news08.net/ads.txt

הטור של אמיר ירון | גחמה פוליטית, רצון לנקמה, או חלק ממסע ארוך שנקודת הסיום שלו הוא משרד ראש הממשלה?

האמירה של סמוטריץ שיש להכיל את משפט התורה במדינה, מחזקת יותר מתמיד את עמדתו הנחרצת של ליברמן בדבר הקדמת הבחירות, ואת הסיבות האמיתיות מדוע לא נכנס לממשלה. לעתים הייתה תחושה שהמאבק שלו על חוק הגיוס הוא לא כל כך אמיתי, היו מי שאמרו האם בגלל זה מפילים ממשלה, וגורמים לנזק כלכלי כבד ובלתי מתקבל על הדעת – ומיד החלו לחפש את הסיבה האמיתית להחלטה של ליברמן היו ששיערו שזה גחמה פוליטית, רצון לנקמה, או אולי חלק ממסע ארוך שנים שנקודת הסיום שלו זה משרד ראש הממשלה, אבל עתה מתחילה התמונה להתבהר.

חוק הגיוס הוא כנראה רק ספתח למערכת חוקים שמסיטה את המדינה באופן דרמטי מהסטטוס קוו לעבר מדינת ההלכה. זה לא יתרחש במכה אחת, זה לא יקרה באופן מיידי, אבל בהחלט זה צעד ראשון, מאוד הרסני לאופי של מדינת ישראל. הכוח הרב שצברו המפלגות הדתיות בבחירות האחרונות וההזדמנות הבלתי חוזרת לממש את הפוטנציאל הפוליטי שנזדמן להם, כנראה מביא לפתחנו מציאות שלא הכרנו בעבר,מציאות בה אורחות החיים הבסיסיים שלנו ישתנו שלב אחר שלב ובאופן עקבי. לזה קרא ליברמן מדינת ההלכה. כנראה שליברמן מכיר יותר טוב מאתנו את ההבטחות המפליגות שביבי נתן לקבוצת חברי הכנסת שמייצגים את הדתיים,  מבלי שהבטחות אלו נחשפו לציבור, אלה הבטחות שמסתתרות מאחורי דפי ההסכמים הקואליציוניים בחזקת האותיות הקטנות שנחבאות מהציבור, אבל משמעותן קטלנית ביותר, וכשליברמן נחשף להן הוא הבין עד כמה יש חשיבות להתנהלותו החד משמעית שבמרכזה סיכול הפיכת המדינה למדינת ההלכה והליכה לבחירות חדשות – ועל כך יש לשבח אותו!

צריך לזכור שעד לפני מספר ימים התווכחנו על פסקת ההתגברות, על חוק החסינות, על פגיעה במעמדו של היועץ המשפטי, ועיקר הוויכוח הציבורי היה על אופיה הדמוקרטי של המדינה, לנוכח השינויים שמקדם ראש הממשלה – ופתאום מצאנו את עצמנו מדברים בשפה חדשה. משפט התורה, חזרה לימי דוד המלך ושלמה המלך על כל המשמעויות שבכך.  זו לא הייתה פליטת פה של סמוטריץ, זו לא התבטאות אומללה ואפילו לא ניתן לומר שדברים יצאו מהקשרם, זו תפיסת עולמו של סמוטריץ. הוא מתכוון לכל מילה שלו, הוא יישם את האידיאולוגיה שלו הלכה למעשה בתקנות, בהצעות חוק, ינצל הזדמנויות פוליטיות כדי להתקדם עוד שלב ביישום רעיונותיו. ובמציאות הפוליטית בה אנו מצויים כנראה שיהיו לו אינסוף אפשרויות לנצל הזדמנויות פוליטיות, במיוחד כאשר ראש הממשלה נמצא תחת חקירות וכתבי אישום – וזו הסכנה האמיתית – סכנה שלא הכרנו עד עתה, סכנה לכל הציבור השפוי במדינה. ואם ביבי נתן ידו בשקט למצב זה להתקיים, אזי זה חייב להיות הנושא המרכזי של מערכת הבחירות, בו הציבור חייב לומר את דברו ואת הסתייגותו מהתנהלות זו של ראש הממשלה בתקווה שרבים מבין חברי הליכוד, בעיקר המתונים שבהם, יאמרו את דברם ויותר מכך יבטאו את מחאתם בקלפי מההתנהלות האנטי בית”רית של ראש הממשלה ויעבירו את קולם למפלגות אחרות. זה כבר לא משחק פוליטי רגיל, זו לא התנהלות פוליטית רגילה, זה אפילו כבר לא משחק פוליטי בין ימין ושמאל – זה מאבק על דמותה של המדינה לשנים הבאות ומה שיקבע בבחירות אלו יהיה קשה מאוד לתקן בהמשך.

נאמר באופן חד משמעי ששילוב קטלני של מדינת דוד המלך ושלמה המלך עם פגיעה קשה בדמוקרטיה נותנת תוצאה בלתי מתקבלת על הדעת! מה שמוביל בפעם המי יודע כמה למסקנה החד משמעית שחייבים ליצור פה מציאות פוליטית חדשה שתסכל התפתחויות אלה – והכוונה לצורך בהקמת ממשלת אחדות לאומית. הוויכוח הנוקב האם לשבת בממשלה עם ראש ממשלה הנמצא תחת חקירות וכתבי אישום הוא חשוב ואף קריטי, אך לנוכח המציאות המתפתחת במדינה הוא הופך לשולי. אני יותר ממבין את המשמעות של ההתפשרות בנושא רגיש זה שהיה עד עתה מחסום בלתי עביר לכחול לבן ולמפלגת העבודה כדי להיכנס לממשלה, אבל חייבים להציב לצד הצורך הבלתי נמנע לשבת בממשלת אחדות עם ראש ממשלה החשוד בפלילים, גם את מה שמתפתח במדינה ואת הסכנות המוחשיות לדמוקרטיה ולסטטוס קוו במדינה, ולהבין שזו הדרך היחידה למנוע את שלטון הימין הקיצוני בקדנציה הקרובה!

אמר נכון אבי גבאי בסערת הוויכוח בתוך מפלגת העבודה, לנוכח המו”מ החשאי שהוא ניהל עם ביבי, שיותר הוא לא יתחייב שלא יישב בממשלה בה ביבי מכהן כראש הממשלה. הוא הבין מאוחר – אבל הבין נכון.

התחייבות האומרת שהוא לא יישב בממשלה עם ביבי לנוכח כתבי האישום שלו, אסור שתישמע ע”י אנשי כחול לבן ומפלגת העבודה במהלך מערכת הבחירות הקרובה, ואולי בכך תיפתח הדלת הראשית להקמת ממשלת אחדות, שרוב הציבור מייחל להקמתה!

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן