מכון גאוקרטוגרפיה: קרית גת בין 10 הערים הצעירות בישראל

מחקר חדש של מכון גאוקרטוגרפיה בדק את שיעורם של בני 25-39 בערים בישראל וקבע מיהן הערים בישראל בהן שיעורם של הצעירים הוא הגבוה ביותר. קרית גת נמצאת בין 10 הערים הצעירות בישראל.
גם ב-2021, כמו בשנים החולפות מובילה קרית גת את טבלת הערים שמכרו הכי הרבה דירות בתחומן ואת רשימת הביקוש למגורים בתחומי העיר.
לאחרונה אישרה המועצה הארצית לתכנון ובניה את הרחבתה של קרית גת מצפון, ממערב ומדרום מזרח בתכניות פיתוח עשרות אלפי יח”ד למגורים. חלק מרכזי מהשגשוג העירוני והכלכלי בערים מותנה בטיפוח אוכלוסיית הצעירים, הצעירים הם קטר הצמיחה החשוב במשק. בעיר עם שיעור גבוה של צעירים יש יותר ביקוש למקומות בילוי, מסחר ומקומות עבודה, בדגש על הייטק וטכנולוגיה. כשיש גרעין מספיק גדול של קהל זה נוצרת מסה קריטית להתפתחות שוק עסקי פעיל בתוך העיר. לדור הצעיר השפעה על הטווח הקצר והטווח הארוך של ההתפתחות האורבנית, הם אלה ומכתיבים את פני העיר כיום ואיך היא תראה בעתיד הרחוק ההופכים את העיר לאטרקטיבית לצעירים שרוצים לגור בה, למשקיעים שרואים בה פוטנציאל ולחברות פרטיות שחושקות בהקמת מקום מושבן בתחומיה.
הערים עם שיעור הצעירים הגבוה ביותר הן 3 הערים הגדולות במרכז הארץ: תל אביב, רמת גן גבעתיים. ב-3 ערים נוספות הייתה בנייה משמעותית של שכונות מגורים חדשות, שמשכו זוגות צעירים לרכוש בהן דירה: יבנה, ראש העין וקריית גת. גם באילת שיעור צעירים גבוה, אך שם מדובר בעיקר על צעירים בשכבת הגיל הצעירה יותר, שהיא אוכלוסייה זמנית בעיר. גידול בשיעור הצעירים התרחש בעיקר בערים בהן הייתה בנייה משמעותית בשכונות חדשות: ראש העין, קרית גת, עפולה, קריית אתא, יבנה, אשקלון ורהט..
ערים שבהן מחירי הדירות עדיין נגישים, הצליחו ליהנות מגידול אבסולוטי ויחסי במגזר הצעירים. הנהלת העיר אומנם מרגישה את המעמסה של אוכלוסייה זו בתקציב השוטף, אבל בניהול נכון של המגזר העסקי נוצרות הזדמנויות כלכליות משמעותיות. ברוב הערים הללו ניתן לראות שמספר שנים לאחר הפיתוח הדמוגרפי מתחיל פיתוח עסקי. בראש העין מוקמים מרכזי מסחר, בקרית גת אזור התעשייה נמצא באכלוס מוגבר. בעפולה יש תנופה בהקמת בנייני משרדים קטנים.
קיטון בשכבת הצעירים חל בעיקר בערים שבהן שיעור הילדים גדול או שבהיעדר בנייה מספיקה חדשה הצעירים עוזבים. מדובר בדרך כלל בערים באשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים באזור המרכז, בדגש על אזור השרון. כך קורה גם בערים החרדיות. בערים אלו נרשמה ירידה של כ-4.5% לפחות בשיעור הצעירים.
הניסיון של העשור האחרון מלמד שהצעירים עדיין מתבססים במרכז הארץ (כנראה בשכירות), אבל פונים לרכוש דירות בערים עם מחירים נמוכים יותר, בעיקר בשולי מחוז מרכז. נראה שהערים באשכולות הגבוהים יותר מדירים את האוכלוסייה הזו בשל עלויות הנדל”ן.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן