news08.net/ads.txt

יום הזיכרון ליהודי אתיופיה התקיים במעמד ראש העיר רחמים מלול, המנכ”ל דורון מילברג וחבר המועצה, שאול צגהון

אמש צוין ברחובות יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שניספו בדרכם לירושלים במעמד ראש העיר רחמים מלול, מנכ”ל העירייה דורון מילברג, חבר המועצה שאול צגהון – הדואג לקהילה רבות, קייסים ורבנים, מכובדי הקהילה וארגוני הנוער. הערב המרגש נערך במתנ”ס בקריית משה וכלל טקס הנחת זרים ותהלוכה עם הקייסים בכיכר ‘מבצע משה’ ברחוב קלמן גבריאלוב, תערוכת יזכור בסימן ‘ילדים במסע לארץ ישראל’ ומשחק כדורגל לזכר הנופלים.

ראש העיר, רחמים מלול:

“רחובות מציינת מידי שנה את זכרם של הנספים, שעשו את דרכם ארצה כשהם חולמים ונחושים להגשים ולממש את היהדות והציונות בארץ אבותינו. במסע קשה זה הם עברו דרך ייסורים, שבמהלכה רבים מצאו את מותם. מידי שנה אנו מתייחדים עם זכר הנספים שלא זכו להגיע לכאן, ומנחילים לדור הבא את הערכים, הדרך והקשיים, שעברו אבותיהם בכדי להגשים את החלום- שהדורות הבאים יגדלו ויתחנכו כאן בבית”.

  

חבר המועצה ומחזיק תיק השכונות, שאול צהגון: “הכיסופים לירושלים הובילו בתחילת שנות ה-1982/1983 אלפים מיהודי אתיופיה למסע רגלי מפרך אל עבר מדינת סודן, ההליכה הרגלית נמשכה לעתים חודשים, במסע המפרך סבלו, ביזה רצח ואונס של שודדי דרכים, במדינת סודן, רבים מתו ממחלות, מרעב וצמא. במסע זה, נספו יותר מ- 4000 מיהודי אתיופיה. השנה בהובלת גופי הנוער וגולן ביטון הרחבנו את שיתוף הפעולה ארגונים נוער ומסגרות רבות, יחד עם פעילים מהקהילה האתיופית “צוות חשיבה”, זהו תהליך שאני מברך עליו. עוד השנה, חידשנו את “כיכר מבצע משה” ותודתי לראש העיר רחמים מלול, שקיבל את בקשתי על התמיכה, לסגן ראש העיר יניב מרקוביץ’ ולמנהל אגף גינון ועיצוב הסביבה”.

אמיתי כהן, יו”ר דירקטוריון רשת חוויות ציין כי: “בני הנוער של רשות חוויות יובילו גם השנה את הטקס לזכר הנספים, שמאפשר לכולנו כקהילה ומדינה להתייחד עם זכרם, עם הזוועות שעברו בדרכם ארצה, הקורבנות והמחיר היקר ששילמו כדי להגיע לארץ הקודש. מעבר לכך, רשת חוויות באמצעות תחום הנוער ומרכז קריית משה, מובילה את ההכנות ואת הטקס עצמו, כך שאנו מחזקים את הקשר של בני ובנות הנוער למורשת ולהיסטוריה של קהילת יוצאי אתיופיה”.

גולן ביטון, מנהל תחום הנוער בחוויות ומנהל המרכז הקהילתי קריית משה: “כמדי שנה צוותי הנוער בקרית משה מכלל הגופים, מובילים את הטקס במחשבה רבה והשקעה, כולל תערוכת למידה והסברה לקהל הרחב בהובלת בני הנוער. ישנה חשיבות רבה לכך שהדור הצעיר מוביל את הטקס, לומד וחוקר את סיפור המסע ומסייע להפצת סיפור הגבורה ואהבת הארץ לכלל האוכלוסייה במדינת ישראל- הסיפור על מסע מלא בייסורים וקשיים בלתי נתפסים, במטרה להגשים את חלומם הגדול של בני הקהילה לעלות לארץ ישראל. זוהי זכות גדולה להוביל מדי שנה את הטקס המרכזי בעיר רחובות לזכרם של הנספים”.

דוד אלעזר, מנהל מוקד הקליטה: “בתחילת שנות ה-80 יצאו קבוצות של יהודים מכפרים שונים בצפון אתיופיה והתחילה במסע רגלי לכיוון סודן. הם עברו דרך כואבת מאוד שאין כדוגמתה. יהודי אתיופיה שהו במחנות פליטים שבסודן, שילמו מחיר כבד של אובדן משפחות שלמות, אחים ואחיות שנפטרו ממחלות קשות, מרעב ומצימאון. בדרך נבזזו בני הקהילה ע”י השודדים שערבו להם בדרך, והפחד מחיות הרעות שטרפו, הנחשים והעקרבים שהכישו, החום ביום, הקור בלילה. בעקבות הצפיפות וההיגיינה הלקויה וחוסר תזונה וללא טיפול רפואי זמין ומתקדם, נגרמו מחלות זיהומיות קשות שהביא לתמותה בממדים גדולים בקרב הקהילה. מספרים שביום אחד נקברו עד 20 איש. המתים לא זכו לקבורה מכובדת, למשפחות לא הייתה אפשרות להתאבל בצורה מסודרת בעיקר מחשש שיזהו את זהותם היהודית. אנו זוכרים גם את האנשים שמתו במחנות מעבר שבאתיופיה באדיס אבבה ובגונדר ושלא זכו לעלות לארץ ישראל. מטובי בניה ובנותיה איבדה הקהילה בתוך מחנה סודן ובדרך לסודן, במותם ציווי לנו את הדרך, ברוחם בכוחם אנחנו כאן בארץ ישראל ואותם לא נשכח לעולם”.

מנהלות הטקס, תמר טגניה ומיקה ברקת, מצוות הנוער של חוויות קריית משה, הוסיפו: “השנה בחרנו לציין את טקס יום הזיכרון לעולי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ בסימן מנהיגות ומסע הילדים לארץ ישראל. צוות של נערי ונערות השכונה למד את הנושא ובחר מספר דמויות שמייצגות מבחינתם מהי מנהיגות. מבחינתנו הנשים והגברים האמיצים האלו מייצגים קהילה שלמה עם הרבה עוצמה ומנהיגות פנימית, שמתוך החלום העתיק שלה בחרה לעלות לארץ ישראל. הטקס הוא פרי שיתוף פעולה של ארגונים רבין ומסגרות רבות שפועלות בשכונה. אנחנו שמחים לראות את הפירות היפים ששיתופי פעולה כאלה מולידים”.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן