news08.net/ads.txt

בג”ץ פסל את ביטול עילת הסבירות

15 שופטים דנו בעילת הסבירות וברוב של 8 מול 7 שופטים החליטו על ביטול התיקון לחוק

בית המשפט העליון הודיע לפני זמן קצר את פסק דינו בנוגע לחוק ביטול עילת הפסילות.

מדובר בהחלטה תקדימית בה בג”ץ מתערב בחקיקת יסוד.

בית המשפט העליון קבע היום בדעת רוב (12 מתוך 15 שופטים) כי נתונה לו הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ולהתערב במקרים חריגים וקיצוניים שבהם הכנסת חרגה מסמכותה המכוננת.

בית המשפט העליון הוסיף וקבע בדעת רוב (8 מתוך 15 שופטים) כי יש להכריז על בטלותו של תיקון מס’ 3 לחוק-יסוד: השפיטה אשר שלל באופן גורף את הביקורת השיפוטית על סבירות החלטות הממשלה, ראש הממשלה והשרים. זאת, בשל הפגיעה החמורה וחסרת התקדים במאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית.

נזכיר, כי החוק אושר בכנסת ברוב של 64 חברי כנסת, אך לפני כחצי שנה.

התגובות: 

הליכוד:

מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה״ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה.

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה:

״המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה״.

התנועה לאיכות השלטון:

“מדובר בפסק דין היסטורי. ממשלה ושרים שביקשו לפטור את עצמם משלטון החוק – התבשרו שיש שופטים בירושלים. שיש דמוקרטיה. שיש הפרדת רשויות. שהמבצר – כמו שקרא לו ראש הממשלה שעבר מנחם בגין – עדיין עומד על תילו. בית המשפט העליון קבע היום שהממשלה והעומד בראשה לא יכולים לפעול בחוסר סבירות קיצוני. זהו יום היסטורי – ניצחון ציבורי אדיר של שוחרי הדמוקרטיה!

עו”ד ד”ר אליעד שרגא, יו”ר התנועה לאיכות השלטון:

“המאבק הציבורי האיתן וההתנגדות החריפה לחוקים המסוכנים הללו בהפגנות, במחאות ובעתירות לבית המשפט העליון, מלמדות על הכוח הציבורי האדיר שיש לנו בידיים. הישרנו מבט על השחיתות והיא השפילה את מבטה. אנחנו מודים לבית המשפט על ההחלטה החשובה. נעשה הכל כדי להמשיך ולתקן את המדינה ולשמור על הדמוקרטיה”

כוח קפלן בתגובה לפסיקת בגצ: “היום הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה בנצחונם של אזרחי ואזרחיות ישראל. כעת יש לכבד את הפסיקה ולהתאחד כל העם סביב ערכי מגילת העצמאות.”

בהודעה שפרסמה התנועה נמסר:

“אנו מברכים על החלטת שופטי בגצ שפסלו את החוק הדיקטטורי והבהירו כי יש לבגצ את הזכות ואת החובה להחיל ביקורת שיפוטית על פעילות הכנסת, ובכללה חוקי יסוד.

זוהי השעה להודות למיליונים שיצאו לרחובות והגנו בגופם על הדמוקרטיה הישראלית, על ערכי מגילת העצמאות ועל שומרות ושומרי הסף.

קרבה השעה בה האחראים לנסיון ההפיכה נגד הדמוקרטיה יצטרכו לפנות את מקומם מהציבוריות הישראלית ולתת לעם לבחור הנהגה שתתקן את הנזקים שהשאירו אחריהם.”

שר התרבות והספורט מיקי זוהר:

צר לי כי בזמן שחיילנו הגיבורים מחרפים את נפשם יחד בחזית להגנת המולדת ועם ישראל כולו מתאחד בעורף – שבה ומאיימת עלינו שוב רוח הפילוג ומאיימת להחזיר אותנו אחורה אל הימים שלפני השבעה באוקטובר.

מוטב היה אם פסק הדין הזה היה מתפרסם אחרי הימים הקשים האלו ולו בכדי למנוע את שובו של השיח המפלג את העם.

אני יודע שרבים מחבריי במחנה הלאומי כואבים את פסק הדין ומרגישים בערב הזה פגיעה בבחירתם הדמוקרטית אך חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים, לנהוג באחריות ולשמור על אחדות העם. זו חובתינו כלפי הנופלים ואנו מצווים לעשות זאת למען העתיד שלנו.

שר העלייה והקליטה, ח״כ אופיר סופר:

״פרסום החלטת שופטי בג״ץ בימים אלו מצער, מקומם ובעיקר מנותק. אבל, אני מבקש להיכנס לפרופורציות. אנחנו עדיין בשיאה של מלחמה קשה והאתגר בצפון עוד לפנינו. השיח חייב להתרכז עכשיו אך ורק במלחמה המשותפת על קיומנו. בגרורות המחלוקות של לפני טבח השביעי באוקטובר נצטרך לטפל בדרך אחרת וממש לא להעיר אותן מחדש לא לבנות ולא לטפח. אחרת לא למדנו כלום!״

שר המשפטים יריב לוין:

“החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית.

השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות.

פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות.”

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – הבמה הפוליטית לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן