news08.net/ads.txt

לא תאמינו מה העונש שקיבלו “אנשי קש” שפעלו תחת איומי עברייניים

שני גזרי דין שניתנו לאחרונה כללו התייחסות חשובה למעמדם של “אנשי קש”, אשר ביצעו עבירות מס וטענו להקלה בעונשם מכיוון שפעלו תחת איומים של גורמים עברייניים, שגרפו את הרווחים מעבירות המס לכיסם. בשני המקרים, מדובר בנאשמים שהודו בעבירות המיוחסות להם, וסירבו להסגיר את האדם אשר בשליחותו פעלו, אולם בשלב הטיעונים לעונש העלו עובדה זו כנסיבה מקלה, שבגינה יש לגזור עליהם עונש קל יותר. בשני המקרים מצאו השופטים לנכון לקבוע כי אין לייחס משקל רב להיותו של אדם “איש קש” עבור אחר, וכי אין מקום להקל משמעותית בעונש במקרים אלה.

במקרה הראשון, גזר בית משפט השלום בפתח תקווה על לואי פריג’, בעליה של חברת ברגר שוורצקוף אינטרנשיונל, עונש של שנתיים מאסר ו-100 אלף שקל קנס בגין ניכוי חשבוניות פיקטיביות שהמס הגלום בהן הסתכם ב-3.3 מיליון ₪ (ת”פ 51876-05-20). גם כאן הודה הנאשם במיוחס לו במסגרת עסקת טיעון, אולם סירב להסגיר את שמו של הגורם שבשמו פעל ולא השיב למדינה את הסכום שנגרע מקופתה. במהלך הדיון טען מייצגו של פריג’ כי יש להקל בעונשו מכיוון שלא הוא זה שגרף לכיסו את הרווחים מעבירות המס, אלא גורמים עברייניים המטילים עליו אימה. המדינה, שיוצגה בידי עו”ד גל אוסטריאק מהיחידה המשפטית מחוז מרכז ברשות המסים, התנגדה לטיעון זה, מכיוון שלא נכתב בכתב האישום מה היה חלקו של כל מעורב בעבירות.

כבוד השופטת אליאנא דניאלי ציינה בגזר הדין כי הנאשם לא הוכיח את היותו “איש קש” בראיות וגם אם היה עושה זאת, לא הייתה מתקבלת הטענה כנסיבה משמעותית להקלה בעונשו. לדבריה, קבלת טענה זו משמעה כי “לעולם יהא מורא אותם עבריינים גדול על אנשי הקש ממורא מערכת אכיפת החוק. בהתאם לפסיקה יש לפיכך צורך בענישה מרתיעה גם של “אנשי קש”, שכן אחרת לא ניתן יהא למנוע את פועלם של אלה אשר מתפתים להירשם כבעלי חברות ולהוות מגן לעבריינים הפועלים מאחורי הקלעים, או לאלו שנקלעו לסיטואציה מתוך מחשבה שמדובר בפתרון לחובותיהם”.

במקרה נוסף, גזר בית משפט השלום ברמלה 14 חודשי מאסר בפועל וקנס של 7,000 ₪ על רפאאת תלג’י, אשר הורשע על פי הודאתו בניכוי מס תשומות בסכום של כ-2.5 מיליון ₪ ללא חשבוניות (ת”פ 9764-11-17). התיק נפתח בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מע”מ חיפה ונוהל על ידי עוה”ד הדס פרנקו מיני ואור הדאיה מהיחידה המשפטית מחוז מרכז של רשות המסים. תלג’י הואשם כי במהלך שנת 2014 הגיש שלושה דו”חות תקופתיים למע”מ שבהם דרש החזרי מס תשומות בסכום מצטבר של 2,576,383 ₪. בגזר דינו, ציין כבוד השופט מנחם מזרחי, כי הנאשם פעל באופן שהוביל למעשה לכך שמלוא סכום ההחזר הגיע לידיו, ולא קוזז כנגד חבות מע”מ, וכי “הלכה למעשה גנב הנאשם את הסכום מקופת המדינה”. עוד ציין כב’ השופט מזרחי, כי הנאשם “לא השיב את סכום גזל המס ואף לא את חלקו ונתון זה עומד לחובתו”.

במהלך הדיונים טענו מייצגיו של תלג’י כי יש מקום להקל בעונשו לאור העובדה כי הוא פעל כ”איש קש” עבור אדם אחר שגרף לכיסו את הכספים שנגרעו מקופת המדינה, ושאת שמו סירב להסגיר. כב’ השופט מזרחי קיבל את עמדת המדינה כי אין מקום להקל בעונשו של תלג’י בשל סיבה זו, שכן “גם התנהגות שכזו מחייבת ענישה מרתיעה, כדי למנוע את שיטת הפעולה העבריינית, שבמסגרתה פועלים עבריינים באמצעות אחר, גוזלים מקופת המדינה, אשר נמצאת וידיה על ראשה ובלא ש”איש הקש” מסגיר את אותו אחר ומוביל למיצוי הדין עימו”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן