news08.net/ads.txt

“העצמאות שלנו תלויה גם ביחס לאנשים עם מוגבלות” | תלמידים מגדרה עושים שינוי חברתי

היחס הנכון לאנשים עם מוגבלות מתחיל דווקא דרך הנוער. נבחרת תכנית ‘תיקון עולם’ של עמותת ‘עלה’ מכל רחבי הארץ השתתפו ביום מיוחד של הכרת האחר ושיתוף פעילויות לשינוי היחס בחברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלות.

פארק מיני ישראל לבש חג כאשר 130 תלמידי בתי ספר מכל רחבי הארץ, בהם תלמידים מגדרה – שמובילים שינוי חברתי ביחס לאנשים עם מוגבלות בחברה במסגרת תוכנית ‘תיקון עולם’ של עמותת ‘עלה’ ומשרד החינוך – הגיעו ליום טיול משותף ומפגש של ראשי המיזם מכל הארץ, יחד עם כ-60 בני נוער ואנשים עם מוגבלות מביה”ס הרים- גבעת עדה, מרכז ‘שילובים – נווה בנימין’ ודיירים ממרכזי רשת עמותת ‘עלה’, העמותה הגדולה בישראל לטיפול ושיקום אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

המשתתפים טיילו יחד, התחרו בחידון ‘כתב סתרים’, הופיעו בשירה משותפת בשפת הסימנים והציגו מיזמים מעורי השראה, לטובת שיפור יחס החברה כלפי אנשים עם מוגבלות. למעשה, במהלך הטיול בני הנוער הוכיחו יכולת לשבור מחיצות, להסיר את חומות הבושה וההסתרה כלפי אנשים עם מוגבלות, והובלת חברת מופת באמצעות מתן יחס שוויוני, מכיל, קבלת האחר, מתן שוויון הזדמנויות וצמצום פערים חברתיים.

לאחר שפתרו כתב סתרים המבוסס על אתרים שונים בארץ ישראל המוצגים במיני ישראל, גילו התלמידים שפתרון החידה מוביל אותם למשימה נוספת: להציג בית מתוך השיר “אנשים טובים באמצע הדרך” – מבלי לדבר, רק בעזרת שפת הסימנים. לאחר שעת של למידה ואימון, כלל המשתתפים שרו יחד בשפת הסימנים את פזמון השיר “אנשים טובים באמצע הדרך”, שמסמל את היכולת להסיר מחיצות ולקבל את השונה בחברה. כאשר בהדרכה השתתף נציג עמותת ‘נגישות ישראל’.

יוזם ומוביל תוכנית תיקון עולם ויו”ר הכפר השיקומי ‘עלה נגב – נחלת ערן’, אלוף במיל’ דורון אלמוג ביקש מבני הנוער לגלות אחריות חברתית ולהיות מעורבים חברתית: “יש המון משפחות במדינת ישראל שנמצאות במצוקה ומי שיכולים לעזור להם- הם קודם כל בני הנוער. אתם העתיד שלנו כחברה, אתם האנשים החזקים” הסביר אלמוג וביקש: “אני מצפה מכם שתחזרו לבית הספר ותעשו מיפוי של כל האוכלוסיות החלשות מסביב. ואז התפקיד שלכם בתור ‘חוליה חזקה’ זה לעזור למי שצריך עזרה. התפקיד של ‘אדם חזק’ הוא לא לצעוק אני גיבור, אני חזק, אלא לסייע לאלה שהם פחות חזקים, לסייע לאלה שלא יכולים בכוחות עצמם”.

בני הנוער שיתפו במיזמים שכל אחד מהם עושה בעיר שלו כדי לתת לתלמידים נוספים אפשרות להשפיע וליצור שינוי חברתי היכן שהם גרים.

מנהלת תוכנית תיקון עולם בעמותת ‘עלה’ יאנה שקד: “כשאנחנו נמצאים בבית ובשכונה אנחנו יכולים להסתכל ימינה ושמאלה ולראות אנשים שצריכים עזרה. אנשים עם מוגבלות נמצאים בכל מקום ומגיע להם לקבל יחס שווה בחברה הישראלית. ב’מיני ישראל’ ראינו יחד שזה אפשרי ואולי זה סימן לכך שהכל מתחיל בהתחלה בקטן, כמו מיני ישראל, ולבסוף הופך ומתקן מדינה שלמה”.

תכנית תיקון עולם’ בהובלת רשת מרכזי עמותת עלה והאגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך פועלת ב-105 בתי ספר, 25 מתוכם של החינוך המיוחד. נבחרת ‘פרלמנט תיקון עולם’, נציגי בתי הספר השונים, נפגשת ומובילה במהלך שנת הלימודים מיזמים לשינוי יחס החברה לאנשים עם מוגבלות, הכלה וקבלת האחר ושילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בכל תחומי החברה.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן