news08.net/ads.txt

ביטוח רכב יד ראשונה מול יד שניה

רכישת רכב היא דבר יקר, אבל גם ההוצאות השוטפות על הרכב אינן הולכות ברגל, ובפרט הוצאות על ביטוח הרכב. רכישת רכב יד שנייה מוזילה את עלות הרכישה אך מה לגבי עלות הביטוח?

ענת פלדמן

לכל חברת ביטוח יש נוסחה סודית משלה לקביעת עלות פוליסת הביטוח ומה המחיר אותו תשלמו עבור הביטוחים השונים הנדרשים לאחר רכישת רכב. כאשר מדברים על השוואת מחירי ביטוח רכב חשוב להשוות לא רק את המחיר הסופי אלא גם את הגורמים שהביאו לקביעת המחיר ואת התנאים שאותם חברת הביטוח מציעה בפוליסת הביטוח. אחד הגורמים שיכול להשפיע על מחיר הביטוח היא השאלה מה הייתה הבעלות הקודמת על הרכב. אילו מהביטוחים מושפעים יותר ולמה, ולאיזה דברים חשוב לשים לב כשקונים ביטוח לאחר רכישת רכב יד שנייה? מיד נפרט, אבל ראשית בואו ונעשה סדר בסוגי הביטוחים השונים.

ביטוח חובה לרכב ואיך רכישת רכב יד שנייה משפיעה עליו?

הביטוח הראשון אליו יש להתייחס הוא ביטוח חובה לרכב. ביטוח חובה מכסה נזקים גופניים (ונפשיים) לנהג, לנוסעים ולמעורבים נוספים שונים בתאונות שהרכב עלול להיות מעורב בהן, דוגמת הולכי רגל ורוכבי אופניים. ביטוח זה הוא הביטוח היחיד מבין השלושה המקובלים שחובה לרכוש אותו על פי חוק, הוא גם הביטוח היחיד מבין השלושה שניתן להעביר בו את יתרת הביטוח שכבר שולם ממוכר הרכב לקונה.

ביטוח נזקי רכוש: ביטוח מקיף וביטוח צד ג’ – איך הם מושפעים מרכישת רכב יד שנייה?

שני הסוגים האחרים של ביטוחי הרכב אינם מתייחסים לנזקים גופניים כלל אלא לנזקים לרכוש. ביטוח מקיף מכסה נזקי רכוש לרכב עצמו ואילו ביטוח צד ג’ מכסה נזקי רכוש שנגרמו על ידי הרכב המבוטח בעת תאונה לרכוש של צד שאינו מבוטח: רכבים אחרים, גדרות, תמרורים, חלונות ראווה וכיוצא בזה. הביטוח היחיד המכסה מקרים שאינם תוצאה של תאונה בלבד הוא הביטוח המקיף שמכסה גם נזקים שנגרמים לרכב מסיבות אחרות דוגמת גניבת הרכב, נזק שנגרם בעת ניסיון פריצה לרכב, סערה או שריפה, שטפון או רעידת אדמה. גם אם מוכר הרכב מציע לכם לקנות את יתרת חודשי הביטוח שהוא כבר רכש – מוטב לסרב – כיוון שחוקית לא ניתן לעשות זאת וביטוח שכזה אינו תופס. הדרך היחידה לבטח רכב מפני נזקי רכוש היא על שמכם בלבד ולא ניתן להעביר ביטוח מקיף שנרכש על ידי אדם אחר.

מה משפיע על מחירי הביטוח המקיף, ואיך רכישת רכב יד שנייה יכולה להתערב בשיקולים אלו?

ביטוח מקיף הוא ביטוח רכוש ועל כן הוא מושפע מאד מתמחור הרכב, אך לא רק מכך. חברות הביטוח משקללות את הסיכונים בביטוח לכלל מחיר הפוליסה. השקלולים הללו משתנים מחברה לחברה ויכולים לכלול גורמים כמו כמה סוג הרכב מועד לגניבה, מה שווי השוק שלו, מה עלות תיקונו במידת הצורך ועד כמה הנהג מועד לפורענות. מחיר הביטוח יכול להשתנות אם הרכב חונה דרך קבע בחנייה פרטית ממוגנת בשער או ברחוב, או במקרים בו אזור המגורים מועד יותר לגניבות רכבים.

כאשר מדובר ברכב יד שנייה, מחירו הכולל של הרכב משתנה. גם אם הרכב נמכר לקונה לאחר שעבר 100 מ’ ללא פגע ממחסני יבואן הרכב, מחירו יצנח באופן משמעותי בכ-10% ויותר – רק כי הוא נחשב לרכב יד שניה. מחיר הרכב יושפע גם מאופן השימוש של הבעלים הקודמים ברכב: לימוד נהיגה, מונית, ליסינג, השכרה או רכב ששימש למשלוחים קרוב לוודאי שבילה יותר שעות על הכביש ומחירו יורד בהתאם. המשמעות עבור חברות הביטוח היא כי ההחזר אותו תקבלו במקרה של טוטאל לוס יורד, כיוון שערך הרכב ירד.

מנגד, השאלה הנוספת העומדת לפני חברות הביטוח היא מה עלות התיקונים ומה מצב הרכב? רכב שאינו במצב טוב יהיה מועד יותר לתאונות, וככל שהרכב ישן יותר כך עלות התיקונים עולה וזמינות החלפים יורדת. השיקולים הללו עלולים לייקר את פרמיית הביטוח.

למה צריך לשים לב כאשר רוכשים ביטוח מקיף לרכב מיד שנייה?

כשרוכשים רכב מיד שנייה חשוב מאד לשים לב למצב הרכב – לא להתעצל ולקחת אותו לבדיקה מקיפה במכון בדיקות. בנוסף, חשוב להקפיד ולבדוק את עבר הרכב מבחינת ידיים קודמות והשימוש שנעשה ברכב בעבר. יש לקחת בחשבון כי שימוש קודם כרכב ליסינג, לדוגמה, יוריד את ההחזר על הרכב אותו תוכלו לקבל. חשוב גם לזכור כי למרות מה שהמוכר אולי אמר לכם – לא ניתן לקנות ממנו את יתרת הביטוח המקיף ויש לרכוש אחד חדש עם רכישת הרכב.

מחיר הרכב מושפע מכמות הידיים שעבר עד שהגיע לבעלותכם, כך גם מחיר הביטוח אותו תשלמו על הרכב. כדאי להקפיד ולבצע השוואת שוק לפני כל רכישה הכוללת בחינה גם של התנאים הנלווים כגון התנאים בהם תקבלו רכב חליפי או מה גובה ההשתתפות העצמית, וגם בדיקה של ההשפעה של היות הרכב מיד שנייה על התמורה שקבלתו ועל מחיר הפרמיה שתשלמו.

(צילום: שאטרסטוק)

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן