news08.net/ads.txt

זו רצפת הפסיפס הקדומה שהועתקה מחפירת תל יבנה לרחבת היכל התרבות ביבנה

טקס הסרת הלוט מהפסיפס התקיים במסגרת ערב עיון מרתק שעסק בחפירות יבנה, בהשתתפות יותר מ-500 משתתפים

יבנה וצפונותיה: ערב עיון פתוח לקהל התקיים בהיכל התרבות ביבנה בהנחייתו של העיתונאי ומגיש הטלוויזיה, גדעון אוקו. במהלך הערב הוצגו תגליות החפירה המתקיימת ביבנה. בפתיחת הערב נערך טקס במעמד ראש העיר רועי גבאי ואלי אסקוזידו מנהל רשות העתיקות, חברי מועצת העיר, ארכיאולוג מרחב מרכז ברשות העתיקות, דייגו ברקן, ראשי אגפים ומנהלי העירייה, תושבים ואורחים רבים.

הפסיפס, כבן 1600 שנה, נחשף בחפירות רשות העתיקות למרגלות תל יבנה. זו הפעם הראשונה שנחשפת ביבנה רצפה שכזו, שהשתמרה באופן מעולה. רצפת הפסיפס הצבעונית, המתוארכת לתקופה הביזנטית (המאות ה-5-4 לספירה), מעוטרת בדגמים גאומטריים וצבעוניים, והיא בעלת מסגרת מלבנית שחורה. “בתחילה לא הבחנו כלל כי מדובר ברצפה צבעונית”, מספרים ד”ר אלי הדד וד”ר חגית טורגה. “חשבנו כי מדובר ברצפת פסיפס לבנה פשוטה של עוד מתקן תעשייתי. אבל נקודות שחורות שבצבצו מהפסיפס, רמזו לנו כי הוא צבעוני, ויש להסיר את שכבת הפטינה הלבנבנה שהצטברה עליו במשך השנים. לתדהמת כולנו, נתגלה שטיח צבעוני של רצפת פסיפס, שעוטר בדגמים גאומטריים”. לאחר תיעוד הפסיפס בשטח, שרטוטו וצילומו, הוא הוצא והועבר לסדנת הפסיפסים של רשות העתיקות במוזיאון רוקפלר, שם עבר טיפול ושימור בעזרת מומחים. בשיתוף פעולה בין רשות העתיקות לעיריית יבנה, הפועלת להנגיש את הארכיאולוגיה לתושבים, ובסיוע רשות מקרקעי ישראל, נמצא מקום ראוי להעתקת הפסיפס – וכעת ניתן לראותו ברחבה הסמוכה להיכל התרבות של יבנה.

מזה שלוש שנים, מתקיימת ביבנה חפירה רחבת היקף (“מגה חפירה”) מטעם רשות העתיקות. באתר החפירות שלמרגלות תל יבנה נחשף אזור תעשייה נרחב ומתוכנן היטב מהתקופה הביזנטית, לפני כ- 1500 שנים, ובו מפעל אדיר ממדים ליצור יין. אזור התעשייה כולל חמש גיתות יין מרהיבות, מחסנים ליישון היין, דרכי גישה בין המתקנים השונים ועוד. חשיפת האתר זכתה לפני כשנה לסיקור תקשורתי נרחב בכל אמצעי התקשורת. צוות החפירה שוקד בימים אלה על כתיבה והכנת הדו”ח הסופי. החפירה מתבצעת באזור המזרחי של העיר כחלק מיוזמת עיריית יבנה ורשות מקרקעי ישראל להרחבת העיר במטרה להקים שכונה חדשה של אלפי יחידות דיור שתקרא “יבנה מזרח”. החפירה משתרעת על גבי עשרות דונמים, ובחלק מהזמן השתתפו בה מאות פועלים, עשרות אנשי צוות, מומחים, וכן קבוצות של תלמידים ומתנדבים.

במהלך הערב ניתנו הרצאות מעניינות על החפירה ועל התכנון העתידי של הפארק הארכיאולוגי ביבנה ע”י מיטב המומחים של רשות העתיקות. במקום הוצגה תערוכת תמונות מחפירת יבנה וחולקו פרסומים חינמיים של רשות העתיקות על מגוון אתרים בארץ.
המרצים הציגו בכנס את תגליות החפירה הנקשרות לשימושי היין בעת העתיקה, וכן עדויות לחיים במקום וכלי בית מתקופה זו, מטבעות ממגוון תקופות, וביניהם מטמון מטבעות זהב. כמו כן, הוצג ממצא מרתק ומיוחד מהתקופה ההלניסטית: קליע מעופרת של חייל – ככל הנראה יווני, שעליו כתובות שמטרתן להבטיח את הצלחתו בקרב: בצד אחד כתובה ביוונית המילה `ניצחון`, ובצד השני מופיעים שמות שני האלים הפטרונים של יבנה מהתקופה. ד”ר אלי הדד מרשות העתיקות וחופר במשלחת יבנה נשא דברים לזכרו של  פרופ’ משה פישר ז”ל שהיה מראשוני ומובילי המחקר והחפירות של יבנה-ים (פלמחים).

עיריית יבנה שותפה להנגשת המורשת הארכיאולוגית של תגליות החפירה וקידמה בשילוב רשות העתיקות את תוכניות הפיתוח לאתר, אירועים,  ימי חשיפה וסיורים לקהל הרחב, תוכניות חינוכיות  וקירוב  והדור הצעיר לערכי המורשת של העיר.

החלום שלי הוא שביבנה יהיה סיור לילי מרתק שמתחיל בקבר רבן גמליאל, משם לתל יבנה ולפארק הארכיאולוגי המדהים שהתגלה ביבנה ונקנח במופע באמפיתיאטרון- עבר-הווה-עתיד כאן ביבנה” אמר ראש העיר, רועי גבאי, בפתיחת הערב. “בהזדמנות זו אני מבקש להביע בשם כולנו רגשי כבוד והוקרה לראש העיר המנוח, צבי גוב-ארי ז”ל, אשר ראה חשיבות בשימור מרחב תל יבנה ופעל רבות בעניין זה יחד עם גורמי העירייה והשותפים האחרים. בתל יבנה וסביבתו נמצאו ממצאים המתוארכים לתחילת האלף ה־2 לפנה”ס וסמוך לו נתגלו ממצאים מתקופות קדומות יותר. יבנה הפכה למרכז דתי ורוחני, חודשו בה המוסדות השלטוניים והרוחניים, היא ‘הסנהדרין’ ותקנות רבות תוקנו בה בידי רבי יוחנן בן־זכאי, הנשיא רבן גמליאל וחכמי יבנה. זכינו להיות הדור שחושף, נוגע וממשש את ההיסטוריה, הדור שמצליח בעבודת כפיים, לצד שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, לפתוח צוהר אל צפונותיה של יבנה. כמי שנולד וגדל ביבנה אני חש גאווה להיות שותף בחשיפת אוצרותיו של היישוב הקדום ששכן כאן. התמזל מזלנו שלאחר מאות שנים אנו אלה שזוכים לשלוף מתוך קפלי הקרקע את הזיכרונות וההיסטוריה המרשימה של המקום. הממצאים מדהימים, מרגשים, מסמרי שיער,  עוצמת הממצאים מבטיחה כי זוהי רק ההתחלה. אני מתחייב כי את ההיסטוריה אין לנו כוונה לשכוח ועלינו לשמור על תל יבנה והפארק הארכיאולוגי המדהים שהתגלה בעיר. יחד עם שותפינו ברשות העתיקות, במשרדי הממשלה וברשות מקרקעי ישראל נבטיח כי יבנה תמשיך לשמר את המורשת ולהוות אבן שואבת לחקר ההיסטוריה ומוקד עלייה לרגל”.

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, אמר “את הפוטנציאל האדיר הטמון ביבנה, על ממצאיה, אסור לנו, כחברה, להחמיץ. מדובר בחפירה הגדולה ביותר שנערכה בארץ ישראל, על כל המשתמע מכך. הממצאים שעלו מן החפירות שכבר נעשו עד כה, וכן אלו שנחשפים בימים אלה, יכולים לקיים מוזיאון, שיספר את תולדות היישוב הקדום ביבנה. העיר יבנה ממצבת את עצמה כבר עכשיו כעיר מובילה בתחום הקהילה והמורשת”.

צילום: עמרם כהן

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן