news08.net/ads.txt

הטור של אמיר ירון | היועצים המשפטיים – לאן?

אמיר ירון (1)

 

השבוע התכנסה ישיבת ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת בראשותו של ח”כ ניסן סלומיאנסקי  לדיון בשינוי מעמדם של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה

הנושא נמצא כבר תקופה ארוכה בכותרות במסגרתו מתנהל ויכוח נוקב בין שרת המשפטים איילת שקד לבין  ח”כים רבים מכל קצוות הכנסת וכן אל מול איגוד המשפטנים בהסתדרות בראשותו של יצי גורדון ואפילו כנגד עמדת היועץ המשפטי לממשלה מנדנבליט שהביע הסתייגות מהשינוי המוצע.

מדובר בשינוי קטן אבל במהפכה ענקית! אפשר להכביר אינסוף מילים על השינוי המוצע אבל בשורה האחרונה מדובר בהליך בחירת היועץ המשפטי וביכולת השרים להכתיב מי יהיה היועץ המשפטי של השרים במשרדי הממשלה, האם הוא הופך בעצם למשרת אמון של השרים או נשאר שומר הסף של משרדי הממשלה כאשר האינטרס הציבורי ושלטון החוק עומדים לנגד עיניו.

שרת המשפטים רואה ביועץ המשפטי דהיום גורם מרכזי שמפריע ליכולת המשילות של השרים ליכולת קבלת החלטות שמבטאות את הדרך האידיאולוגית של השרים. שרי הממשלה נבחרו כדי לבטא את העמדות של הבוחרים ואילו היועצים המשפטיים הם פקידים שצריכים למצוא כל דרך משפטית שתקדם את האג’נדה של השרים ולכן כדי לקדם מהלך זה מציעה השרה לשנות את דרך בחירת היועצים המשפטיים ולבחור את היועצים המשפטיים בוועדת איתור ולא במכרז כפי שקיים עד היום.

ועדת האיתור תכלול את המנהל הכללי של המשרד הממשלתי שמבקש לאייש את המשרה, את היועץ המשפטי של הממשלה או נציגו, את נציב שירות המדינה או נציגו את הנציג שיימנה יושב ראש הועדה וכן איש אקדמיה בעל מומחיות בתחום המשפט שיימנה יושב ראש הועדה. אציין שיושב ראש הועדה הוא המנהל הכללי של המשרד שמבקש לאייש את המשרה.

בוועדה זו יש שליטה מחולטת ורוב מובהק לשרי הממשלה בבחירת היועצים המשפטיים, רוב של 3 מתוך חמישה חברים בוועדת האיתור. לעומת הצעתה של השרה איילת שקד קיימת דרך הבחירה הנוכחית המתבססת בשלב הראשון על מכרז בינ-משרדי בקרב המשפטנים הקיימים בשירות המדינה ואם לא נמצא משפטן מתאים יוצאים למכרז פומבי.

ואם לסכם את ההבדלים המהותיים הרי מדובר שאת הליך המכרז הבינ-משרדי והפומבי שמתבסס בעיקרו על בחירה שוויונית תחליף על פי הצעתה של שרת המשפטים ועדת איתור שלשרים יש  בה רוב מובנה של 3 לעומת 5. המשמעות היא אחת: פוליטיזציה של הליכי בחירת היועצים המשפטיים וכל זאת כדי לקדם את יכולת המשילות של שרי הממשלה או במילים יותר ברורות: כדי לקדם את האג’נדה הימנית של הממשלה הנוכחית.

יעשו נכון שרי הממשלה אם יבחנו את יכולת משילותם במקומות אחרים ולא יכפיפו את היועצים המשפטיים לעמדה פוליטית זו או אחרת. חייבים לשמור על עצמאותם של היועצים המשפטיים, על יכולתם המשפטית המקצועית שנועדה לשמור על שלטון החוק ועל האינטרס הציבורי. הוא שאמרנו, השינוי שמבקשת השרה לאשר בכנסת הוא שינוי קטן בדרך בחירת המשפטנים אבל זו מהפכה מרחיקת לכת ששומטת את כל הבסיס של שירות המדינה ושל חשיבותם / חיוניותם של שומרי הסף במציאות בה ממשלות מתחלפות חדשות לבקרים.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן