת מערכות סולאריות באמצעות “אילת סולאר” והקמת מערכות סולאריות על גגות מבני ציבור.

בנוסף מיישמת העירייה בעת הזו שישה פרויקטים במימון האיחוד האירופי בהיקף של כ- 3 מיליון אירו מתוכם שלושה בתחום האנרגיה והפחתת הפליטות ובהם שני פרויקטים אשר יאפשרו לשני מבנים להיות עצמאיים אנרגטית ביום ובלילה ממקורות מתחדשים בלבד. בין הפרויקטים שמובילה העיר במימון האיחוד האירופי:

פרויקט 0 העוסק בטיפולים חדשניים בשפכים על ידי טיהור מים. באילת מבוצעים שני פיילוטים, האחד במרכז לחקלאות ימית (מלח״י) לטיפול במי פלט מבריכות הדגים תוך כוונה להגיע לאפס פליטות והשני בבית חולים “יוספטל” בשיתוף הטכניון, שמטרתו לבחון מערכת חדשנית לזיהוי מזהמים בשפכים. המעבדה הניידת אשר נבנית לצורך הפרויקט תשמש לאחר מכן לצורך ביצוע בדיקות מעבדה כגון זיהום מי ים, בדיקות שפכים, וטרינריה ועוד. כיום כל הבדיקות הללו נשלחות למרכז בעלות של עשרות אלפי שקלים בשנה.

פרויקט מיוז גרידס העוסק בפתרונות טכנולוגיים שיאפשרו ניתוק אזורים שלמים מרשת החשמל על מנת שיהיו עצמאיים אנרגטית. באילת מבוצעת סימולציה ותכנון ראשוני לניתוק אזור המלונות הצפוני מרשת החשמל הארצית.

פרויקט ברלין עוסק בפיתוח יכולת טכנולוגית לניתוק מבני ציבור מרשת החשמל הארצית והפיכתם לעצמאיים אנרגטית (Nano grid). משמעות הפרויקט הנה יצירת חוסן שכונתי וקהילתי על ידי יצירת מרכז שכונתי אשר יוכל לפעול כמרכז חוסן גם בהיעדר חשמל ואנרגיה. באילת מבוצע הפיילוט בבית ספר יעלים הסמוך למתנ”ס בלב שכונת יעלים הוותיקה.

פרויקט פרו-קיור עוסק בשיפוץ מבנה ישן בדגש על מערכות אלקטרו מכניות ואנרגיות מתחדשות במבנה כגון: ייצור אנרגיה מתחדשת, אגירה וניהול אנרגיה, מערכות קירור לצורך קיזוז אנרגיה של מבנה הטרמינל הישן בעיר על המערכות האלקטרו-מכניות במבנה כגון: מערכות קירור, תאורה ועוד לצורך קיזוז אנרגיה מלא של מבנים קיימים. המשמעות הנה שההתקנות יהיו של מערכות חדשות, חכמות ומתקדמות ושזו ההתקנה המסחרית הראשונה שלהן.

פרויקט לאונרדו עוסק במיקרו-מוביליטי ומטרתו לנתח את דפוס הנסיעות של התושבים תוך כדי הטמעה של קורקינטים חשמליים ברחבי העיר ולמידה על הצרכים של המשתמש במטרה ליצור קורקינט שעונה על הרבה מאוד כשלים שקיימים בשוק התחבורה הזעירה היום. במהלך הפרויקט ייפרסו במקומות אסטרטגיים בעיר עמדות טעינה שניתן יהיה להחליף בטרייה בקורקינט ולהמשיך בנסיעה עם בטרייה מלאה. במסגרת הפרויקט יחולקו בעיר אילת 100 קורקינטים מיוחדים ל 400 תושבים המעוניינים להשתתף בפרויקט לתקופה של כ- 4 חודשים בניתוח תנועה בעיר והטמעה של מיקרו – תחבורה – רכבים חשמליים קטנים כמו קטנועים חשמליים, קורקינטים, ופיילוטים לרכבים חדשים.

פרויקט ריסק –פק עוסק במוכנות המתנדבים בעיריית אילת ובמד”א במקרה של רעידות אדמה, בפרויקט יוטמעו שתי טכנולוגיות במטרה לייעל את פעילות המתנדבים במקרה אסון.

כאמור, מדובר בפרויקטים עתירי ידע ומשאבים, שימומשו בין היתר במסגרת זכייתה של העיר אילת להיכלל בתכנית הגדולה שמוביל האיחוד האירופי.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן