news08.net/ads.txt

הטור של אמיר ירון | מי מפחד מ”תרבות של איגודים מקצועיים”?!

הליכוד החליט בשבוע האחרון למקד את עיקר מתקפתו הפוליטית באבי ניסנקורן שסיים לאחרונה את תפקידו בהסתדרות – כאילו אבי ניסנקורן הוא הבטן הרכה של הרשימה של גנץ לפיד – וזאת בהנחה שככל שיתקיפו את ההסתדרות וישחירו את מעמדה הציבורי כך “כנראה” ירוויח הליכוד עוד מספר נקודות ציבוריות לקראת הבחירות על חשבון “כחול לבן”. לא די היה במתקפה התקשורתית של הליכוד וגם גבי אשכנזי שפך שמן למדורה והוסיף אמירה אומללה שבמפלגת כחול לבן לא תהיה תרבות של איגודים מקצועיים.

ובכן זה הזמן והמקום להזכיר מספר עובדות חשובות על “התרבות של האיגודים המקצועיים”. ההסתדרות בשנים האחרונות העלתה למרכז סדר היום הציבורי את הנושאים החברתיים, אלה הנושאים שבכל מדינה מתוקנת, המדינה הייתה צריכה להניף מעלה מעלה, ולקדם אותם כדי לחזק את החוליות החלשות בחברה, אך לא כך קרה אצלנו. זוכרים את הפגנות ההמונים הפגנות הצדק החברתי? כמה דיברו והתווכחו על עובדי השמירה והניקיון, על עובדי הקבלן, על בעלי המוגבלויות, מאות אלפים יצאו לרחובות כדי להפגין הזדהות עם עובדי הקבלן עובדי הניקיון והשמירה אבל גם התריסו כלפי הממשלה על מחדלה בטיפול בעובדים אלה. נגמרו ההפגנות המנהיגים חיפשו את המשך דרכם הציבורית, חלקם מצאו את מקומם בכנסת וחלקם נמוגו כלא היו. ניסיונות להחיות את מאבקי הצדק החברתי לא צלחו. להפגנות הגיעו מעטים, ורק ההסתדרות בראשותם של יו”ר ההסתדרות דאז עופר עייני ואבי ניסנקורן, המשיכה לטפל באופן עקבי בעובדי השמירה והניקיון עובדי הקבלן ובעלי המוגבלויות. הוכרזו סכסוכי עבודה התקיימו הפגנות נערכו דיונים אינסופיים עם האוצר ועם שר האוצר עד אשר נחתמו הסכמי עבודה שטיפלו מהיסוד בעובדים אלה.

ואת שכר המינימום זוכרים? שנים דיברנו על הצורך להעלות את שכר המינימום, ישיבות ממשלה רבות התקיימו על כך, העיתונות עסקה בנושא, המומחים הזהירו מקריסת הכלכלה הישראלית אם שכר המינימום יעלה, ורק כשההסתדרות איימה להשבית את המשק החליטו להעלות את שכר המינימום. ומאז כולם מתהדרים בהישג חברתי זה, מנסים לנכס לעצמם הישג זה, אבל האמת נמצאת אצל אבי ניסנקורן, שללא נחישותו ספק אם מהלך זה היה מתקיים.

צריך לזכור שעיקר תפקידה של ההסתדרות הוא בדאגה לתנאי שכרם של העובדים, לזכויותיהם של העובדים במקומות העבודה, לפנסיות, לשחיקת השכר ולעוד שורה ארוכה של נושאים מקצועיים שהם חשובים מאוד לציבור העובדים, אולם בשנים האחרונות ההסתדרות ביחד עם ועדי העובדים העלו את הנושאים החברתיים למרכז סדר היום ההסתדרותי, ההסתדרות הניפה שני דגלים חברתיים מרכזיים, את הדאגה והטיפול בציבור העובדים והפנסיונרים, ולצד המאבק המקצועי פעלה הסתדרות בזירה החברתית, כשחרטה על דגלה את המאבק בפערים החברתיים. אי אפשר היה לעשות זאת ללא ועדי העובדים. אי אפשר לצמצם את הפערים החברתיים בין רבדי האוכלוסיות השונים ללא השתתפותם של ועדי העובדים במאבקים החברתיים. הם יצאו לרחובות, הפגינו על נושאים שחשובים לחברה הישראלית כולה גם אם אלו לא היו נוגעים ישירות אליהם. ההסתדרות והאיגודים המקצועיים עיצבו מחדש את המושג סולידריות, סולידריות חברתית בה הוועדים הגדולים תומכים בשכבות החברתיות החלשות ומצמצמים פערים חברתיים. תומכים בעובדי הקבלן בעובדים המקבלים שכר מינימום, בנכים בגמלאים בבעלי המוגבלויות. זו הסולידריות החדשה המעודכנת שהיא מחויבת המציאות, במצב החברתי הקשה בו נתונה המדינה בשנים האחרונות. סולידריות חברתית בה הוועדים לוקחים על עצמם את האחראיות למצב החברתי במדינה ומפעילים את עוצמתם כדי לתקן את העוולות החברתיות

.

מעורבות זו של האיגודים המקצועיים מקבלת משנה חשיבות דווקא בעולם של שוק חופשי שיש מי שהגדיר אותו “כקפיטליזם חזירי” ובמצב זה יש הכרח לעצב מחדש את האיזונים החברתיים, כך שלצד שוק ליברלי, יימצאו הכוחות החברתיים בעלי העוצמה, שישמרו על חברה שפויה יותר הדואגת למרכיביה השונים ובעיקר לחלשים. וזה בדיוק המקום אליו נכנסה ההסתדרות עם האיגודים המקצועיים, כשכל מטרתם היא לאזן ולשמר את השכבות החברתיות שנשחקות ונפגעות בכלכלה של השוק החופשי. ואם יש צורך לנהל שביתות, כואבות ככל שיהיו, הרי כנראה, שאין ברירה וגם אם יש כעס נקודתי, צריך להבין שזו משימת – על של האיגודים המקצועיים, הם לא יכולים לעמוד בצד להסתכל לאן הולכת החברה הישראלית ובפרט השכבות החברתיות המוחלשות ולא לעשות דבר! ולכן והאיגודים המקצועיים בהנהגתו של יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, התגייסו והחליטו לתקן עוולות חברתיות. זו בדיוק “התרבות של האיגודים המקצועיים” זו התרבות המבורכת של ועדיי העובדים, וזו אולי יותר מכל תפקידם הלאומי של הוועדים.

לכן יעשו טוב כל אלה שלא מבינים את מעורבותם המבורכת של ועדי העובדים בנעשה בחברה הישראלית בשנים האחרונות, ובמקום להשמיץ ולפזר מילים מיותרות לקראת הבחירות, יביעו הערכה לאלה שפועלים ללא לאות למען השכבות החברתיות המוחלשות.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן