מבזקים
ערד: פעוטה בת שנתיים פונתה במצב אנוש לאחר שככל הנראה נפגעה מרכב ראשון לציון: שני צעירים נמשו מהים ופונו לבית החולים אשקלון: גבר כבן 40 נמשה מהים במצב אנוש, צוותי מד"א ביצעו החייאה 200 ק"ג בשר הושמדו וליקויי מס נחשפו בפעילות אכיפה במרחב רותם ערד: ארבעה תושבים נעצרו בחשד למעורבות בקטטה בעיר חילופי הנהגה במערכת החינוך ביבנה: שוש גופשטיין תנהל את בית הספר איינשטיין איו״ש: כתב האישום בפרשת חווארה מציג תמונה שונה מזו שפורסמה לאחר האירוע מאות צעדו במצפה רמון: מצעד הגאווה התקיים תחת אבטחה משטרתית מוגברת מצבור אמל"ח גדול אותר בבור מים סמוך לירושלים; במג"ב מעריכים: יועד לפעילות טרור התיכון לאמנויות בירושלים אירח משלחת בכירה של מנהלות ומנהלי מחוזות חינוך מארצות הברית עוזי הכוהן קולע בול: תחזית אסטרולוגית שבועית לכל המזלות זמני כניסת השבת ויציאת השבת 26-27.6.26; פרשת בלק דרמה במרכז ירושלים: נעצר נער בן 15 החשוד בדקירת קטין במהלך קטטה חשד להתעללות בפעוטות בירושלים: נעצרה מטפלת משכונת הר חומה אסון באתר הבנייה ברמלה: פועל כבן 35 נפצע אנושות לאחר שנלכד תחת פלטת ברזל כבדה קריית גת: נער בן 14 נפצע באורח בינוני לאחר שהתנגש עם אופנוע חשמלי בחומה מהשוק של הבוקר למוקד הבילוי של הלילה: פתח תקווה משיקה מתחם בילוי חדש אופקים: חסימות תנועה בשל הצבת מרחב מוגן במרפאה אשקלון פותחת את הקיץ: אטרקציות ב – 10 שקלים, פארק מים נודד וליגת חופים לילה לבן בתל אביב יפו: עשרות אלפים מילאו את מוקדי התרבות ברחבי העיר

בשורה לשוק הפסולת בישראל – מתקן להשבת אנרגיה מפסולת יוקם בנאות חובב

הוגשו 3 הצעות במכרז להקמה, הפעלה ותחזוקה של מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב שיטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה וייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט

בשורה לשוק הפסולת בישראל: במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות במכרז בינ"ל ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב שיטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה וייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

החברות אשר הגישו הצעתן למכרז החשב הכללי הן חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן מיון, המפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. שאריות הפסולת שלא ניתנות למיחזור יישרפו לייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, המהווה את הפתרון הנחות והמזהם ביותר, ומחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

בהתאם לתת"ל 107, המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הגשת ההצעות במכרז מהווה אבן דרך משמעותית ביותר בתהליך שמוביל משרד האוצר לקידום פתרונות למשבר הפסולת, לצורך הפחתת הנזקים הסביבתיים והפחתת יוקר המחייה לרשויות המקומיות ולאזרחי ישראל.
משרד האוצר ימשיך להוביל הקמה של פרויקטי תשתית מרכזיים בעולמות התחבורה, האנרגיה, המים והפסולת, באמצעות שיתוף פעולה עם יזמים מהשוק הפרטי ובאמצעים נוספים, וימשיך בהובלת תהליכי רגולציה וחקיקה להפחתת הבירוקרטיה ולהאצת קצת הביצוע של פרויקטי תשתית בישראל. אני מודה לחשב הכללי, לשרה ולמשרד להגנת הסביבה ולכל השותפים על קידום התהליך."

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "המשרד להגנת הסביבה מוביל מהפכה במשק הפסולת בהתאם למדיניות צמצום היווצרות הפסולת, הגדלת המיחזור, השבת אנרגיה וצמצום ההטמנה. במסגרת זו אנו מקדמים מהלכים מגוונים ובהם הקמת מערך תשתיות מתקדם לטיפול בפסולת. מתקן השבת האנרגיה הוא הראשון מסוגו בישראל ומהווה חלק מרכזי במערך ארצי מודרני, במימון קרן הניקיון של המשרד.
המהפכה במשק הפסולת אפשרית רק בשותפות עם השלטון המקומי, ואני מברכת את ראש העיר באר שבע על המנהיגות והיוזמה להקמת המתקן. המשרד ימשיך לקדם מתקנים וצעדים נוספים לטובת תושבי ישראל והסביבה. אני מודה לחשב הכללי ולצוות המקצועי שלו, שפועלים יחד עם צוות המשרד לקידום המכרז החשוב הזה, ומצפה לשיתוף פעולה גם במתקנים הבאים.״

רמי רוזן, מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה: ״הגשת ההצעות למכרז היא הבעת אמון של חברות תשתית גדולות ובעלות ניסיון מהארץ ובעולם בכיוון אליו מכוון המשרד להגנת הסביבה את משק הפסולת. זהו מסר ברור לגבי הפוטנציאל העסקי שבשוק הפסולת הישראלי. מתקן ההשבה בנאות חובב מהווה אבן דרך ראשונה בהקמת רשת של מתקנים מתקדמים, והוא מייצר ודאות למשק, הזדמנויות להשקעה וערך משמעותי לרשויות המקומיות ולתושבים. זוהי הוכחה שמדיניות סביבתית נכונה יכולה וצריכה ללכת יד ביד עם צמיחה עסקית ופיתוח כלכלי.״

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הקמתו של המתקן הראשון להשבת אנרגיה מפסולת מהווה צעד מכונן במהפכה המתוכננת של משק הפסולת בישראל. פרויקט אסטרטגי זה נועד לאפשר מעבר ממשק המבוסס על הטמנה מזהמת למודל טיפול מתקדם, טכנולוגי וסביבתי. לאור העובדה שכ-80% מהפסולת בישראל עדיין מוטמנת, נדרשת המדינה להקמת כ-10 מתקני השבת אנרגיה נוספים.
המתקן בנאות חובב, בהיותו הראשון מסוגו, סולל את הדרך והרגולציה למתקנים אלו ומגדיר סטנדרט למתקני השבה נוספים. המתקן בנאות חובב יספק פתרון מתקדם לבעיית הפסולת ויחד עם זאת יהפוך אותה למשאב אנרגטי על ידי ייצור חשמל לרשת הארצית. בכך, תפחית המדינה את ההשלכות הסביבתיות, במטרופולין באר שבע והסביבה בפרט, ותיישר קו עם שיטות הנהוגות במדינות המפותחות.אנו מברכים על שותפותה של עיריית באר שבע, וקוראים לראשי רשויות נוספים באזור להצטרף למהפכה לאומית זו בתחום ניהול הפסולת."

ראש העיר ב"ש, רוביק דנילוביץ': "באר שבע מובילה מהלך לאומי פורץ דרך בניהול פסולת, שמציב אותנו בחזית החדשנות הסביבתית ויטביע את חותמו על תהליכים במדינה כולה. המתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב גם יצמצם את ההטמנה המזהמת ויקדם תהליכי מיחזור, ובתוך כך יתרום לשמירה על בריאות הציבור ואיכות הסביבה והחיים של תושבי הדרום, ויהפוך את הפסולת שלנו למשאב.
מדובר במתקן מתקדם עם טכנולוגיה המוכרת ומיושמת בעולם כולו, הגנות סביבתיות מיטביות, תקני פליטה מחמירים ואמצעי פיקוח ואכיפה משמעותיים, והוא יטפל רק בפסולת ביתית שלא ניתנת למחזור ממחוז דרום. זהו צעד של אחריות כלפי הסביבה וכלפי הדור הבא, ובמרכזו מחויבות שלנו לצדק חברתי-סביבתי לתושבי הנגב".

 

קבוצת ערים
קטגוריות

זכויות יוצרים: המערכת משקיעה מאמצים רבים באיתור בעלי זכויות היוצרים בתכנים המופצים ברבים. במידה ופורסמה מדיה שבעליה אינו ידוע, השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות, ניתן לפנות אלינו לצורך הוספת קרדיט או הסרת התוכן.

צילום: ארכיון

דילוג לתוכן