מועמדים לראשות עירייה ולמועצה? תזהרו מאויב חדש

עורכי הדין ינור ברטנטל ואילן צדק מומחים בבינה מלאכותית ומייצגים מועמדים רבים בבחירות לרשויות מקומיות בטור מיוחד לקראת הבחירות המוניציפליות

הבינה המלאכותית מאפשרת שיפור וייעול הקמפיין של מועמדים בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות • יחד עם זאת, לשימוש בכלים רבי העוצמה שמאפשרת הבינה המלאכותית יש תופעות לוואי בעייתיות • בכדי ליהנות מההזדמנויות ולהימנע מתופעות הלוואי, חובה על המדינה לפעול במהירות לקבוע רגולציה ופיקוח מתאימים.  

הבחירות לרשויות המקומיות כבר כאן, והיום האתגרים העומדים בפני מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות גדולים מתמיד, ולא משום המלחמה בעזה. בשנה האחרונה אנו עדים לכניסה של טכנולוגיות מתקדמות, ובפרט בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה.   לצד יתרונות רבים שמספקת הבינה המלאכותית, היא טומנת בחובה גם סכנה רבה. ננסה איפה לבחון את ההזדמנויות והאתגרים הכרוכים בבינה המלאכותית על הבחירות המקומיות.

ראשית כדאי לזכור שמדובר בהתפתחות טכנולוגית טבעית שלא ניתן וגם לא צריך לעצור. היא באה להטיב ולייעל חלקים רבים בחיינו. אך כמו כל התפתחות טכנולוגית, היא עשויה להסב נזקים, אם יעשה בה שימוש פסול. אחד הסיכונים המרכזיים של שימוש לרעה בבינה מלאכותית בהקשר של בחירות, הוא יצירה של דיפ פייק (DEEP FAKE) סרטונים מזויפים הנראים אמיתיים לחלוטין. טכנולוגיית דיפ-פייק מאפשרת יצירת סרטונים שבהם נראה אדם אומר דברים שנחזים כאילו אמר באמת. שימוש ציני בטכנולוגיה זו עלול להוביל להפצת מידע כוזב ומטעה על מועמדים שונים, ולהשפיע על דעת הקהל בצורה מניפולטיבית.

כך למשל מנהיג מפלגה במזרח אירופה, איבד את השלטון כאשר התפרסמה הקלטה בה הוא נשמע מנסה לשחד עיתונאי בכדי לסייע לו בקניית הקולות, עד שהתברר שקולו זויף באמצעות AI והשיחה המוקלטת מעולם לא התקיימה. המועמד שהוביל לפני כן בסקרים, הפסיד בבחירות. סיכון נוסף הוא שימוש במודל שפה, מחולל תמונות ויוצר וידאו משולבים בבינה מלאכותית שאינם ניתנים  לזיהוי ושניתן לעשות בהן שימוש בכדי לחזק או לפגוע במועמדים על ידי יצירת נאומים, אירועים או תמונות שלא היו ולא נבראו. הדבר הזה הוא לא מדע בדיוני, למעשה הוא כבר התרחש. כך למשל, מועמד לראשות עיר בצפון אמריקה, פרסם תמונות מומצאות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית המתארות ריבוי של מחוסרי דיור בעיר. הפרסום השגוי פגע באמינותו כמועמד.

כוחה של הבינה המלאכותית רב. היא יכלה להנדס תודעה ולהשפיע רבות על דעות ותפיסות של אנשים. כמו כל כלי רב עוצמה, רצוי שיהיו עליו מערכות פיקוח ורגולציה. ישנם כמובן יתרונות רבות בשימוש מושכל בבינה המלאכותית בבחירות המקומיות. הבינה המלאכותית יכולה לסייע למועמדים בניתוח נתונים באופן יעיל ומהיר ולבשר על מגמות הצבעה, מאפיינים דמוגרפים וסוציו אקונומיים של אוכלוסיות, וכך להבין טוב יותר את מאפייני קהל היעד שלהם בכדי להתאים את הקמפיין שלהם אליו. בינה מלאכותית יכולה למקד את הפרסום כך שיהיה מותאם באופן אישי וממוקד על ידי מסרים פוליטיים לקהלי יעד ספציפיים, עם מסרים רלוונטיים למגזר או אזור/שכונה מסוימת.  שימוש בצ’אטבוטים, מערכות מענה קולי וכלים אוטומטיים אחרים עשויים לשפר משמעותית את תקשורת המועמדים עם קהלי היעד שלהם ולאפשר מענה מהיר ויעיל על שאלות, פניות ומענות.

בינה מלאכותית יכולה לסייע באיתור מהיר של דיסאינפורמציה וידיעות כוזבות ברשתות החברתיות, וכך למנוע את התפשטותן. ולבסוף, בינה מלאכותית יכולה לייעל, לזרז ולשפר את תהליך ספירות הקולות ולאמת את תוצאות הבחירות.

אך לצד היתרונות המבורכים הבינה המלאכותית מביאה עימה גם אתגרים שעל המועמדים לתת עליהם את הדעת אחרת בכוחה לאיים באופן ממשי על ראשי ערים, חברי המועצות המקומיות ולסכן את טוהר הבחירות. כך למשל, שימוש לא מבוקר ב-AI עשוי לפגוע בפרטיות, במידה וניתוח הנתונים האישיים נעשה ללא הסכמה. שימוש לא אחראי בבינה המלאכותית יכול להטות את המידע על ידי שימוש מכוון באלגוריתמים עם הטיות מובנות מגדריות, גזעיות ואחרות.

הבינה המלאכותית יכולה גם לשמש כלי יעיל ואלמוני להפצת מידע כוזב, דיפ פייק ותעמולה מכפישה, בכדי לפגוע במועמדים מתחרים. בינה מלאכותית, באופן לא מבוקר, יכולה לשמש גם להשפעה בלתי הוגנת על שיקול דעתם של הבוחרים על ידי שימוש בביטויים ומושגים מפולחים אישית עימם קהל היעד יכול להזדהות. לבסוף כדאי לזכור – האלגוריתמים שמפעילים את מערכות הבינה המלאכותית אינם שקופים ובוודאי שאינם מובנים לציבור.

כיצד ניתן להנות בכל זאת מהיתרונות שהבינה המלאכותית מציעה לנו מבלי להסתכן בתופעות לוואי שליליות שמלוות אותה?

ישנם ניצנים של רגולציה, אך היא מתנהלת בקצב איטי ולכן עוד לפני שהמדינה מחוקקת חוקים מתאימים נכון יהיה שהמועמדים ייקחו על עצמם אחריות לוודא כי שימוש בבינה מלאכותית בבחירות המקומיות ייעשה בצורה אתית והוגנת. כמו כן, עליהם להקפיד שלא להפר את פרטיות התושבים ולמנוע כל ניסיון להשתמש בבינה מלאכותית להשפעה בלתי הוגנת על הבוחרים. במקביל על מרכז השלטון המקומי והמועמדים ולאחר הבחירות הנבחרים לדרוש מהמדינה חקיקה מתאימה, יצירת קוד אתי ברור ולהבטיח שקיפות מלאה של האלגוריתמים והנתונים המשמשים אותם.

הכותבים הם  עורכי הדין ינור ברטנטל ואילן צדק מומחים בבינה מלאכותית ומייצגים מועמדים רבים בבחירות לרשויות מקומיות, מחברת ויינברגר ברטנטל – עורכי דין, המשרד מעניק ייעוץ משפטי ופוליטי בתחומי בחירות, בג”צ, מימון וביקורת המדינה

צילום: FREEPIK | עו"ד ינור ברטנטל-פרטי

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן