גבריאלה צוריאל – “האחות על הטוסטוס” חגגה יום הולדת 100 בהפקת ענק!

יום הולדת שמח בפעם ה-100 לגבריאלה צוריאל,

שורדת השואה, ממייסדי העיר אילת ובין האחיות הראשונות שעבדו בעיר. 

גבריאלה נולדה בשנת 1922 בגרמניה וכבר אז הייתה ילדה פעלתנית. בגיל 14 – כך מספרת בתה – הוציאו אותה מבית הספר וכבר אז גמלה בלבה ההחלטה לעלות ארצה. בגיל 18 לאחר שהצליחה לברוח מידי הנאצים, הבריחה את עצמה לאוניית המעפילים פאסיפיק, אונייה שנעצרה על ידי האנגלים. כדי לנסות בכל זאת להבריח את המעפילים לארץ, ניסו לאחד אוניות. היא הועלתה לאוניית פאטריה – אוניית פאר צרפתית.

ההגנה שידעו כי לא ניתן לגרש מעפילים מספינה טובעת, הבריחו מטען חבלה במטרה לפוצץ מעט מהספינה כך שלא ניתן יהיה לגרש אותה. מאחר שהאונייה היתה ישנה, היא החלה לשקוע ומאות מהמעפילים טבעו. גבי היתה בין אלה שניצלו ונכנסו לארץ. היא התיישבה במחנה עתלית ומשם עברה לרוטקס שהקימו אז את קבוצת יבנה. משם הלכה ללמוד אחיות בולאח (שערי צדק כיום) והתגייסה לצבא הגנה לישראל כאחות, תפקיד שהעניק לה דרגות קצונה. שם גם הכירה את בעלה ליאו משה ז”ל. בשנת 1954 הגיע משה שהיה אז איש קבע בחיל החימוש לאילת כדי לבנות את המצודה וביחד עמה התגוררו בבית הממשלה ששימש כמגורים לאנשי צבא. בשנת 1956 עברו לביתם בשכונת בית הפועל, בו גידלו את 3 בנותיהן מיכל מיקי, רונית ז”ל ורותי – הבית בו מתגוררת גביריאלה עד היום.

בכל שנותיה באילת עבדה כאחות בקופת חולים ולאחר מכן כאחות במחלקת אף אוזן גרון בבית חולים “יוספטל” והיתה ידועה כ-האחות על הטוסטוס, ששימש אותה בדרכה לביקורי בית של החולים בהם טיפלה.

הבית לאזרחים ותיקים, שהקימה עיריית אילת לבש חג עם חגיגות ה-100. גבריאלה ציינה בחגיגה גדולה ביחד עם בנותיה, 15 נכדיה ו-40 ניניה, עשרות אזרחים ותיקים, ביניהם רופאים שעבדו לצדה, אחיות שהיו קולגות שלה, רב העיר הרב הדאיה ורעייתו שהיו ועדיין חברי המשפחה, ראש העיר אלי לנקרי וסגנו סטס דינקין, קונסול גרמניה רפאל ראום וקונסולית הכבוד של גרמניה באילת אלן אלנד-ריף, מנהלת בית חולים יוספטל – ד”ר רויטל בר אושר ומכרים.

את האירוע הפיקה אמירה אדרי – יועצת ראש העיר לענייני אזרחים ותיקים ומנהלת הבית לאזרחים ותיקים. לצד העוגה החגיגית, זרי פרחים, כתר ובלונים עם המספר 100, נהנו כולם משירתה של רייצ’ל מלהקת המשפחה וממטעמי כפות תמרים. לצד הברכות מהרב הדאיה ומקונסול גרמניה העניק לה ראש העירייה אלי לנקרי אות הוקרה ואהבה ובו נכתב: “תרמה רבות למען הקהילה והקימה באילת משפחה לתפארת. אישה מיוחדת במינה, בעלת חסד ונתינה, אשת משפחה וחברה, אישה מלאת אהבה. תודה על כל השנים שתזכי לבריאות איתנה ואריכות ימים”.

  • מידי שנה כבר מעל לעשור חוגגת עיריית אילת יום הולדת משותפת לתושבי ותושבות אילת עם הגיעם לגיל 80. הפעם היתה זו זכות גדולה לחגוג לתושבת העיר את גיל 100.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן