news08.net/ads.txt

בשורה אופטימית לתושבי הנגב: בדיקת דם תאפשר אבחון מוקדם של אלצהיימר

הגילוי המוקדם מיועד לטובת התחלת טיפול תרופתי או שינוי בסגנון החיים אשר עשויים להאט את התפתחות המחלה

פריצת דרך דרמטית באבחון אלצהיימר בדיקת דם חדשה מאפשרת לראשונה בישראל, לאבחן את מחלת האלצהיימר כבר בשלביה המוקדמים ברמת דיוק גבוהה באמצעות סמנים ביולוגים (ביו-מארקרים).

הבדיקה כבר זמינה בישראל וניתן לבצעה במוקד טרם בבאר שבע

“אבחון מבוסס סמנים ביולוגים של מחלת האלצהיימר בשלב מוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום”, מסביר פרופ’ טנה מומחה לנוירולוגיה

הגילוי המוקדם מיועד לטובת התחלת טיפול תרופתי או שינוי בסגנון החיים אשר עשויים להאט את התפתחות המחלה. מדובר בבדיקת דם פשוטה המתבססת על זיהוי חלבון בשם עמילואיד הפוגע בתקשורת בין תאי העצב וגורם להרס של רקמת המוח.

הבדיקה המהפכנית מהווה חלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית לאבחון מחלות ללא הליך פולשני. הבדיקה שנקראת ™ AD-Detect מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק ומיועדת לזהות בדגימת הדם ריכוז גבוה של חלבון עמילואיד בטא המעיד על אלצהיימר. את הבדיקה פיתחה ענקית הדיאגנוסטיקה האמריקאית Quest Diagnostics שאף מפענחת את דגימות הדם שנשלחות מישראל בטיסה למעבדה בקליפורניה המבצעת כחצי מיליון בדיקות מסוגים שונים ביממה.

עד כה התבצע האיבחון של אלצהיימר בעיקר על ידי סקירה של ההיסטוריה הרפואית והערכה קוגניטיבית. קיימות בדיקות של סמנים ביולוגים באמצעות דיקור מותני (LP) או מיפוי מוח למשקעי עמילואיד, אך הן חודרניות או שזמינותן נמוכה ועלותן למערכת הבריאות יקרה מאוד.

אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח ומהווה את הגורם השכיח ביותר להתפתחות דמנציה בגיל המבוגר. על פי הערכת עמותת עמדא, כ-150,000  נשים וגברים מתמודדים כיום בישראל עם דמנציה ואלצהיימר. על פי תחזית משרד הבריאות, עד שנת 2050, מספר החולים בישראל, עתיד לשלש את עצמו.

יצוין כי תרופה ראשונה לטיפול באלצהיימר הניתנת בעירוי ויעילה בשלב המוקדם של המחלה, כבר אושרה על ידי ה-FDA  ביולי 2023 ותרופה נוספת צפויה לקבל אישור ב-2024. במקביל מחקרים כבר קשרו בין אימוץ אורח חיים בריא לבין עיכוב הופעת תסמיני המחלה.

פרופ’ דוד טנה מומחה לנוירולוגיה, מנהל המכון לשבץ מוחי וקוגניציה ברמב”ם, יו”ר האיגוד הנוירולוגי לשעבר, המשמש כיועץ למדיקל לינק, נציגת הבדיקה בישראל הסביר כי:

“כעת אנחנו כנוירולוגים יכולים לאבחן את מחלת אלצהיימר באופן מדויק ובשלב מוקדם באמצעות סמנים ביולוגים ולא רק בשיטות קליניות בהן השתמשנו עד היום. אבחון מבוסס סמנים ביולוגים של מחלת האלצהיימר בשלב מוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום. הגילוי המוקדם יכול לסייע בתהליך בחינת התאמה לקבלת טיפול תרופתי כאשר הוא עדיין עשויי להיות אפקטיבי ולעודד שינוי באורחות חיים במטרה לעכב את התקדמות המחלה.”

אמינות בדיקת הדם שנקראת AD-Detect הוכחה במחקרים קליניים שהצביעו על דיוק של 89% בזיהוי הסמנים הביולוגים של החלבונים המאפיינים את מחלת האלצהיימר. לצד הבדיקה הזו ניתן לבצע שתי בדיקות נוספות אשר שלושתן יחד מהוות בדיקה משולבת להערכה מקיפה יותר של אלצהיימר בשלב מוקדם:

הבדיקה השנייה היא בדיקת p-tau 181 הכוללת מאפיין נוסף לאלצהיימר שהוא נוכחות של חלבון טאו מזורחן, שכן רמתו מהווה סמן בדיוק גבוה לזיהוי פתולוגיה מוחית פעילה של אלצהיימר. הבדיקה לא נדרשת לצורך מתן התרופה אך משמשת כמידע משלים להערכת נוכחות המחלה.

הבדיקה השלישית היא בדיקת AD-Detect ApoE המהווה איבחון גנטי להערכת הסיכון להצטברות חלבוני עמילואיד בטא במוח ולמחלת אלצהיימר בהתאם למטען הגנטי של הנבדק. במהלכה בודקים הימצאות של וריאנט אלל E4 בגן ApoE, המהווה גורם סיכון גנטי להתפתחות מחלת אלצהיימר. הבדיקה מהווה מרכיב הכרחי לצורך התאמה לטיפול בתרופות מקבוצת אנטי עמילואיד, שכן בהימצאות שני אללים של E4, הסיכון מהטיפול עולה על התועלת. לבדיקה זו דיוק של קרוב ל-100%.

הבדיקה כבר זמינה בישראל ומיועדת לנשים ולגברים בכל גיל בעלי הפניה מרופא אשר במסגרת הבירור הרפואי של מצבם הקוגניטיבי, הופנו להמשך בדיקות.

עלות בדיקת עמילואיד היא 3,450 שקלים. עם תוספת של בדיקת טאו מזורחן עלותה 4,850 שקלים ועלות הבדיקה המורחבת הכוללת את כל שלוש הבדיקות עומדת על 5,850 שקלים.

הבדיקה נכללת ברוב ביטוחי הבריאות הפרטיים ובחברת מדיקל לינק מעריכים שגם הביטוחים המשלימים של קופות החולים, צפויים להצטרף בקרוב. לקיחת הדם לתושבי הנגב מתבצעת במוקד טרם בבאר שבע והתשובה מתקבלת בתוך 15 ימי עבודה בדואר אלקטרוני למטופל ולרופא בשפה האנגלית בצרוף מכתב בעברית. לתאום יש להתקשר למוקד הארצי של מדיקל לינק המאויש 24/7 לטלפון 5901* או להיכנס לאתר.

 

◼️ לקבוצת חדשות דימונה, מצפה רמון וים המלח בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות באר שבע והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות נתיבות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אופקים בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות שדרות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קרית גת והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: מדיקל לינק

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן