news08.net/ads.txt

מקדמים חדשנות עירונית בזירה האילתית

חדשות 08 אילת

לראשונה מארחת העיר אילת, כנס העוסק בתהליכי חדשנות עירונית ברשויות המקומיות כחלק מתכנית ה”זירה״ – פרויקט משותף למרכז פרס לשלום ולחדשנות, קרן בלומברג, יד הנדיב ומשרד הפנים, הפועלת ב – 12 ערים ורשויות מקומיות, ביניהן אילת. במסגרת הכנס בו משתתפים צוותי חדשנות של 5 ערים, יחברו צוותי הרשויות לצוות התכנית בעיריית אילת וביחד יחקרו את האתגר שהציבה עיריית אילת: שביעות רצון התושבים מהמרחב הציבורי. את צוותי החדשנות ברשויות המקומיות מלווים מומחים בתחום וביחד הם פועלים להטמיע כלים חדשניים לפיתוח וליישום יוזמות לטובת שיפור חיי התושבים. בכנס המתקיים השבוע באילת (28-30.11.22) לוקחים כאמור חלק צוותי החדשנות של 5 ערי מחזור ג’: אום אל-פחם, אילת, אשקלון, אשכול נגב מזרחי ולוד. הכנס מתמקד באחד התהליכים המרתקים של תהליכי החדשנות “שלב ראיונות השטח”. כחלק מהכנס, צוותי החדשנות הישראלים יצאו וילמדו ברחבי העיר כדי להבין לעומק כיצד האתגרים נראים מנקודת המבט של התושבים. האתגר של אילת, כפי שהוגדר על ידי הנהלת העירייה ומלווה על ידי צוות תכנית הזירה הוא “שביעות רצון התושבים מהמרחב הציבורי”. צוות התכנית באילת מונה 6 עובדי עירייה ביניהם: מנהל יחידת תיאום ובקרה, מנהל המשל”ט העירוני, מנהלת לשכת המנכ”ל, מזכירת בית ספר, מציל ועובדת סוציאלית. הצוות נבחר ועבר הכשרה והוא יוביל את החקר באילת. רחלי רוזט המנהלת את התכנית באילת, ציינה כי אמנם מדובר באתגר רחב מאוד, אולם בזכות המתודולוגיה של תכנית הזירה המחולקת לשלבים, הצליח הצוות למקד את האתגר על ידי מחקר מקדים. עבודת הצוות כללה ראיונות עם בעלי עניין בעירייה ומחוצה לה ועם מומחים בתחום תכנון ערים וסביבה. זה התחיל בשאלה רחבה העוסקת במה חסר במרחב הציבורי, המשיך בשאלה ממוקדמת יותר כמו מה יגרום לאנשים ללכת במרחב הציבורי? מתוך הבנה כי מה שחסר בו, גורם לחוסר שביעות רצון התושבים מהמרחב הציבורי והסתיים ביצירת כלי “מראה מקום” שפותח כמדד המאפשר שיפור של תכנון או התערבות במרחב הציבורי דרך זיהוי ובחינה של מרכיבי המרחב המעודדים הליכה ברגל. “מבין עשרות התובנות שעלו במסגרת הראיונות השונים, התובנה המרכזית לתחושת שביעות רצון גבוהה של התושבים מהמרחב ציבורי כרוכה ביכולת שלו  להיות נעים ובטוח, (מוצל ביום/מואר בלילה), נקי, נגיש, מעניין ואטרקטיבי” מציינת רוזט ומוסיפה: “לשם כך זיהינו שצריך לבחון את קיומם או היעדרם של הרכיבים המצויים במרחב הציבורי, כמו מדרכות רציפות, רחובות מוצלים, מעברי חצייה, העדפה להולכי רגל, שבילי אופניים ועוד. המדד ממפה את המרכיבים שהופכים את הרחוב להליכתי ומאתר הזדמנויות לשיפור המרחב הציבורי”.  במסגרת המפגש בין חמש הערים המשתתפות בכנס, יצאו כאמור הצוותים ויתצפתו על הרחוב האילתי כתמונה משלימה למחקר המקדים. בתום השלב הזה, יצא הצוות האילתי למחקר השטח במטרה, לשוחח עם תושבים ולשמוע מהם על תחושותיהם לגבי המרחב הציבורי. ניתוח הממצאים יועבר להנהלת העירייה, שתפעל ליישם את הממצאים ובעיקר לממש את מטרת התכנית, שנועדה לקדם חדשנות עירונית ברשויות המקומיות ולפעול לשיפור חיי התושבים. 

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת: “העיר אילת מקדמת בברכה את צוותי החדשנות של תכנית הזירה ומודים על הבחירה באילת לקיום הכנס. עיריית אילת מקדמת חדשנות בכל התחומים וזאת במטרה לתת שירות טוב יותר לתושבי העיר והנופשים בה. צוות הזירה באילת בניהולה של רחלי רוזט עושה עבודה מדהימה ואני סמוך ובטוח, כי יישום תוצרי האתגר ישפרו את איכות החיים של תושבי העיר אילת. תכנית הזירה הינה תכנית יוקרתית וחשובה ביותר בשלטון המקומי ותוצרי ניתוח האתגר של  הצוות, ישפרו את הליכי החשיבה בעירייה בפתרון אתגרים בכלל ותהליכי למידה, בפרט”.    

ירדן לעאל יבלונקה, סמנכ”לית מרכז פרס לשלום ולחדשנות: “אנחנו במרכז פרס מאמינים שרשויות מקומיות הן בעלות חשיבות עצומה בהבטחת איכות החיים של כולנו, ומשום כך יש לצייד אותן בכלים הטובים ביותר על מנת שיוכלו לשרת את תושביהן נאמנה. כיום, הזירה משפיעה ישירות על למעלה ממיליון וחצי ישראלים מכל קצבות הארץ, ובשנים הקרובות עוד ועוד רשויות יצטרפו לתוכנית. אנחנו שמחים לקחת חלק בהתכנסות המיוחדת הזו בעיר אילת המשתתפת בתוכנית מזה שנתיים, וגאים להוביל את “הזירה” ביחד עם קרן בלומברג ומשרד הפנים, ובניהולו של איתי אייגס”.

תכנית “הזירה” הינה שיתוף פעולה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות, קרן בלומברג, יד הנדיב ומשרד הפנים. התכנית פועלת כבר שלוש שנים, במסגרתה התגבשו צוותי חדשנות ב-12 רשויות מקומיות ואשכולות אזוריים ברחבי הארץ, ביניהן אשדוד, בת-ים, אשכול נגב מערבי, עכו, בית-שמש, נתניה, סחנין, אום אל-פחם, אילת, אשקלון, אשכול נגב מזרחי ולוד. מתודולוגיית העבודה מבוססת על עולמות החשיבה העיצובית, Design Thinking, ועל עבודה מבוססת נתונים, והיא תוצר של ניסיון נצבר בעשרות מקרי בוחן בעולם ובארץ במסגרת תכנית ׳צוותי החדשנות׳ העולמית (i-teams) שיזמה והובילה קרן בלומברג להתמודדות עם אתגרים עירוניים מורכבים. התוכנית מטמיעה כלים חדשניים בתהליכי העבודה של הרשויות המקומיות ובכך מחזקת את היכולת שלהן לטפל ביעילות ובחדשנות באתגרים הבוערים ביותר של העיר.

צילום: דוברות אילת | בתמונה הראשית - מימין: בלה אלכסנדרוב - מנהלת תוכניות בכירה, שלטון מקומי - עיינה אדלר מנהלת האגף הבכיר לפיתוח ההון האנושי ברשויות המקומיות, רחלי רוזט - מנהלת צוות חדשנות אילת ואיתי אייגס, מנהל תוכנית הזירה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן