news08.net/ads.txt

דת ומסורת < עדיף לשכור משגיחת כשרות

תמונה-אפרים

 

מבקר המדינה צודק. נשים מופלות לרעה בכל הנוגע למינוי נשים כמשגיחות כשרות. אשר על כן, על הרבנות הראשית לישראל להכשיר כמה שיותר נשים כשרות וצנועות יראות שמים ולתת בידן תעודות הסמכה, ועל המועצות הדתיות לעודד בעלי מסעדות ואולמות ומפעלי מזון וחנויות מזון להעדיף העסקת משגיחות כשרות

להשגחה על כשרות מטבח, מתאימה משגיחת כשרות יותר ממשגיח כשרות. לאישה ידיעה רחבה יותר מגבר בהלכות המטבח; במרכיבי המצרכים ובאופן הבישולים. האישה מצויה במטבח הרבה יותר מהגבר. למעשה כל אישה כשרה וצנועה ויראת שמים, בביתה, היא משגיחת הכשרות. מטבעה, מסוגלת האישה יותר מהגבר, להשתלב גם בעבודות המטבח, וכך לחסוך למעסיק עובדת מטבח נוספת. בלאו הכי עלויות ההשגחה מייקרות את מחירי המוצר וכל חיסכון יתקבל על ידי בעל הבית וציבור הצרכנים בברכה.

הרב משה פיינשטין סבור ש”אישה צנועה ויראת ה’, חכמה ונבונה ובעלת אחריות אשר יש לסמוך עליה” ניתן למנותה כמשגיחת כשרות, והיא עדיפה אלף מונים על כופר ובעל עבירות “וליכא שום ספק בזה” ( עיין שו”ת אגרות משה יו”ד ח”ב סי’ מ”ד מ”ה). “והנה מדין נאמנות, הא נאמנת אישה על איסורין ועיקר הדין דעד אחד נאמן באיסורים ידעינן מ”וספרה לה שבעת ימים ואחר תטהר” (ויקרא ט”ו כ”ח) – לה לעצמה (כתובות ע”ב א’) – שנאמר באישה שנאמנת, כמפורש בתוספות ריש גיטין”. ועוד כתב שם “נמצא שמצד נאמנות אין שום חשש שאם אך היא מוחזקת לאישה כשרה וליודעת ומבינה איך ומה להשגיח או אז יש לסמוך עליה”. “במיוחד כשפרנסתה מההשגחה הרי רמי עלה שלא מטובה עושה זאת אלא מצד שנשכרה לזה. לפיכך, נאמנת באופן שנאמנת בביתה שלה. זה עומד בניגוד לדעת המגן אברהם (סי’ תל”ז סק”ח) “רק בבית שלהן נאמנות אבל השולח אותן לעשות דבר אין נאמנות”.

כן הוא בזקנו של חמי, ס”ט החכם צבי אשכנזי, בתוספות חדשים על שו”ת חכם צבי סי’ כ”ח כתב “בשו”ת השלם סימן ס”ה כ’ בענין נאמנות הרופא על חלב האשה שהוא ארסי”י שאפי’ רופא קרוב נאמן על ככה חסר שם וכצ”ל. והנה עיקר נאמנות עד אחד באיסורין כתבו התוס’ בריש גיטין בד”ה עד אחד נאמן, דנפקא לן מנדה, דדרשינן בפ’ המדיר וספרה לה לעצמה הרי שהיא עצמה נאמנת על ככה ואין לך קרוב מאדם אצל עצמו”. התורה גופא מאמינה לאישה.

הרב משה פיינשטיין מתייחס לגבי החשש ממה שכתב הרמב”ם הל’ מלכים “כל משימות בישראל אין ממנים בהם אלא איש”.  בספרי מדובר במלך ולא במלכה אבל לא הוזכר שם שנשים מנועות מלכהן בכל שאר המשימות. ואם תאמר שמנועה מדין שררה, ללכת נגד רצון בעל הבית, מציע הרב פיינשטיין פתרון לכך: הרב יעסיק את משגיחת הכשרות ובעל המסעדה ישלש משכורתה לרבנות, כך לא תהא כפופה לבעל הבית אלא להוראות הרבנות.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן