הפוסט שעורר הדים: איור המתנוסס על הקיר במרכז הקהילתי בקריית משה, המציג פועל אדמה כהה עור הועלה לרשת על ידי פעילת מחאת האתיופים, וגרר מאות תגובות

“בוקר טוב עיריית רחובות, תעבדו קשה נגד הגזענות של המטרה, בעיקר שלכם בשקט, ואחר כך כבר תעשו רעש סבבה?”, כתבה נועה שוסטר אליאסי, פעילה ידועה במחאת האתיופים, בקבוצה “איך אתה יודע שאתה רחובותי‏”. לפוסט צירפה צילום איור ובו אדם כהה עור כשהוא עובד את האדמה – המוטבע על הקיר במרכז הקהילתי של חוויות בקריית משה – הפוסט הזה הצליח להסעיר עיר שלמה, מה גם שהאיור לווה במשפט: “תעבדו קשה בשקט ההצלחה כבר תעשה רעש”.

“זהו ציור שקיים כבר 7 שנים על הקיר”, אמר גולן ביטון, מנהל מתנ”ס חוויות בתגובה, “ואותו בחרו בני הנוער כחלק מפעילות חינוכית עם איש מקצוע שליווה אותם. אני זוכר את היום ההוא כמו אתמול, כשהחליטו לבחור בציור הזה והסבירו שהם מרגישים שייכות אליו, ומתחברים אל המסורת שהייתה נהוגה באתיופיה, לעבוד את האדמה ולהישאר צנועים וענווים, בוודאי שאין שום קשר לגזענות”.

בפוסט תוייגו מספר חברי מועצה בהם סגן ראש העיר, עו”ד מתן דיל וחבר האופוזיציה, אביב איטח. היחיד שבחר להגיב ברשת הוא איטח שציין: “סכין בלב. מה זה? איפה?” ובהמשך שלח דואר אלקטרוני לביטון ובו כתב: “הגיעה אלי תמונה של איור של נער כהה עור עם מגרפה שקיימת על קיר המרכז הקהילתי בקריית משה. זה לא נראה טוב וברור לי שזו לא הייתה הכוונה אך מיותר להרחיב מה לא בסדר בתמונה ברגישות הקיימת בשכונה ובמדינה בכלל גם אם הנערים הם אלו שציירו זאת”.

טוקבקים לפוסט שפורסם היום בנוגע לאיור בחוויות קריית משה
טוקבקים לפוסט שפורסם היום בנוגע לאיור בחוויות קריית משה
איטח ציין שתי הצעות ‘יעול’ במכתב: “הייתי ממליץ לשלב באיור נער שהוא לא כהה עור כדי להעביר מסר של שילוב ושאין הבדל בין אנשים עם צבע עור שונה”, המשיך, “אולי כבר מגיל כזה לעודד ולאייר מחשב או סימן מקצועי אחר לפני שאנחנו ישר מעודדים לעבוד עם מגרפה ולא שחלילה משהו לא בסדר עם מגרפה אבל בואו נכוון גבוה ודי לחכימא ברמיזא”.
היו גם שלא אהבו את התיחסותו של איטח, כך למשל הגיב לו רן ראובן ” אותך מענין לגזור רק קופון פוליטי!”. איטח הגיב בממלכתיות “לא נראה לי אבל זו זכותך לחשוב כך”.

בין המגיבים הרבים, גם קיייסי חזי, ממובילות מחאת הזבל, שכתבה: “אם בציור הייתה מופיעה אישה עם סינר ועוגה ביד, זה היה נראה יותר טוב בעינכם? אז נכון שפעם זה היה נהוג ונכון שאלו הזכרונות של הדור שלנו אולי אפילו של דור קודם אבל מה בעצם אנחנו מלמדים את הצעירים? אולי אין פה גזענות ואולי זה מה שהצעירים בחרו אך יש מקום לשאוף ליותר וכמובן שכל עבודה מכבדת את בעליה ועדיין, צריך להראות שהאופציות של הצעירים הן רבות וטובות ולא בהכרח עבודת כפיים שהיו עובדים לפני שלושים שנים. אולי זה לא מפריע כי התרגלתם לזה אבל זה לא אומר שזה טוב. ומה שבעינייך טוב ומעלה זכרונות בעיני צעירים יכול להיות השראה”.

גולן ביטון סיכם כי הדברים הוצאו מהקשרם אך יחד עם זאת הוא קבע להיפגש עם אחת הטוקבקיסטיות אשר מבקשות להגיש הצעות ייעול בכדי להימנע מגזענות, גם בתוך שכונת קריית משה ולשם הבהרות. “דלתי פתוחה תמיד”, אמר, “אשמח לרעיונות ושיתופי פעולה מפעילים חברתיים שבוודאי יוכלו לתרום מניסיונם”.

גולשים יקרים, לקבלת החדשות בזמן אמת, הנכם מוזמנים להוריד בחינם את האפליקציה של “רחובות היום” מחנות ההורדות שבסמארטפון שלכם.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן