הורים ואזרחים שחילצו ממסיבות הנובה או נחשפו למראות קשים: “אנחנו שקופים”

אנשים רבים לא נכללו בקבוצות שקיבלו הכרה מיידית, בהם הורים ואזרחים שהגיעו לחלץ חוגגים, טרם קיבלו הכרה ומענים מהמדינה

3,693 נפגעי המסיבות ב-7.10 הוכרו על ידי הביטוח הלאומי בהכרה ראשונית; כשליש הגישו בקשות להמשך הכרה וטיפול- 80% כבר אושרו

הורים ואזרחים שחילצו חוגגים או נחשפו למראות קשים ‘נופלים בין הכסאות’: “אנחנו שקופים”

ועדת העבודה והרווחה קיימה דיון בנושא הטיפול וההכרה בנפגעי מסיבת הנובה. על פי נתוני הביטוח הלאומי שהוצגו בדיון, עד כה הוגשו 3,702 תביעות להכרה ראשונית בנפגעי המסיבות, 3,693 מהן (99.8%) אושרו באופן מיידי.

לדברי עו”ד שלומי מור מהביטוח הלאומי: “בנינו מסלול להכרה מהירה ויעילה וכל מי שהוכר קיבל סיוע כלכלי לחודשים אוקטובר ונובמבר, כדי שקודם כל תהיה לאנשים אפשרות להתחיל ולהתאושש מהחוויה הקשה שעברו. המשכנו לעמוד איתם בקשר, פנינו אקטיבית לאנשים, עשינו פייסבוק לייב וזומים כדי שיכירו את זכויותיהם. עכשיו צריך להמשיך ולבחון כל אחד מהנפגעים לפי הנזק האינדיבידואלי שקרה לו ועל פי רצונו”. לדברי עו”ד מור כשליש מהנפגעים כבר הגישו בקשה להמשך הכרה וטיפול ו-80% מהבקשות כבר נבחנו ואושרו.

עם זאת, בדיון עלה כי אנשים שלא נכללו בקבוצות שקיבלו הכרה מיידית, בהם הורים ואזרחים שהגיעו לחלץ חוגגים, טרם קיבלו הכרה ומענים מהמדינה.

ח”כ שרן השכל, מיוזמי הדיון, הקריאה פנייה שהגיע אליה אודות אב שהציל את בתו וחוגגים נוספים מאזור המסיבות ולא קיבל הכרה. לדברי הפונה מצבו של אביה הידרדר מאז, הוא פוטר מעבודתו ולא מצליח לקבל סיוע מהמדינה: “גוררים אותו ובינתיים הוא בקושי חי”. לדברי ח”כ השכל: “יש כל כך הרבה גיבורים שחילצו עשרות ומאות מהתופת, אזרחים והורים שיצאו להציל וחוו טראומה קשה, ראו גופות במצבים נוראיים. לא יכול להיות שהגיבורים האלה לא יקבלו הכרה”.

ח”כ מאיר כהן, מיוזמי הדיון: “הביטוח הלאומי עושה עבודה חשובה ומדהימה במשבר האדיר הזה, אבל כעת מי שמגיע אליו ומבקש להכיר בנכות כזו או אחרת מתחיל לעבור מסננות רגילות וזו הטעות הגדולה. מדובר באנשים שחוו טראומה קשה. תמיד יהיו כאלה שלא אומרים אמת אבל לא לפיהם אנחנו צריכים לפעול וחשוב שיהיו מענים מהירים ומותאמים לצרכים. שכל מסלול יהיה מסלול ירוק ללא קשיים”.

ח”כ מיכל וולדיגר: “מדברים הרבה על הכספים שצריך להעביר לשורדים וצריך, אבל כסף לא תמיד נותן מענה נכון, המדינה צריכה לתת מעטפת של תמיכה וטיפולים כדי לאפשר לאנשים להתמודד עם הטראומה שחוו”.

ח”כ אלמוג כהן: הביטוח הלאומי עמד מול צונאמי ענק וגם היום נותן מענה מיטבי לכל מקרה פרטני שמופנה אליו. יחד עם זאת, חייבים להעמיד מספר פרויקטורים שיודעים לתת מענה לניצולי הנובה ובני משפחותיהם. שלא יהיה מצב שמישהו מפוטר מהעבודה כי בסוף האנשים האלו יגיעו אליכם”.

עו”ד מור מהביטוח הלאומי הדגיש כי המוסד עובד על פי חוק ומחוייב לבצע ועדות רפואיות לשם הכרה בנכות, אלא אם יוגדר אחרת בחקיקה. עוד ציין כי החוק מכיר כיום במי שנפגעו מפעולת איבה באופן ישיר בלבד. לדבריו “מי שהגיע לשטח והציל אנשים בזמן שעוד הייתה לחימה אמור להיות מוכר על פי החוק הקיים”.

שירה כהן, ניצולת הנובה: “הביטוח הלאומי נותן מענה מההתחלה והעביר כספים אבל יש מה לשנות ולשפר כדי לעזור לנו. לתת כסף זה לא תמיד הפתרון, צריך לעזור לאנשים לעבור תהליך שיקומי. אושרו לנו 36 טיפולים פסיכולוגיים, אם הולכים פעמיים בשבוע זה מספיק ל-9 חודשים. אין לנו אפשרות ללכת למטפל לבחירתנו אלא רק מי שמוכר על ידי הביטוח הלאומי. הרבה שורדים איבדו משמעות וקשה מאוד לחזור לעבודה שעבדנו בה לפני. הרבה שורדים נופלים בביורוקרטיה. 180 חיילים סדירים שהיו במסיבות לא מקבלים שום מענה בביטוח הלאומי”.

איציק בן לולו, שבנו אוראל אבוחצירא נהרג בנובה: “אוראל היה מנהל בר בנובה ויצא להילחם. 4 ימים לקח לאתר אותו בין כל הגופות ומי שמצא אותו בסוף זה אנחנו. לא המדינה ולא אף אחד אחר. למעסיק שלי הוריד לי 20% מהשכר, תבעתי אותו על הלנת שכר והוא זימן אותי לשימוע. יש לי עוד 3 ילדים לגדל ואני לא יכול להסתכל להם בעיניים כי לא יודע איך אני פותר להם את הבעיות. פסיכיאטר עולה 3,500 ש”ח, מאיפה אביא את זה? לפני ה-7 באוקטובר הייתי אדם מאושר- 4 ילדים, חיים טובים, כיבו לי את האור. צערי אני נופל ב-0.02% שעלו כאן ובינתיים אף אחד לא רואה אותנו, אנחנו שקופים. אני בקשר עם הביטוח הלאומי אבל ההכרה כנראה תיקח זמן וכרגע אין לי שום תמיכה כלכלית”.

דפנה לאה דרייפוס- פורום הורים: נרצחנו, נשחטנו, ירו בנו ושרפו אותנו אבל אנחנו צריכים לשבת בוועדות רפואיות שיסמנו וי אם אנחנו ישנים או לא בלילה. נתנו מענה ראשוני אבל אנחנו מראש לא צריכים לשבת בוועדה רפואית. אנחנו צריכים הכרה גורפת וסל שיקום אוטומטי כולל טיפולים הוליסטיים לצמיתות. יש 4,000 שנפגעו ועוד 50,000 במעגל בשני ובשלישי”.

בתום הדיון אמרה מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ אתי עטייה כי יש למנות פרויקטורים בביטוח הלאומי שיסייעו לנפגעי נובה בצרכיהם ובמימוש זכויותיהם. כמו כן, ציינה כי הוועדה תפעל לקידום מהלכים ותיקוני חקיקה הנדרשים בחוק בכדי לתת מענה לכלל הנפגעים.

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן