news08.net/ads.txt

בלי חמלה, בודדים לגורלם | העיוורים ובעלי מוגבלויות בקרית גת הפגינו: “זרקו אותנו מחוץ לעיר כאילו היינו שק”

עשרות עיוורים ובעלי מוגבלויות התקבצו מול קניון לב העיר בקריית גת, בקומה הרביעית נמצאים משרדי העירייה, בתקווה לעורר את תשומת ליבם של  ראש העירייה ועוזריו.  בעלי המוגבלויות עבדו שנים רבות, במפעל השיקום, אור לעיוור, באזור התעשייה בקריית גת עד שלפני כחודשיים, ללא הודעה מוקדמת קיבלו הודעה ממשרד הרווחה שמקום עבודתם עבר למפעל שיקום באבן שמואל שבמועצה האזורית שפיר ומאז הם בבית מסרבים לעבור. פרידה שעובדת כבר 25 שנים באור לעיוור: “לא שאלו אותנו, לא דיברו איתנו, פשוט זרקו אותנו מחוץ לעיר כאילו היינו שק”.

ראש  עיריית קריית גת, אבירם דהרי פנה במכתב דחוף למשרד הרווחה בירושלים בבקשה לשנות את פני הדברים אך העיוורים והנכים מבקשים שידבר שיעזור יותר ממכתב.

מפעל אור לעיוור, מפעל שיקום לעיוורים ובעלי מוגבלויות פועל באזור התעשייה, קריית גת, עשרות שנים. המפעל זכה לאורך השנים לשבחים רבים ממשרד הרווחה. למוגבלים העובדים במפעל היה זה בית, חברה ותעסוקה שהפכו את חייהם לטובים יותר. בתחילת חודש ינואר קיבלו העובדים הודעה כי למחרת הם עוברים לעבוד במפעל שיקום אחר במועצה האזורית שפיר באבן שמואל והמפעל בקריית גת נסגר. מתוך 70 העובדים עברו לעבוד באבן שמואל עשרה עובדים. היתר, הודיעו שהם לא עוברים. נזכיר אנחנו מדברים על עיוורים ובעלי מוגבלויות שהקרבה של המפעל לביתם, לקופת החולים לסביבה המוכרת והנגישה היא כמעט תנאי הכרחי ליכולתם לתפקד בעבודה.

גם בעיריית קריית גת קיבלו בתדהמה את הודעת משרד הרווחה כי מפעל “אור לעיוור” ייסגר באופן מיידי ויועבר לישוב אבן שמואל. ראש העירייה, אבירם דהרי שלח מכתב לשר העבודה והרווחה, איציק שמולי לטיפול בנושא. “כמי שידוע בדאגתו וברגישותו לאוכלוסייה בכלל ולאוכלוסייה זו בפרט, אינני מבין את החלטתך זו. אודה לך אם תידרש בדחיפות מירבית לנושא חשוב זה”, נכתב.

חלפו חודשיים והם בבית. פרידה עובדת באור לעיוור עשרות שנים עמדה בקרב חבריה לאור לעיוור ברחבת הקניון והתחננה לעזרה: ” שמישהו מהעירייה ירד אלינו ידבר איתנו אנחנו לא נעלם נפגין פה עד שידברו איתנו. לסגור אותנו בבית זה כמו גזר דין. הייתי קמה בבוקר לעבודה, פוגשת אנשים מדברת איתם מרגישה שאני מרוויחה את המשכרות כשלי מו כל עובד. הרגשתי חיה. פתאום בוקר אחד זה נעלם. לא בדקו בכלל אם מתאים לאנשים כמונו לעבוד רחוק מהעיר. באור לעיוור אם היה לנו תור לקופת חולים עלינו על אוטובוס שעבר ליד המפעל עד לקופת חולים. העובדים העיוורים ידעו בדיוק את הדרך והנהגים הכירו אותנו ועזרו. לא נעבור למפעל החדש נילחם עד שמישהו בעירייה ישמע אותנו ואולי יעזור לנו”.

מפעל השיקום אור לעיוור מופעלת באמצעות עמותה פרטית, כמו עוד מפעלי שיקום ועמותות רווחה, לאחרונה החליטו במשרד הרווחה לאגד את העמותות הפרטיות  תחת שלוש חברות. במכרז זכתה עמותת יחדיו , הפועלת מקריית מלאכי דרומה, בטיפול בעובדי אור לעיוור ובחרה להעביר אותם למפעל באבן שמואל.

בניסיון לאלץ את העובדים לעבור לאבן שמואל איימו עליהם שבמידה ויסרבו לעבור לאבן שמואל יאבדו את קצבת הנכות שלהם. איום סרק שאין מאחוריו למעט הפחדה דבר וחצי דבר. אימו של צעיר העובד באור לעיוור שעמדה בין המפגינים: “הבן שלי אהב ללכת לעבודה בבוקר, עבורו המקום היה בית שני, הוא פרח שם. המפעל היה פה בעיר יכולתי לגשת אם הייתה בעיה לבן שלי הייתה אפשרות להגיע הביתה עם אוטובוס. זה היה נגיש, ומצוין.  מה עבר בראש לש מי שהחליט שסוגרים את המקום ומעבירים אותו.

המפגינים המשיכו לעמוד מחוץ לקניון בתקווה שמישהו מהנהלת העירייה ירד להקשיב להם, לדבר איתם אבל זה לא קרה. “אנחנו נבוא כל יום עד שירדו ויקשיבו לנו ויעזרו לנו לאבן שמואל לא נעבור.

-ממשרד הרווחה נמסר שהנושא בבדיקה
-מעיריית קריית גת לא נמסרה תגובה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן