news08.net/ads.txt

מדעני מכון ויצמן למדע שותפים לגילוי שני כוכבי-לכת (“פלנטות”) הדומים לכדור הארץ

שתי הפלנטות סובבות כוכב קטן וקרוב (Teegarden’s Star, אחד מ-40~ הכוכבים הקרובים ביותר לשמש, מתוך מאות-מיליארדי כוכבים בגלקסייה שלנו) שתי הפלנטות הן בעלות מאסה מינימלית דומה מאוד לכדור הארץ (רק פי 1.1 ממסת כדור הארץ) והן בעלות זמן מחזור (“שנה”) של 4.9 ו-11.4 ימים – שמציב אותן בתוך האזור הישיב של כוכב האם שלהן, האיזור בו ככל הנראה ניתן למצוא מים נוזליים על פני השטח של הפלנטות.

מדובר בפלנטות הראשונות בעלות מאפיינים אלו שהתגלו בשיטה זו. כמו כן, החל מעוד 25 שנים יוכלו יושביהן של הפלנטות האלו (אם ישנם כאלה) לצפות בכדור הארץ בשיטת הליקויים: באותו הזמן יראה כדור הארץ כחולף מול פני השמש ויוצר “מיני ליקוי חמה” מנקודת ראותם – וכך הם יוכלו לגלות אותנו… . שיטת הליקויים היא השיטה בה התגלו רב הפלנטות המוכרות לנו.

עובדת קיומו והיותו של Teegarden’s Star כה קרוב למערכת השמש התגלו רק ב-2003. הסיבה לגילוי המאוחר הוא שהכוכב, למרות קרבתו, הוא חיוור יחסית באור הנראה: מדובר בכוכב קטן מאוד מסוג “ננס אדום” שמרבית האור (המועט) שלו נפלט בקרינה אינפרא-אדומה. מאפיינים אלו בדיוק גרמו לנו להוסיף את הכוכב לרשימת המטרות של סקר חיפוש הפלנטות CARMENES – סקר המתמקד בננסים אדומים בדיוק. במסגרת CARMENES נבנה מכשיר ייעודי המסוגל לבצע מדידות מדוייקות אפילו עבור כוכבים מסוג ננסים אדומים, מתוך מטרה לגלות כוכבי לכת סביבם. המכשיר למעשה מודד את מהירותו של הכוכב בדיוק רב וכך ניתן לראות אם ישנו גוף נוסף (או יותר מאחד) המושך את הכוכב הלוך וחזור, באופן מחזורי, ומשפיע על מהירותו – וכך מסיקים את קיומן של הפלנטות. המכשיר, כמו גם הסקר המשתמש בו – שניהם תוצאה של שיתוף פעולה גרמני-ספרדי שאני ועוד פוסט-דוקטורנט ישראלי, ד”ר לב טל-אור (אונ’ ת”א), שותפים לו.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן