news08.net/ads.txt

האילתית שמביאה את הבשורה לעסקים מישראל: “עסקים שמגלגלים עיניים בתקופה הזו, יקרסו”

משבר הקורונה שפקד אותנו בחודשים האחרונים, הוביל לסגירתם של מקומות בילוי ומוקדי תיירות שונים ברחבי הארץ. אך, מי שספגו את הפגיעה העיקרית אלו בעלי העסקים בעיר אילת, שבעקבות המשבר נאלצו להשלים עם העובדה שאל העיר הידועה במקומות הבילוי והפנאי שלה, לא יגיעו לקוחות ותיירים בזמן הקרוב. מאז תחילת המשבר נבחרה דנה סאיג, מנהלת ארגון ושיטות במעוף אילת להוביל את תחום המימון לעסקים בכל אזור הדרום. “עסקים באילת חייבים לפתוח את הראש ולא לחכות לגל השני”.

קרדיט – שני אפרת, צילום שיינה

דנה החלה את תפקידה במעוף בתור מנהלת סניף אילת ובמרוצת השנים עם השנים לקחה על עצמה משימות נוספות ביניהם משימות הקשורות לרמה הארגונית. “הייתי רכזת נגישות של החברה, אחר כך הוספתי תפקידים של ניהול מערך הסניפים, מאילת עד אשדוד”. דנה הוסיפה. “בין שאר הדברים היה לי חלק מאוד קטן אחראית את תחום מימון, גיוס הלוואות”. נגיף הקורונה שפקד אותנו טרף את הקלפים. “הייתי על 16 שעות עבודה. זה היה לארגן שיטות עבודה, לעבוד מהבית. תוסיף את זה שרובם היו בבידוד, היה קשה לעבוד כשיש לילדים, ותוך כדי הפניות למעוף גדלו בצורה דרסטית”.

במהלך המשבר, דנה ליוותה עסקים רבים, כאשר הייתה דאגה בסיסית לעסקים לגייס כסף מכל מקום אפשרי: “בימים רגילים זה היה מלווה בגיוס מסמכים, לאסוף מסמכים, והם נמשכים שלושה שבועות. אך המשבר אילץ אותנו לעשות את המקסימום בשלושה ימים כי היה לחץ מצד העסקים. פשוט לעשות את המקסימום במינימום זמן. זה בא לידי ביטוי בכך, שהעסקים משלמים לנו סכום של 100 ש”ח, ואנחנו מלווים את העסק עם כל המסמכים הנדרשים לבנק”. דנה מוסיפה שעסקים רבים באילת חששו מהעתיד שעלול להביא איתו קריסה כלכלית קשה.” הייתה תקופת כאוס. לדוגמא, לקוח שנסע לחו”ל כי הוא נתקע שם בתקופת הקורונה, אמר לי ‘הייתי עשיר ואני חוזר כפושט רגל’. זה היה תקופה מאוד מאתגרת ורגשית. לספוג את כל צרכיי הלקוחות שמדברים איתך, ולדעת להכווין אותם בצורה הכי טובה שאפשר, בזה התמקדתי רוב הזמן”.

הטיפים של דנה להתמודדות בזמני משבר כרוכה באפשרות הכי טובה מבחינתה. “כיום בוועדת הכספים יש 4 מיליארד ש”ח נוספים לטובת הלוואות. חשוב שבעלי העסקים ייקחו את זה במידה ומגיע להם הלוואה. זו לא הלוואה גדולה (16% מהמחזור)”. דנה טוענת לשאננות מצדם של אותם בעלי העסקים בטענה כי הם עברו את המשבר נכון להיום. “בייחוד באילת העסקים לוקחים את הקיץ כדי לשרוד את החורף הבא. מה שיקרה שהקיץ הזה יכסה את החורף הקודם, מה שעלול להשאיר את החורף הקרוב בלי תזרים מזומנים מצד אחד, ומצד שני לא תהיה הלוואת קורונה. המלצה שלי שמי שנפגע ועומד בקריטריונים, לבקש את ההלוואה. כי זה אסטרטגיה לטווח הרחוק. כי גם אם במידה וישאר שאריות של כסף, זה לא בטוח יספיק לעבור את החורף הבא עבור העסקים”.

דנה מסבירה את ההבדל בין תיירות פנים לתיירות חוץ באילת והסכנות הכרוכים בכך. “אהיה נביאת זעם ועל אף כל השינויים שמתרחשים עם כל המעבר שלנו לתיירות פנים, שעושים פחות כסף מתיירות חוץ. ההבדל בין תיירות פנים לתיירות חוץ היא בעסקים שמשתמשים בהם. רואים שעסקים עולים בתיירות חורף, שהיא בוגרת יותר. לעומת תיירות פנים בקיץ שהיא צעירה יותר. ובמקום הזה  עסקים שמבוססים על תיירות חו”ל, עדיין להערכתי לא יצליחו להרים את עצמם מספיק גבוה כדי לעבור את החורף הבא ואני צופה שיהיה גל נפילות אחרי החגים. אני מקווה שהממשלה תזרים כספים בצורה ישירה לבעלי עסקים ולאפשר להם לשרוד”.

יש המון עסקים שנפלו בין הקריטריונים. בראיה מערכתית היה קשה לתת מענה לכולם, והיה צריך לתת את חוק הפרטו. לתת מענה ל-80% לאותם עסקים, בידיעה ש-20%  יפלו. זה לא תמיד הדבר הנכון לעשות, אך במקרה הזה  אי אפשר לתת מענה פרטני לכולם. אני יכולה לומר שיוצאים חלק מהתוכניות של הסוכנות לעסקים קטנים למשרד הכלכלה – מענקים לבעלי עסקים שלא יסגרו בעתיד. יש תקן של emv, (מבחינה משמעותית זה פחות מדבק בתקופת הקורונה). יש מענקים של מעונות יום,  והמענק יתקבל לפי כמות הילדים שנרשמו בטרום הקורונה .כל מיני תוכניות של משרד הכלכלה ואיך מונעים את המשבר הבא. כשמקביל אני מקווה עובדים על תוכניות נוספות”.

החשש הכבד של בעלי העסקים באילת הוא הגל השני. “אם העסקים ימקסמו עכשיו את הזמן שיש להם מהגל מהראשון, וימצאו איך להתארגן אז הכל יהיה בסדר. רק לאחרונה לקוח שלנו שעוסק בחנות תכשיטים, הבין לאחר מספר ימים במשבר הקורונה שהוא לא יכול לשבת בבית יותר והלך לצלם את כל החנות ושלח בווטסאפ ללקוחות רבים, הלך לבתים של לקוחות לסדר תכשיטים ולהתפרנס”. דנה טוענת שנגיף הקורונה אמנם פגע קשות, אך פתח את המחשבה לאנשים רבים מבחינה יצירתית. “הייתה מקובעות מחשבתית שהלוואות ינתנו רק באזור המגורים שלך כי אתה מכיר את הנפשות הפועלות. והנה מספר (יועצים) עבדו במיילים באזור אשדוד כי שם היה לחץ גדול ובכך פתחנו שווקים חדשים”. דנה מסכמת. “הגל הבא יבוא.  מי שיכין תוכנית עבודה ישרוד. מי שיגלגל עיניים יקרוס”. דנה מספרת על דוגמא עכשווית לאחר המשבר. “לקוחות רבים שהגיעו לאילת, אם זה במלונות או מסעדות, לא חשבו לרגע לשלם על שירות עצמי ושהם יגישו לעצמם את האוכל. כיום, אנשים יעדיפו כמה שפחות שיגעו להם בצלחת. יש נכונות לקהל להתאים את עצמם. שינוי תפיסתי מטורף. בספרי הכלכלה ילמדו את זה שנים קדימה”.

דנה מסבירה שזו הזדמנות מצוינת לעסקים רבים לשנות תפיסה. “עסקים באילת חייבים לפתוח את הראש ולא לחכות לגל השני. תעופו על דברים שלא דמיינתם לפני. רבים התמהמהו עם פתיחת אתר למשל, בייחוד באילת שנחשבת לעיר בעייתית תעסוקתית. היא חייבת לייצר ענפים חדשים. התפיסה שאפשר לעבוד מהבית בעבר לא הייתה מקובלת. כיום, בנאדם שמספק תוצאות זה הדבר העיקרי. לספק שירותים החוצה ולא רק לקהל המקומי, כמובן להיפתח לאפיקים חדשים, אסור להיות מקובעים”.

**

בעקבות משבר הקורונה שפרץ לחיינו והוביל להשבתת המשק, בעלי עסקים רבים נאלצו להתמודד עם שאלות רבות בנוגע לעתידם המקצועי. בהתאם לכך, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות מעוף מרחב דרום התאימו את פעילותם למצב החדש, ומציעים לבעלי העסקים כלי סיוע גם מהבית. בין השירותים המוצעים: מגוון קורסים וסדנאות אונליין, תכניות ליווי, מפגשי ייעוץ בווידיאו ועוד.

“אחת המסקנות החשובות ממשבר הקורונה היא שהעולם השתנה וזה הזמן להשתנות ביחד אתו, ולהתאים את עצמנו אל עולם התעסוקה החדש”, מסביר אפי מחלב, מנהל מעוף מרחב דרום, “אנו מציעים מגוון רחב של קורסים והכשרות במחירים מסובסדים ונגישים במגוון נושאים שמאוד רלוונטיים לתקופה הנוכחית. אנו עושים כל שביכולתנו כדי לסייע לעסקים ולבעלי העסקים לצלוח את התקופה”. 

לצד מערך הקורסים וההכשרות, הליוויים בסניפים השונים ממשיכים. בעלי עסקים מוזמנים לפנות לסניפי מעוף וליהנות מרשת תמיכה, ליווי אישי, חיבור ליועצים מקצועיים והכוונה מקצועית בהתמודדות עם המצב החדש, וכן, סיוע בבקשות הלוואה בערבות המדינה לנפגעי הקורונה. 

לפרטים נוספים ורשימת קורסים והכשרות, באתר מעוף או במספר הטלפון: 076-8844811.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן