news08.net/ads.txt

הרב אפרים זלמנוביץ: הענשה סביבתית תסייע לעצירת הטרור!

המאבק בטרור חייב לכלול הענשה סביבתית אף ששיטת לחימה זו נוגדת את המוסר היהודי ומעכבת את הגאולה. שמעון ולוי האמינו שרק הרתעה תנטרל את המבקשים את נפשנו ולא הבלגה. נטרול טרוריסטים הממונעים על ידי תורת הרציחה של דאעש או החמאס וכדומיהם, צאצאים של עם עמלק – עם לק דם – מחייבת הענשה סביבתית כדי ליצר הרתעה. ומעשה שהיה כך היה: שכם בן חמור, אנס את דינה בת יעקוב אבינו. שכם בן חמור, בנו של חמור נשיא העיר שכם, כמסופר בתורה “וַתֵּצֵ֤א דִינָה֙ בַּת־לֵאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יָלְדָ֖ה לְיַעֲקֹ֑ב לִרְא֖וֹת בִּבְנ֥וֹת הָאָֽרֶץ. וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ” (בראשית ל”ד א’). למחרת בא חמור אל בית יעקוב, ויבקש יד דינה לבנו. אמרו האחים בערמה: נענה לבקשתך, בתנאי שתתגיירו על פי ההלכה. הלכו ומלו עצמם. ביום השלישי, בהיותם כואבים, באו שני בני יעקוב, שמעון ולוי, אחי דינה, הרגו כל זכר בן העיר שכם, ושחררו את אחותם מבית שכם. כך נקמו שמעון ולוי את מעשה הנבלה.

לאחר המעשה מספרת לנו התורה הקדושה “וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֘ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי. וַיֹּאמְר֑וּ הַכְזוֹנָ֕ה יַעֲשֶׂ֖ה אֶת־אֲחוֹתֵֽנוּ (בראשית ל”ד ל’ ל”א). לו הרגו רק את הפושע שכם או אז הדין היה עמהם. אך האחים לא חסו והרגו כל זכר בעיר שכם בעוון מנהיגם. זו הענשה סביבתית הפוגעת גם בחפים מכל פשע. להגנתם טענו האחים: עולמנו הוא עולם המכבד את בעלי הזרוע. בנות ישראל לא תהיינה הפקר. דמנו אינו הפקר. נגבה אותו מכל מי שיפגע בנו. לדעת יעקוב אבינו, הרחיקו בניו לכת בהרגם גם את אלה שלא היו שותפים למעשה הנפשע והנבזה. בתורת ישראל אין מקום לנקמה. למדנו לומר: רק “ה’ יקום דמם”.

הרמב”ם קבע שדין מוות חל על כל הזכרים, שלא הביאו את הפושע למשפט. הרמב”ן גרס שעצם העובדה שהקנו לפושע עורף מוסרי ובסיס לביצוע הפשע הנורא, הרשיע אותם ואחת דינם למות (רבנו בחיי בראשית מ”ז). בצוואתו, קורא יעקוב לבניו: שִׁמְע֥וֹן וְלֵוִ֖י אַחִ֑ים כְּלֵ֥י חָמָ֖ס מְכֵרֹתֵיהֶֽם. בְּסֹדָם֙ אַל־תָּבֹ֣א נַפְשִׁ֔י בִּקְהָלָ֖ם אַל־תֵּחַ֣ד כְּבֹדִ֑י כִּ֤י בְאַפָּם֙ הָ֣רְגוּ אִ֔ישׁ וּבִרְצֹנָ֖ם עִקְּרוּ־שֽׁוֹר. אָר֤וּר אַפָּם֙ כִּ֣י עָ֔ז וְעֶבְרָתָ֖ם כִּ֣י קָשָׁ֑תָה אֲחַלְּקֵ֣ם בְּיַעֲקֹ֔ב וַאֲפִיצֵ֖ם בְּיִשְׂרָאֵֽל. (בראשית מ”ט ה’ – ז’). לא! איני רוצה שיזכירו את שמי על יד שמכם. עכרתם אותי להבאישני. השתמשתם בחרב כמו שמשתמש בה דודכם עשו. זו איננה דרכי. אין זו דרכה של תורה. ובאמת שמעון ולוי קבלו תפקידים המחייבים אותם להתעסק בדברים שבקדושה הקשורים בחינוך ודת, המרחיקים אותם מלאחוז בחרב. שמעון ממנו סופרים ומלמדי תינוקות. לוי ממנו יושבי בית המקדש. לפרנסתו תלוי הוא בתרומות ומעשרות. יעקוב פחד שמא מעשה האחים יפגע במשפחתו “ואני מתי מספר ונאספו עלי והיכוני ונשמדתי אני וביתי” (בראשית ל”ד ל’). חשש שווא. העידה התורה “וַיִּסָּ֑עוּ וַיְהִ֣י׀ חִתַּ֣ת אֱלֹהִ֗ים עַל־הֶֽעָרִים֙ אֲשֶׁר֙ סְבִיב֣וֹתֵיהֶ֔ם וְלֹ֣א רָֽדְפ֔וּ אַחֲרֵ֖י בְּנֵ֥י יַעֲקֹֽב” (בראשית ל”ה ה’). מעשה האחים אכן הפך גורם מרתיע. הגויים לא העיזו יותר להרים יד על בני יעקוב ולפגוע בהם. מוכח שהענשה סביבתית יוצרת הרתעה אבל יש להשתמש בה כהוראת שעה עם פרוץ גל אלימות.

הענשה סביבתית מעכבת את הגאולה שהרי בסופו של יום  יהודים ומי שאינם יהודים החיים כאן בארץ ישראל חייבים לפלס הדרך לחיות יחד בשלום. למדונו חז”ל שגאולה ישראל אם תמומש כהלכתה תקרב את הגאולה העולמית כמאמר הנביא ישעיהו (פ”ב) “וכִתְּת֨וּ חַרְבוֹתָ֜ם לְאִתִּ֗ים וַחֲנִיתֽוֹתֵיהֶם֙ לְמַזְמֵר֔וֹת לֹא־יִשָּׂ֨א ג֤וֹי אֶל־גּוֹי֙ חֶ֔רֶב וְלֹא־יִלְמְד֥וּ ע֖וֹד מִלְחָמָֽה”. שלום עולמי שיביא שפע וברכה. בכל אופן, בבואנו לבנות בארץ הקודש את מדינת היהודים, חשוב מאד להטיל קללה על כל התפרצות של אלימות מצדנו הפוגעת במוסר שלנו. רבי שמשון רפאל הירש כתב: מדינות ואומות סוברות שטובת הכלל מקדשת הכל. ערמה ואלימות בחיי הפרט עונשם בוז ותלייה. אם נעשו לטובתה המדומה של המדינה, מקבלים העושים אותם שכר ואות גבורה. לאמור, חוק המוסר כוחו יפה רק בחיי הפרט. מדיניות ודיפלומטיה מכירות רק בחוק האינטרסים. לא כן האומה הישראלית, אבינו יעקוב מטיל קללה על עורמה ואלימות, הגם שנעשו למען מטרה צודקת ולטובת הכלל. גם בחיי הכלל ולמען הכלל, שומה עלינו לשמור על טוהר המידות.

אבי הטרוריזם בעולם הוא עמלק שזינב בעורף בני ישראל בצאתם ממצריים התורה מצווה לנו “זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם: אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים: וְהָיָ֡ה בְּהָנִ֣יחַ יה’ אֱלֹוהֶ֣יךָ׀ לְ֠ךָ מִכָּל־אֹ֨יְבֶ֜יךָ מִסָּבִ֗יב בָּאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר ה’ אֱ֠לֹהֶיךָ נֹתֵ֨ן לְךָ֤ נַחֲלָה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ תִּמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם לֹ֖א תִּשְׁכָּֽח (דברים כ”ה). “כִֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיה’ בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר” (בשלח י”ז ט”ו) – לטרוריסטים אין מחילה לעולם – לא להם ולא לעוזריהם ולא לתומכיהם ולא לאוהדיהם כפי שצוותה התורה “כִֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיה’ בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר” (בשלח י”ז טו).

החלת החוק הישראלי על כל הארץ בשילוב הענקת מעמד “גר תושב” לאזרח לא יהודי שקיבל עליו שבע מצוות בני נוח ומנהל אורח חיים נורמטיבי מוסרי. לגוי שכזה חובה להעניק את מלוא הזכויות כאזרח שווה זכויות. כדי לא לאבד את הרוב היהודי בכנסת צריך להקים עבור ערביי ארץ ישראל את הפרלמנט הפלשתינאי כשלטון מרכזי המנהל את היישובים הערביים בעוד שהכנסת תשמש שלטון מרכזי המנהל את היישובים היהודיים. המשטר יהיה משטר נשיאותי וכידוע הנשיא על פי ההלכה היהודית חייב להיות מזרע ישראל “מקרב אחיך תיקח לך מלך” ונגיע בעה”י מהרה אל המנוחה ואל הנחלה ובא לציון ולעולם כולו גואל בב”א.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן