news08.net/ads.txt

במדינת הלכה אין היתר לכפות על האזרח לקיים מצווה מן המצוות

במדינת הלכה אין היתר לכפות על האזרח לקיים מצווה מן המצוות, בעוד שבמדינה דמוקרטית ברצון הרוב קיימת אפשרות לכפות על האזרח לבצע עבירה. הבחירה החופשית, הוא עיקר גדול ועמוד התורה והמצווה. רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק או להיפך להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע. ככלל, הקדוש ב”ה אינו דורש מהאדם להיות צדיק אלא מצפה ממנו שיהיה בן אדם, אמר הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה.

הרמב”ם (הלכות תשובה, פרק ה) קבע “רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו, הוא שכתוב בתורה – הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע – כלומר, הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה העניין, שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע וכיון שכן הוא פן ישלח ידו.

אל יעבור במחשבתך, דבר זה שאומרים טפשי אומות העולם ורוב גולמי בני ישראל, שהקב”ה גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה. הוא שירמיהו אמר: מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע, וכיון שכן הוא, נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה, הוא שכתוב אחריו: מה יתאונן אדם חי וגו’,

ודבר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצווה. שנאמר: ראה נתתי לפניך היום את החיים, וכתיב: ראה אנכי נותן לפניכם היום, כלומר שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים, ומפני זה העניין נאמר: מי ייתן והיה לבבם זה להם, כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם.

הנביא מיכה (פ”ו) מעיד “הירצה ה’ באלפי אילים ברבבות נחלי שמן… הגיד לך אדם מה טוב ומה ה’ דורש ממך – כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם ה’ אלוהיך”. חזר ישעיה הנביא (פנ”ה) והעמידן על שתים “שמרו משפט ועשו צדקה”. בא חבקוק (פ”ב) הנביא והעמידו על אחת “צדיק באמונתו יחיה” (כד קמח). אל תהיה צדיק הרבה, תהיה בן אדם.זה החי בצניעות, נושא ונותן ביושר ואמונה, עושה משפט צדק ללא משוא פנים ומיקח שוחד. גומל חסדים טובים לכל בריותיו באהבה.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן