news08.net/ads.txt

לילה טוב ויבש: ליאת גרינוולד-דלויה מקופ”ח מאוחדת משלימה, עם המידע הנחוץ על הרטבת לילה

ילד

 

זה נפוץ יותר משאתם מעלים על דעתכם: הרטבת לילה שנמשכת גם בגיל בית הספר. ויש מה לעשות. אז איך מנצחים את הרטבת הלילה? ליאת גרינוולד-דלויה מ-מאוחדת משלימה עם המידע הנחוץ 

הרטבת לילה נחשבת לבעיית ההתפתחות הנפוצה ביותר בקרב ילדים. לא משנה מתי או כמה פעמים זה קורה, היא גורמת לילד למצוקה גדולה ולמבוכה. ילדים הסובלים מהרטבת לילה חווים תסכול, אכזבה, בדידות ותחושה שזה קורה רק אצלם, חשש שהחברים ידעו; הם נרתעים משינה אצל חברים או ונמנעים מיציאה לטיולים. להרטבת לילה יש בסיס תורשתי מובהק. אצל כ-75% מהילדים המרטיבים נמצאה הרטבה בעבר אצל אחד ההורים או האחים והיא נפוצה יותר בקרב בנים: שני שלישים מהילדים המרטיבים. בגיל ההתבגרות משתווה היחס בין בנים לבנות. במיעוט מהמקרים הסיבות הן רפואיות (שלפוחית שתן לא מפותחת, דלקת בדרכי השתן, בעיות בכליות, בעיות נוירולוגיות ועוד). אצל כ-25% מהילדים המרטיבים נמצא בסיס פסיכולוגי: בעיות חברתיות, קשיי הסתגלות, שינויים כגון מעבר דירה, גירושי הורים, לידת אח חדש, ועוד. אבל בקרב רוב המרטיבים לא נמצא מרכיב רפואי או פסיכולוגי – מדובר בילדים רגילים ובריאים שלא מצליחים להפעיל תגובת רפלקס שתכווץ את שרירי הסוגר של שלפוחית השתן כשיש גירוי ודחף לתת שתן בזמן שינה. הם עושים את הפעולה ההפוכה – משחררים ומרטיבים. חשוב להבין כי ההרטבה אינה פעולה מודעת והילד אינו מרטיב במתכוון. מסרים של אכזבה והענשה עלולים לגרום להחרפת המצב ולתחושת תסכול, מניעת שתיה אינה מומלצת מכיוון שהיא יוצרת מנגנון מלאכותי המרגיל את השלפוחית לתפקד עם כמויות קטנות של נוזלים והובלת הילד הישן לשירותים מעבירה את האחריות להורה עצמו ולא מאפשרת לילד למידה של התהליך.

אז מה כן עושים?

כאשר הרטבת הלילה קשורה למצב רפואי כגון סכרת, עצירות כרונית או הפסקות נשימה בשינה, יש לבצע בדיקות מתאימות למצב הילד ולטפל במצב הרפואי לפני כל טיפול אחר. כאשר אין סיבה רפואית, הנה כמה שיטות שעשויות לעזור מאוד:

טיפול התנייתי – הטיפול ההתנייתי עושה שימוש בפעמונית ועובד על דיכוי ההרטבה מיד בתחילתה. הפעמונית מוצמדת לתחתוני הילד או למיטה וכוללת חיישן התראה המזהה רטיבות ומפעיל צלצול שמעיר את הילד. לאחר תקופה של שימוש בפעמונית, הילד אמור ללמוד את הנושא ולהצליח להתעורר בעצמו וללכת לשירותים. הטיפול לא מצליח כאשר הילד לא מתעורר מהפעמון, או מהעדר שיתוף פעולה ומוטיבציה של הילד ומשפחתו.

טיפול תרופתי – קיימות מספר תרופות לטיפול בנושא. חלקן מסייעות בהפחתת ההתכווצויות בשלפוחית, יש תרופות שמטרתן להעלות את רמות הייצור של ההורמון האנטי-משתן, המופרש באופן טבעי במהלך הלילה. לתרופות עלולות להיות תופעות לוואי משמעותיות כגון כאבי ראש, בחילות ועוד. כמו כן יש לקחת בחשבון כי טיפול תרופתי אינו פותר את המצב, והרטבת הלילה עלולה לחזור לאחר הפסקת התרופות.

רפואה משלימה – להומאופתיה טיפולים יעילים מאוד עבור הרטבת לילה. מטרת ההומיאופתיה היא לחזק את מערכת העצבים של הגוף ולאפשר לילד לשלוט על שלפוחית השתן וכתוצאה מכך לחוות תחושה של הצלחה ולחזק את בטחונו העצמי. במהלך שיחה עם הילד והוריו מבררים אפיונים שונים של הילד כגון דפוס ההרטבה, התנהגותו של הילד, אופיו, בעיות נוספות שאולי קיימות, העדפות באוכל, פחדים, ועוד. כל המידע רלוונטי לאבחון ההומאופתי ולהתאמה של הטיפול המתאים ביותר בעבור הילד. טיפולי שיאצו ורפלקסולוגיה יכולים לסייע לצורך איזון וייצוב רגשי ועצבי של הילד. גם אצל מבוגרים קיימת לעיתים תופעה של שלפוחית עצבנית לא מוסברת שיכולה לקבל מענה מוצלח באמצעות אקופונקטורה (דיקור) וטיפולי מגע מתאימים.

ועוד מספר עצות:

– היבדקו אצל רופא כדי לוודא שלא מדובר בגורם פיזי

– אל תתייחסו לבעיה באופן מוגזם ואל תהפכו אותה לנושא מרכזי בבית.

– אל תענישו, תבקרו או תקניטו, ואל תציעו לילד פרסים על משהו שאינו יכול לשלוט בו.

– השאירו אור בשירותים כדי להקל על הילד להגיע לשם בלילה.

– עיזרו לילדכם להרגיש בנוח ככל האפשר כשהוא יוצא לטיולי בית ספר או הולך לישון אצל חברים (אפשר להכין שקית בגדים מוכנה מראש בתוך השק שינה למקרה של הרטבה).

מידע נוסף במרפאות מאוחדת משלימה, בטלפון 3833*.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן