מחקר של בית החולים שערי צדק: המסלול להחלמה מסרטן עובר בנפש

המחקר בדק שיטת טיפול ישראלית חדשה בחולות סרטן השד  – Inheal, שיטת טיפול אינטגרטיבית המשלבת גופנפש | נמצא כי לאחר התערבות, חלה עלייה משמעותית במדדים של  הבוקרבריאות הנפש ובריאות הכללית, וירידה בדיכאון

השיטה הבאה לטיפול בפוסט טראומטים מהמלחמה? 

80 חולות מחלימות מסרטן השד דיווחו על ירידה במדדי כאב פיזיים ומצוקה נפשית לאחר טיפול ממוקד המשלב גוף ונפש

שאולי הרציק פז, מפתח השיטה: “לאור ההצלחה, נבחן את התכנות הטיפול ב-inheal גם בפצועי מלחמה”

האם שיטת טיפול אינטגרטיבית שהוכחה מחקרית לטיפול בחולות סרטן תועיל לטיפול בפוסט טראומה במלחמה?  מחקר חדש שבדק שיטת טיפול ישראלית חדשה בחולות סרטן השד  – Inheal, שיטת טיפול אינטגרטיבית המשלבת גופנפש, מצא כי לאחר התערבות, חלה עלייה משמעותית במדדים של בריאות הנפש ובריאות הכללית, וירידה בדיכאון.

במחקר חדש שפורסם בגיליון המדעיHSOA Journal of Altern and Complementy Integr Medicine, בהובלת פרופ’ ניר פלד משערי צדק, ד”ר ארז כרמון ממאוחדת ובית החולים השיקומי אינטגרטיבי מדיקל קר. נבדקה השפעת גישות טיפול משלימות לשיפור איכות החיים של 80 חולות ומחלימות מסרטן שד. מסקנת החוקרים היא כי התערבות אינטגרטיבית יכולה לספק טיפול לא תרופתי, ותמיכה בהתאוששות משפרת את איכות החיים ומפחיתה תסמינים בחולות סרטן ומחלימות.

למעלה מ-18 מיליון אמריקאים החלימו מסרטן בשנת 2022, כך עולה מדוח ארגון הסרטן העולמי. הם חווים סימפטומים דיכאוניים, חרדה, מצוקה, כאב, הפרעות שינה ועייפות. תסמינים אלה מופיעים לעתים קרובות גם יותר מ-10 שנים לאחר הטיפול.

נשים שמתמודדות עם סרטן השד מפנות לעיתים את רוב המשאבים לטיפול הפיזי במחלה, ולא מוצאות את הזמן או את הפלטפורמה הנכונה שתאפשר להם להתמודד גם עם ההיבטים הרגשיים של המחלה.

גם אחרי סיום תקופת הטיפולים, נשים שמחלימות מסרטן השד נאלצות להתמודד עם תחושות מורכבות כמו תחושות אובדן, בדידות וגם חשש מחזרת המחלה. לצד כל זה מתקיימת לעיתים תחושה של אובדן הנשיות.

המחקר בדק גישות טיפול משלימות לשיפור איכות החיים של 80 חולות ומחלימות מסרטן שד שאובחנו עד שלוש שנים לפני ההתערבות. בזמן ההתערבות, 15% מהמשתתפות עדיין עברו טיפולי סרטן, ו-71.3% מהמשתתפות השלימו את הטיפולים. החולות התנסו בתהליך טיפולי InHeal  לטיפול משולב גופנפש.

מהי שיטת InHeal?

השיטה פותחה בבית החולים השיקומי מדיקל קר במיוחד לשיפור מצבם הבריאותי של חולי סרטן ומחלות כרוניות, הן בתחום הפיזי והן בתחום הפסיכולוגי. התהליך כולל טיפולים אישיים כמו גם מפגשים קבוצתיים לביסוס איזון גוף ונפש ולחיזוק הגוף. בחלק הפיזי ניתנו טיפולים, ביניהם: דיקור סיני, נטורופתיה, יוגה, רפלקסולוגיה ומפגשי נשימה.

בפן הרגשי נבנה תהליך ריפוי וניתנו טיפולים אישיים כדי לחשוף טראומות ופחדים לא מודעים, בשיטות קונבנציונליות ורוחניות על ידי מטפלים רגשיים מיומנים ומוסמכים. בנוסף התקיימו מפגשי דמיון מודרך, מיינדפולנס, יוגה קולית טיפולית ורפלקסולוגיה. התהליך התנהל תחת פיקוח פסיכולוג.

המטופלות נדרשו לדרג שאלון של 36 שאלות לפי חמש רמות קושי בהן נתקלות (אין בעיות, בעיות קלות, בעיות בינוניות, בעיות קשות ובעיות קיצוניות). השאלון עסק בשמונה תחומים שונים – ממגבלות בפעילות גופנית דרך כאב גופני ועד מגבלות בעקבות בעיות רגשיות. השאלונים מולאו בשלוש נקודות זמן: ביום הראשון לטיפול, ביום האחרון לטיפול וארבעה שבועות לאחר תום הטיפול.

תוצאות

לאחר ההתערבות המדדים הראו עלייה משמעותית לצד ירידה משמעותית בבעיות הבריאותיות. העלייה במדדי השיפור נעה בין 105% (בתחום בריאות הנפש הכללית) ל-192% (עקב בעיות בריאותיות גופניות). הירידה באחוזים נעה בין 46% (לבעיות טיפול עצמי) ל-75% (לבעיות דיכאון). כלומר, החלק היחסי של כל אחת מבעיות הבריאותיות נמוך משמעותית לאחר ההתערבות וחודש לאחר סיום ההתערבות, לעומת לפני ההתערבות.

פרופ’ ניר פלד, מנהל אגף אונקולוגיה, המרכז הרפואי שערי צדק:

“אני מלווה חולי סרטן במשך שנים רבות. כרופא אני מסייע בטיפול הרפואי אבל מודע לפן הנפשי ולטראומה שחווים מחלימים מסרטן. הייתי מודע לצורך בליווי כזה אבל הפתיעה אותי מידת היעילות בזמן קצר כל כך. אני ממליץ לארגן מערכת טיפול מעצימה ומכבדת במסגרת טיפולי ההחלמה מסרטן ולשלב במסגרת תוכנית הטיפול לאחר ההחלמה גם מקום לגישה הוליסטית ואינטרגטיית המשלבת מתודות מהרפואה המשלימה והפחות קונבנציונלית  על מנת לספק טיפול הוליסטי יותר לכרוניקה של מחלימים”.

ד”ר ארז כרמון, סמנכ”ל המרכז הרפואי בני ציון, מומחה ביילוד ובגניקולוגיה במאוחדת:

“הליך ההחלמה של כל אישה משלב את הטיפולים הרפואיים שהיא עוברת, ואת הטיפול בנפש שלה, הכולל מתן מענה לאתגרים ולטראומות הנפשיות שהיא עוברת בתקופה לא פשוטה זו. ההחלמה הפיזית,  לא אומרת בהכרח שגם ההתמודדות הנפשית הסתיימה. מטרתנו להעצים ולצייד כל אישה מחלימה בכלים להתמודד גם עם האתגרים הנפשיים שמגיעים במהלך הטיפולים, וקיימים ביתר שאת גם לאחר ההחלמה”.

שאולי הרציק פז, מפתח השיטה ומנכ”ל בית החולים מדיקל קר:

“החיבור בין גוף לנפש ידוע כבר שנים – שיטת inheal פותחה על מנת לטפל בנשים שהיו פעמים בחשש אמיתי  לחייהן, איבדו את היכולות הפיזיות שהכירו ולמעשה לא הכירו את מי שהיו טרום המחלה. ותוצאות המחקר חיזקו ואיששו את מה שידענו על שיטת inheal, ויכולותיה בהחזרת החוסן הנפשי ותחושת המסוגלות האישית. אנו מאמינים כי שיטה זו תוכיח את עצמה גם בטיפול בפצועי מלחמה לשיקום נפשי שיסייע גם בשיקום הפיזי ומבקשים ליישמה במחלקה החדשה שתקום בבית החולים בקרוב”.

 

◼️ לקבוצת חדשות ירושלים והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן