הטקס העירוני המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחובות: “נשוב ונזכיר ונזכור את הקהילות שנמחקו”

מחר, יום שני, 6.5, כ”ח בניסן תשפ”ד, יתקיים טקס עירוני בשעה 10:00 ברחבת אנדרטת השואה, ברח’ הרצל פינת שד’ הקיבוצים. הטקס פתוח לקהל הרחב.

 

“הערב וביממה הקרובה נשוב ונזכיר ונזכור את הקהילות שנמחקו, את הֶערים והַכפרים שהתרוקנו מתושביהם היהודים, את השושלות המפוארות שנכחדו, את ששת מליוני הנשים והגברים, הילדות והילדים שחייהם נגדעו. שישה מליון”

כך אמר היום ראש העיר, מתן דיל, בטקס העירוני המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך הערב בהיכל התרבות העירוני.

הטקס נערך מול אולם מלא מפה לפה בתושבות ותושבים, סגניו וחברי וחברות המועצה.

טקסי זיכרון נוספים ייערכו מחר בשעה 10:00 ברחבת אנדרטת השואה בעיר, ובבית דרור, המרכז העירוני להנצחת השואה, ובבית על”ה הציבור מוזמן להגיע

עיריית רחובות והחברה העירונית מציינות את יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ”ד בטקסי זיכרון עירוניים אליהם מוזמן הציבור הרחב להגיע.

הטקס העירוני המרכזי נערך הערב בבית העם רחובות – היכל התרבות העירוני אליו הגיעו כ-400 תלמידות ותלמידי העיר.

ראש העיר רחובות, מתן דיל נשא דברים הערב:

“יום הזיכרון הזה מורכב וקשה אף יותר מתמיד, בעודנו נמצאים בצל אירועי השבעה באוקטובר, וליבנו עם הנרצחים, עם 132 חטופות וחטופים, עם פצועים וחללים. עם ישובים שהתרוקנו מתושביהם, עם קהילות שנעקרו מבתיהן, עם אנטישמיות גואה בעולם ועם מלחמה ארוכה הגובה מחירים כבדים.

בשנת 1903, אחרי הפוגרום ביהודי קישינב, מתאר ביאליק את מה שראו עיניו: בשנת 1903.
“קוּם לֵךְ לְךָ אֶל עִיר הַהֲרֵגָה וּבָאתָ אֶל-הַחֲצֵרוֹת,
וּבְעֵינֶיךָ תִרְאֶה וּבְיָדְךָ תְמַשֵּׁשׁ עַל-הַגְּדֵרוֹת
וְעַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים וְעַל-גַּבֵּי טִיחַ הַכְּתָלִים
אֶת-הַדָּם הַקָּרוּשׁ וְאֶת-הַמֹּחַ הַנִּקְשֶׁה שֶׁל-הַחֲלָלִים.
וּבָאתָ מִשָּׁם אֶל- הׇחוֹרׇבוֹת וּפָסַחְתָּ עַל-הַפְּרָצִים
וְעָבַרְתָּ עַל-הַכְּתָלִים הַנְּקוּבִים וְעַל הַתַּנּוּרִים הַנִּתָּצִים.”
פחות מארבעים שנה אחר כך, מגיע הרוע האנושי אל התהומות העמוקים ביותר. כאלו שלא ניתן היה להעלות על הדעת, והדעת עד היום אינה מסוגלת להכיל ולתפוס.
רצח עַם חסר תקדים, טוטאלי ושיטתי, שבוצע בידי גרמניה הנאצית ושותפיה במטרה להשמיד את העם היהודי, כשהם מוּנַעִים מהאידאולוגיה הנאצית, שהייתה אנטישמית וגזענית. ליהודים לא היה מפלט, איש לא היה בטוח. הרוצחים המתועבים לא הסתפקו רק בהרס הקהילות והיישובים. הם ביקשו להשמיד, להשמיד את העם – עד ליהודי האחרון.

אירופה נשטפת בשנאה ונהרותיה נשטפים בדם.
כשמונים שנה חולפות מאז ומימדי הרוע לא יודעים שובע. בשבעה באוקטובר 2023, אנחנו ניצבים וניצבות כאן, בבית שלנו, בארץ ישראל, ואדמתנו ספוגה בדם. הזוועות עליהן קראנו בספרי ההסטוריה, העדויות אותן שמענו ממי שהיו שם מעבר לים, קמו לנגד עינינו והקיפו אותנו מכל עבר. מבוגרים וצעירים, נשים ונערות, צברים ועובדים זרים, יושבי קיבוץ ועיר, בני כל הדתות, אל כולם הגיעו זרועות הרשע ולא חסו על אף אחד.

זכות הבחירה ניתנה לכל בן אנוש. יש מי שבחרו בדרכו של הצורר הנאצי שהיא דרכו של הרוע הצרוף ויש כאלו שבחרו בדרך הטובה, בדרך של נדיבות, אצילות ומסירות הנפש והם גם אלו שהצילו את חייו שוב ושוב.
זו הדרך שלנו ואין אחרת מלבדה.
הבחירה בטוב, בשותפות הגורל, באחדות, באהבת חינם.”

שלמה אנגלמן, שורד השואה שסיפורו סופר הערב

את הטקס הנחה שלמה טולדו ובמהלכו סופרו סיפורי הישרדותם של שישה ניצולי שואה תושבי העיר. הדלקת נרות זיכרון ותפילת “אל מלא רחמים” מפי החזן דב סלע.

בהמשך הערב יוצגו בבית העם קטעי קריאה ושירה “לא משחק ילדים”, בהשתתפות חניכי בימת הנוער ותיאטרון המבוגרים של בימת הנוער: כלנית זיו, חני בלום, מאיה אשכנזי, ניב סדובסקי, נגה מזרחי, טל פלאי ועינב לוינוביץ’. נגינה: איתי אברומוביץ’, עריכה ובימוי: ז’אק זרביב.

מחר, יום שני, 6.5, כ”ח בניסן תשפ”ד, יתקיים טקס עירוני בשעה 10:00 ברחבת אנדרטת השואה, ברח’ הרצל פינת שד’ הקיבוצים. הטקס פתוח לקהל הרחב.

 

◼️ לקבוצת חדשות רחובות והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ פורום חדשות אונליין מהערים: חולון, בת ים, ראשון לציון, אזור, באר יעקב, רחובות, נס ציונה, תל אביב ועוד… לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: אולפני רחובות

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן