news08.net/ads.txt

שכונת המדע: כ-1,000 התנגדויות לבניית בית הכנסת

לאחרונה נודע לתושבי שכונת המדע המונה כ-2450 בתי אב, כי עמותת חב”ד מנתיבות קיבלה הקצאה לבניית בית כנסת בשכונה. זאת בעקבות בקשה שהוגשה על ידי העמותה להקלות לענייני הבינוי – שעניינן הרחבת המבנה, תוך צמצום השוליים הנדרשים על פי חוק. תוך כדי עיון בפנייה זו, נדהמו תושבי השכונה לגלות כי אין המדובר בבית כנסת רגיל, אלא במבנה ענק המשתרע על 5 קומות, המתוכנן על קרקע של חצי דונם ואשר, ששטחו הכולל הינו כ- 1100 מ”ר.

על פי התוכנית שהגישה העמותה לעירייה, המבנה יכלול מרתף עם חדרי לימוד, קומת בית כנסת בכניסה, בקומה השנייה עזרת נשים, קומה שלישית תכיל אולם רב תכליתי וחנות ממכר, קומת רביעית תבנה עם פרגולת ענק על הגג שתשמש כאולם אירועים ושמחות, ואף מטבחים (!)וחדרי שירותים רבים, המעידים על השימוש הרב שמתכננים לעשות במקום. המבנה מתוכנן להיבנות ברחוב יהודית בירק, בלב ליבה הפועם של שכונת המדע שהינה ככלל בעלת צביון חילוני, כאשר בצמוד למבנה המתוכנן לחב”ד, הקצתה בנוסף עיריית רחובות בחודש אפריל האחרון, חצי דונם קרקע ציבורית לעמותת “חזון המדע” לצורך בניית בית כנסת נוסף.

בעקבות כך, הגישו התושבים בתוך פחות מ-48 שעות, כ-1000 התנגדויות למנהל ההנדסה בעירייה. מדובר בעניין חסר תקדים ובשיא של תושבים המגישים התנגדות בפרק זמן קצר כל-כך, דבר המעיד על הלך הרוח בשכונה ומורת רוחם של התושבים. בבסיס ההתנגדות עומדות טענות התושבים, על פגיעה קשה ומשמעותית ברווחתם ואיכות חייהם בעקבות המבנה הענק המתוכנן.

הדבר נפל על התושבים כרעם ביום בהיר, היות ורחוב בירק נמצא בלב ליבה של השכונה, ומהווה ציר תנועה מרכזי בהיותו נתיב המוביל לבית הספר, למתחם גני הילדים, בדרך לבית הקפה השכונתי ואף למתנ”ס. בניית מתחם דת כפי שמעוניינת העמותה לבנות, ימשוך באים מחוץ לשכונה, יוסיף לעומס הקיים ממילא, ולמחסור הקשה בחניות, אשר אין לו מענה. אין ספק שהקמת המבנה ע”פ התוכנית, יגרום לפגיעה קשה בתושבי השכונה, עקב צפיפות רעש שיגרם מתנועה ומאירועים שיערכו במקום, ביתר שאת, בשל האפקט האקוסטי הקיים בשכונה.

לא פחות משלוש עמותות דת שונות קיבלו קרקע ציבורית בשכונת המדע. בנוסף להקצאה לבית חב”ד, בשכונה, ניבנה מקווה ענק – במימון משותף של החברה הכלכלית של עיריית רחובות ועמותה פרטית, ובנוסף כאמור, עמותת “חזון המדע” לבנית בית כנסת. ההקצאות המרובות של קרקע ציבורית לעמותות דתיות אינן עולות בקנה אחד עם צרכי התושבים בשכונה. טענות התושבים מופנות כלפי העירייה, עיקרן חוסר האיזון המשווע בחלוקת המשאבים הציבוריים במרחב הציבורי כולו (אחוזת הנשיא, שכונת המדע ופלדי), והעברת השטחים הציבוריים באופן שיטתי לעמותות דתיות, זאת בעוד שהעירייה אינה משקיעה כפי הנדרש במבנים ציבוריים לטובת כלל תושבי השכונה.

שכונת המדע, המונה 2450 משפחות כאמור, רובן צעירות. אך גם כיום, עשור לאחר הקמתה של השכונה, חסרים בשכונה מבנים רבים בהם גני ילדים, מרכז חוגים, מגרשי ספורט ועוד. הורים נאלצים לרשום את ילדיהם לגנים מחוץ לשכונה, ומתנ”ס חוויות צפון, שנתן בעבר מענה לתושבי צפון רחובות אינו עומד עוד בעומס החוגים לילדים. לצפון העיר נוספו עם השנים שכונות גדולות: אחוזת הנשיא, המדע ופלדי שהוסיפו לאזור מעל 3,600 בתי אב, עם זאת לא ניתן כל מענה מבחינת התשתיות הציבוריות.

עוד יצוין כי בשכונת אחוזת הנשיא הצמודה לשכונת המדע, החל להיבנות בשנה האחרונה היכל דת ענק בן ארבע קומות, הכולל בית כנסת, קומת אירועים, חדרי לימוד ועוד. גם שם תושבי השכונה הגישו התנגדויות ואף הגישו עתירה לבית המשפט נגד הרחבת המבנה, שנמצא כ-300 מ’ בלבד ופחות מ-4 דקות הליכה, מבית הכנסת המתוכנן להיבנות בשכונת המדע!

תושבי השכונה הינם בעד בית כנסת, אך שני בתי כנסת במרחב הציבורי כולו הם מעל ומעבר לנדרש, כאשר במרחק הליכה קצר ישנם עוד בתי כנסת רבים, חלקם עומדים שוממים.

מגי סלע-וגר, תושבת השכונה ונציגת ועד הפעולה: “אמירותיו של נציג חב”ד, והצגתנו כקומץ קולני, מעידות על חוסר היכרות עם השכונה ואי הבנת הצרכים שלה. 1000 התנגדויות של תושבי השכונה מדברות בעד עצמן. חשוב לנו להבהיר כי ההתנהלות של תושבי השכונה ונציגיה במאבק זה, הינה אל מול מקבלי ההחלטות בדרג המוניציפלי והארצי בלבד. אנו פועלים בצינורות המקובלים בתהליכים מסוג זה ומתבססים על מידע מוסמך בלבד, על כן הצהרותיהם של נציגי חב”ד כי המבנה יהיה בן 2 קומות, אינן רלוונטיות, מאחר ותכניות הבנייה מראות בפירוש 4 קומות וקומת גג”.

ד”ר אניאלה גלבוע, תושבת השכונה וחברת ועד הפעולה: “אנו חיים בשכונה דתיים לצד חילוניים בכבוד והרמוניה, אך דווקא צעדים כגון אלה – היכל דת ענק ולא בית כנסת צנוע, הנעשים בניגוד לרצון רוב רובו של הציבור, הם שמאיימים להפר את השלווה והשקט בשכונה, שכן הם יוצרים אנטגוניזם בקרב הציבור. לאור כמות התושבים הגדולה שמביעה התנגדות למבנה דת גדול, ניתן להבין שהבניין לא ישמש את תושבי השכונה. אין הצדקה להקמת מספר כל כך גבוה של בתי כנסת במרחק אפסי זה מזה, זהו בזבוז משווע ובלתי סביר של משאבי ציבור. נוסף על כך, יש לציין את אכזבתם הרבה של תושבי השכונה, ממרבית נבחרי הצבור אשר להם נתנו את קולם ברחובות, ואשר בזמן אמת בוועדות התכנון והקצאות לא שירתו את הציבור אשר בחר אותם”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
פולינה
פולינה
1 year ago

מאבק צודק ביותר! איך יתכן שהעירייה הופכת הקצאה לבית כנסת סונדרטי להיכל דת של 4 קומות, עם עולם אירועים?!?

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
פולינה
פולינה
1 year ago

מאבק צודק ביותר! איך יתכן שהעירייה הופכת הקצאה לבית כנסת סונדרטי להיכל דת של 4 קומות, עם עולם אירועים?!?

דילוג לתוכן