news08.net/ads.txt

מאות תושבי שכונת המדע הפגינו נגד הרחבת בית הכנסת של חב”ד בשכונה

 

תושבי שכונת המדע ואחוזת הנשיא, אומרים לעיריית רחובות די!!! למעלה מ-300 מתושבי שכונת המדע ואחוזת הנשיא יצאו להפגין ברחובות שכונת המדע, מצוידים בשלטי מחאה, חרף החום הכבד. התושבים קראו להציל את שטחי הציבור ולהקדיש אותם למען התושבים, זאת לאחר שנים של חוסר תיכנון מספק, תוכניות שנתקעו ולא יצאו לפועל, ונגיסה הולכת ומתמשכת בשטחים הציבוריים, יקרי הערך. המאבק הוצת על רקע הבקשה שהגישה עמותת חב”ד לפני כשלושה שבועות להגדיל את בית הכנסת המתוכנן להיבנות בלב השכונה מקומה אחת (שעבורה התקבלה ההקצאה) לחמש קומות כולל חנות יודאיקה, מטבחים, חדרי לימוד ואולם אירועים. לפיכך, קם קול זעקה בשכונה, ולאחר שהוגשו לפני כשבוע למעלה מ-1000 התנגדויות נוכח מחטף שבוצע לכאורה, אמש יצאו התושבים להצביע ברגליים, בידיים ובקולותיהם נגד הבקשה להיתר. בשלטים שנשאו התושבים המפגינים נכתב: “תנו לנו לבחור במקום למסור לעמותות כל חור!”, “אולם אירועים מחוץ לחלון? לא בא בחשבון!”, “אלוהים תן לי רק טיפת חלב”, “שטחים חומים לשימוש כלל התושבים”, “העירייה הבטיחה – העירייה לא קיימה” ועוד.

במהלך ההפגנה המוצלחת בוצע סיור מודרך בשכונה, שכלל הסברים מפורטים לתושבים אודות מיקום בתי הכנסת שנבנו באופן זמני ליד בית הספר פרחי המדע (עד למעבר להקצאה הקבועה ברחוב יהודית בירק בלב השכונה), הבריכה שהובטחה לדיירים באזור פלדי ושלא יצאה לעולם לפועל לטובת עוד בניין מגורים, והשטח של בתי הכנסת המתוכננים ברחוב בירק והגובה העצום אליו הם עומדים להגיע על 5 הקומות שביקשה העמותה, זאת בלב שכונת המגורים השקטה בעלת הצביון החילוני ובצמידות לבתי מגורים משפחתיים שעשויים לסבול רבות מאירועים בקומת האירועים המתוכננת של המבנה. התושבים מנו במהלך ההפגנה רשימה ארוכה של מענים ציבוריים שחסרים בשכונה: טיפת חלב, מעונות לגיל הרך, מועדון לנוער, מועדון לגיל הזהב, מרכז תרבות וחינוך רב תכליתי, מגרשי ספורט נוספים, מרכז ספורט ושחייה, חללי עבודה, חדרי ישיבות ועוד. תושבי השכונה קראו לעיריית רחובות לספק את השירותים הבסיסיים הללו לתושבים הרבה לפני שהיא מקצה שטחים לעמותות חיצוניות. נראה כי במשך השנים כל ההצבעות להקצאות למוסדות דת אורתודוכסיים קיבלו את רוב קולות חברי המועצה, אם כי לא נראה שנלקחו במכלול השיקולים כלל צרכי התושבים.

בשבוע שעבר הביעו מספר חברי מועצה את התנגדותם למבנה הרב קומתי. סגן ראש העיר מר יניב מרקוביץ’ וממלא מקום ראש העיר מר זהר בלום, אשר הצביעו בעד הקצאת מבנה בית כנסת סטנדרטי בקומה אחת ועזרת נשים לעמותה, הביעו את הפתעתם מהתוכנית הגרנדיוזית שהציגה העמותה, והביעו התנגדות נחרצת לה בפנייה ישירה לראש העיר. במקביל, ועד הפעולה שיגר לאחרונה מכתב למרקוביץ’ ובלום בו הוא מבקש לשמוע על צעדים מעשיים אופרטיביים בנושא. גם חברת המועצה איטל בציר אלשייך, מחזיקת תיק אסטרטגיה וחדשנות, תושבת שכונת המדע, מתנגדת להגדלת המבנה, זאת בהמשך לפעילותה לטובת הקצאת משאבים הוגנת ומאוזנת בין האוכלוסיות השונות בעיר (כחברת וועדת המשנה להקצאות קרקע) כך שהקצאות הקרקע בשכונות יתחשבו בצרכי התושבים ואופי השכונה.

נציגת ועד הפעולה  ותושבת השכונה מגי וגר סלע: “הילדים שלי נולדו בשכונה הזו. אף אחד מהם לא זכה לכך שאנו הוריו ניקח אותו בנחת בעגלה לכל החיסונים בטיפת חלב או ברגל לפעוטונים. מאז שהם תינוקות אנחנו צריכים כל הזמן להסיע אותם מחוץ לשכונה בשביל המענים הבסיסיים האלה. שניים מילדי הם ילדים עם צרכים מיוחדים. במשך 6 שנים נאצלנו להסיעם למסגרות החינוך מיוחד שלהם, שנמצאים כולם מחוץ לשכונה., זה לא הגיוני שאין בקרבת מקום, גם לא באחוזת הנשיא, ולו גן אחד לחינוך מיוחד. במשך שנים אנחנו חיים בתוך הרכב. היום הבכור שלי בן 12.  לו ולבני גילו יש צורך במפגשים חברתיים ואין פה שום מסגרת מסודרת שתספק להם מקום להיפגש. מועדונית עם משחקי חברה, הקרנות סרטים, קצת פינג פונג ופינות ישיבה. הם מתיישבים באמצע הרחוב מתחת לבניינים, והשכנים מתלוננים על רעש. לאן הם ילכו?”.

נציגת ועד הפעולה  ותושבת השכונה ד”ר אניאלה גלבוע: “חשוב לנו להדגיש, בשכונת המדע מתגוררים חילוניים ודתיים בהרמוניה אהבה ויחסי שכנות מצוינים, כל ניסיון לתייג מאבק זה כמאבק דת הוא ניסיון נלוז, שמטרתו זריעת פלגנות בין אחים, ואנו מסתייגים ממנו הסתייגות עמוקה. המאבק אשר הציתה העמותה, מאיים לכרסם ולפגוע במרקם היחסים הנפלא הקיים בשכונה, אנו חוששים מכך וצר לנו על כך מאוד, ראוי שהעמותה החורתת על דגלה קירוב לבבות תהיה קשובה לרחשיי הציבור שבו היא מבקשת לפעול, וראוי שהעיריה תפתור עניין זה בהקדם לטובת כלל התושבים, לתושבים כפי עינכם הרואות אין כוונה להשלים עם מצב זה”.

“אחת הסיבות למחסור בשטחי ציבור בשכונת המדע, מחסור שתושבי השכונה מרגישים אותו כל כך, היא שתכנון השכונה עוד לפני שנבנתה היה לקוי מיסודו”, אומר יובל רוזנברג, פעיל במרכזים לצדק חברתי ברחובות, שהעביר אמש את ההדרכה המקצועית בסיור בשכונה. “כמות שטחי הציבור מתבססת על חישובי אכלוס דירות שהיו נמוכות מהמציאות בפועל. הערכות האכלוס בעת תכנון השכונה התאימו לשכונות המכילות דירות קטנות עם מעט דיירים, כאשר בפועל כל הבניינים בשכונת המדע נבנו עם דירות גדולות של 4-5 חדרים ומאכלסות יותר נפשות מהממוצע העירוני. לכן לא רק שיש מחסור בשטחי ציבור, אלא גם מבני הציבור שכבר נבנו בשכונה הינם קטנים וצפופים מידי מלהכיל את כל התושבים. לדוגמא, כיתות הלימוד וגני הילדים מלאים עד אפס מקום ואף מורגש חוסר. כך גם מתנ”ס חוויות שכבר לא יכול לספק את כל הביקוש, ועל כן נאלצים התושבים להסיע את ילדיהם ברכבים לחוגים שונים ברחבי העיר”.

א’ תושבת השכונה אומרת בצער: “אני ובעלי כבר בני יותר מ-70. כל הילדים שלנו עזבו את הארץ. אנחנו בודדים! יש פה עוד הרבה מבוגרים במצבנו, שמחפשים חברה, אבל אין לנו דרך למצוא אחד את השני. אין פה מקום נעים ומסודר שבו נוכל להיפגש, להכיר, להתכנס, לשתות קפה לכמה שעות ולהפיג את הבדידות. מתנ”ס חוויות לא מספק את הצרכים הללו בצורה מספקת, ובגינות לא בכל שעות היום נעים לשבת. אנחנו, המבוגרים והקשישים בשכונה, מרגישים שאנחנו שקופים”

צילום : תושבי השכונה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן