news08.net/ads.txt

מזל טוב, החלטתם להתגרש (או: גירושין זה לא משחק ילדים)

עו”ד לורה מישוק, מומחית לדיני משפחה במאמר מיוחד לחדשות 08 ובמרכזו: החלטתם להתגרש? שימו לב לילדים!

מזל טוב, החלטתם להתגרש וככל הנראה אתם עושים כל שאתם יכולים כדי לאמלל אחד את השני כדי לזכות במשהו שאתם לא יודעים מהו, אך מה עם הילדים?

ידוע שהליך הגירושין משפיע על הילדים במיוחד כשמדובר בילדים קטנים אשר רואים כיצד מרכז הוודאות שעטף אותם מתפורר, והילדים הקטנים שאף אחד לא שאל דעתם אם מסכימים להליך, הם אלו שצריכים להתמודד לבדם (לרוב) עם ההליכים ועם המצב החדש שנוצר עבורם.

לכן, טיפ קטן לכל אלו שבהליכי גירושין, ובמיוחד כשהתביעות נסובות סביבי זמני שהות של הילדים עם הצד השני או סביב תביעת מזונות הקטינים. זכרו: עד לפני זמן לא רב, הילדים ראו אתכם ואת הצד השני בהתאם לזמני העבודה שלכם, ולכן סביר להניח שהם ירצו להמשיך לראות את ההורה השני כפי שהם רואים אתכם. המלחמה על המזונות של הילדים לא אמורה לגרוע מהזמן של הילדים עם כל הורה, ככל שהמצב מאפשר זאת ובנסיבות הקיימות. לכן, שמרו על זכויות הילדים והימנעו משימוש בהם לצורך ה”מאבק” שאתם יצרתם, לתקן הנזק הרגשי והנפשי של הילדים, ייקח יותר זמן מלהרוס אותו.

מערכת חינוכית במהלך פירוד / גירושין

במצב של פרידה / גירושין, עולות בעיות שונות לגבי התנהלות ההורים מול מוסדות הלימוד (גני ילדים, בתי ספר ותיכונים) בהם נמצאים הילדים. הרבה מההורים הפרודים / גרושים לא יודעים מהם זכויותיהם וחובותיהם מול מוסדות החינוך.

פה, תקבלו מידע בסיסי לגבי ההתנהלות מול המערכת החינוכית בה לומדים הילדים וכן הפניות לחוקים ולתקנות הנוגעים בדבר. ישנן כמה אפשרויות במצב של פרידה / גירושין לגבי האפוטרופסות והמשמורת של ההורים על הילדים. לרוב, הילדים נמצאים אצל הורה אחד המכונה ה”משמורן” וההורה השני לוקח אותם לביקורים אצלו בימים מסויימים בשבוע ובסופי שבוע לסירוגין. במקרים אלו, חשוב שההורה שאינו המשמורן ידע את זכויותיו וחובותיו מול המערכת החינוכית.

משרד החינוך הוציא חוזר המפרט כיצד על בית הספר לנהוג במקרים אלו. כבסיס להוראות קובע משרד החינוך שרצוי ששני ההורים יהיו מעורבים ויקבלו את כל המידע לגבי הילדים, זאת מבלי שהמורים יכניסו את עצמם לתוך הסכסוך שבין בני הזוג. בהתאם לזה, מחוייב המוסד בו לומד הילד לקיים קשר שוטף עם שני ההורים ומיד עם יידוע דבר הפרידה או הגירושין יזמין המוסד את ההורים לפגישה על מנת לקבוע את צורת הקשר והעברת המידע ביניהם.

ההורים מחוייבים לעדכן את המוסד החינוכי לגבי הסדרי הראיה שהם הגיעו אליו או שפסק להם בית המשפט, למסור מידע עדכני לגבי הדרכים בהם אפשר להעביר להם מידע וכן להעביר לבית הספר כל החלטה שיפוטית בעניין הילדים. ישנם מצבים בהם אוסר בית המשפט על הורה להיות בקשר או לקבל מידע בנוגע לילד, כשמתקבלת החלטה כזאת, חייב בית הספר למלא אחר צו בית המשפט וההורה עליו נאסר הקשר לא יקבל כל מידע מהמוסד.

אם יש מחלוקת בין ההורים לגבי התנהלות המוסד עם הילד, ההורה שאינו מסכים לפעולה כלשהיא עם הילד מחויב להודיע כי הוא מתנגד לפעולה. אם בית הספר לא מקבל הודעה על ההתנגדות הוא יפעל על פי ההסכמה של ההורה השני. כאשר המוסד מיודע, הוא לא יפעל עד לקבלת החלטה מבית המשפט לגבי דרך הפעולה.

כל המערך הזה נכון למצב תקין בו שני ההורים נורמטיביים ומשתפים פעולה אך הוא יכול להשתנות במצבים שונים, לדוגמה: במקרה בו יש חשש כי אחד ההורים אלים כלפי הילד, במצב בו הילד מספיק בוגר ואומר שאינו רוצה קשר עם אחד ההורים.

זכרו, כי מכל מצב בו עולים קשיים עם בן/בת הזוג לשעבר, כדאי להתייעץ עם עו”ד מומחה בתחום, מאחר והיא מכירה את החוק ומגוון דרכי הפעולה הנכונים שיביאו לקשר תקין גם עם המוסדות החינוכיים בהם לומדים ילדיכם.

צילום: שאטרסטוק | אורי קריספין

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן