news08.net/ads.txt

הדרך לפסגת האקלים בשארם עוברת באילת

מאות תושבים, בני נוער, קטנים וגדולים השתתפו באירוע שחתם את הקטע האחרון של מרוץ האקלים בארץ, במסגרתו הועבר השרביט מאילת לשארם א-שייח, שם נפתחה ועידת האקלים של האו”ם.

בקטע המרוץ שעבר דרך שמורת האלמוגים, שם התקיים האירוע הסביבתי והסתיים במעבר הגבול בטאבה, השתתפו כ- 10 רצים, שמסרו את השרביט לדניאל שפר – מנכ”ל ארגון FEE העולמי, להמשך המרוץ עד שארם שבמצרים. מטרת המרוץ, לשאת מסר ממנהיגי המחר – בני נוער ותלמידים, למנהיגים של היום, בנוגע לחומרת משבר האקלים ולצורך הקריטי לפעול בדחיפות. 

ועידת האקלים של האו”ם, שנפתחה כאמור היום בשארם בהשתתפות מנהיגים ונציגים מכל העולם, תדון בהתמודדות עם שינויי האקלים בעולם. את הוועידה האחרונה אירחה העיר גלזגו שבסקוטלנד, ממנה יצא מרוץ האקלים בחודש ספטמבר האחרון ועבר ב – 17 מדינות. בחלקו האחרון, עבר המרוץ לאורך כל הארץ: מראש הנקרה בצפון ועד אילת בדרום, בין היתר באתרים הנמצאים בסיכון גבוה עקב שינויי האקלים. למרוץ נבנה שרביט מיוחד עשוי מחומרים ממוחזרים עם התקן GPS שמאפשר מעקב אחר מיקומו בכל זמן נתון, עם תאורה סולארית המתחלפת בעת מסירתו, ובתוכו תא סגור עם מסר למען העתיד, שנפתח עם פתיחת הוועדה בשארם.

המרוץ אורגן על ידי The World Relay גוף בינלאומי המתמחה בקיום אירועי ריצה המוניים, בשיתוף ה – FEE ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח העוסק בחינוך סביבתי ובשיתוף ארגון Eco Ocean שארגן ותפעל במקצועיות את כל המרוץ כאן בישראל. 

ביום שישי האחרון הגיע כאמור מרוץ האקלים למקטע האחרון בארץ, במרחב אילת והערבה הדרומית, ובמסגרתו הוקמו מיצגים הקשורים לשמירת טבע מקומי והשפעת משבר האקלים עליו. לדוגמא: בתחילת המקטע בצומת באר אורה, קיימו מדריכי בית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע, הסברה ומיצג קצר בנושא אסון הנפט של קצא”א בשמורת עין עברונה, שהתרחש בשנת 2014 ועל ההשפעה הישירה שלו על הטבע המקומי ומשבר האקלים. בסיום המרוץ, נרתמו ארגוני סביבה רבים, בשיתוף עיריית אילת, היחידה האזורית לאיכות הסביבה והמועצה האזורית חבל אילות, לקיום אירוע פתוח בשמורת האלמוגים, תחת האמירה “שומרים על הכדור הכחול בים האדום”, במטרה לחשוף את ההתמודדויות של שמירת טבע מקומית, בדגש על הים האדום ושמירה על שונית האלמוגים. בתוך כך, מסבירים גורמי הסביבה, כי שוניות האלמוגים בכל העולם עוברות תהליך של הלבנה, כתוצאה משינויי האקלים ומעליית הטמפרטורה במי הים, וקיים חשש שתהליך בלתי הפיך זה יפגע גם בשוניות האלמוגים בים האדום. בנוסף, אילת והערבה ממוקמות באזור מדברי קיצון וצחיח, לכן אין יכולת להעריך כיצד התחממות נוספת של מזג האוויר תשפיע על המערכת האקולוגית ושירותיה הבסיסיים באזור כגון: האבקה, פיזור זרעים ושמירה על איזונים מדויקים. 

בפתח האירוע, הכריז ראש עיריית אילת –אלי לנקרי, כי אילת תוביל את המאבק להתמודדות עם משבר האקלים, תוך שמירה על כל ערכי הטבע שבתחומה ותוך ניצול אנרגיית השמש עד להפיכתה של העיר אילת ויישובי הערבה לעצמאיים אנרגתית. על כך ינאם ראש העירייה בוועידת האקלים שבשארם, ב- 12.11.22. אחריו ברכה נציגת “אקואושן” שארגנה את המרוץ בארץ – דר’ מיכל שטרן, והודתה על שיתוף הפעולה המבורך הקיים בין כל הגופים באילת. 

במסגרת האירוע התקיימה צעדת תלמידים נושאי שלטים מבתי הספר באילת ומחבל אילות, בה השתתפו כ – 160 תלמידים מבתי ספר התיכוניים “בגין”, “גולדווטר”, “רבין” ובתי ספר היסודיים “אופיר” ו”אלמוג”. מבית ספר מעלה שחרות שבחבל אילות השתתפו כ – 130 תלמידים, אליהם הצטרפו כ -20 בני נוער מ”שומרי המפרץ”. עוד באירוע, הוקמה תצפית טלסקופית בציפורי ים והסבר על הסכנות של זיהומי דלק ופלסטיק על הציפורים, התקיימו הדרכות על שוניות האלמוגים, הוצג מיצג אלמוגים, הוקרנו סרטי טבע, סיורי כרית, הוצג פרויקט השאלת כלים רב פעמיים והסכנות משימוש בכלים חד פעמיים, הוקמה עמדת הסברה בנושא הנזק שגורמים בדלי הסיגריות, תחנת הסברה על יונקים ימיים, הוכנה כרזה ענקית הקוראת לשמירה על ים סוף, התקיימו פעילויות יצירה ויצירת אקווריום תלת מימד, התבצעה הדגמה של זיהום ים בשמן, השפעתו והטיפול בו ופעילות הסברה על פרויקט “הים המשותף” ושת”פ אזורי עם שכנותינו.

באירוע השתתפו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, שומרי המפרץ, עמותת צלול, אקואושן, אקופיס, מכון ערבה ללימודי הסביבה, סביבה בריאה בערבה, עמותת הסביבה מדבר וים אילת, אל ארצי, התחנה למניעת זיהום ים, מרכז הצפרות אילת, אנרגיה מתחדשת אילת אילות,  WeSea, מרכז מדע ים המלח והערבה והמצפה התת ימי.

צוות פורום החינוך הסביבתי שארגן את האירוע ציין, כי האירוע הוכיח שהציבור אינו שותף לאדישות של מקבלי ההחלטות בישראל ובעולם. “גם הדינוזאורים חשבו שיש להם עוד זמן” קרא אחד השלטים. “הזמן שלנו אוזל” קרא שלט אחר. הנוער, שחי במדבר הקיצון של ישראל, לצד שונית אלמוגים נדירה באיכותה, דורש מעשים ברורים של שמירה על ערכי הטבע, הפחתה דרסטית בפליטות הפחמן, מעבר לאנרגיות מתחדשות וככל האפשר – בדחיפות וממש עכשיו!!!

צילום: עירית אילת

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן