נתון מדאיג: בשנת 2023 מתו 104 ילדים בתאונות בבית, בדרכים ובפנאי

104 ילדים מתו השנה בתאונות שאת רובן ניתן היה למנוע. תאונות אינן גזירת גורל!

ארגון בטרם מסכם את שנת 2023 עם דו”ח מדאיג. שלושת גורמי התמותה הבולטים ביותר הם תאונות דרכים, טביעה וחנק. 52% מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות היו מהחברה הערבית.

שנת 2023 מסתיימת עם 104 מקרי מוות כתוצאה מהיפגעויות של ילדים ובני נוער בתאונות בבית, בדרכים ובפנאי. כך עולה מדו”ח סיכום שנה שמפרסם ארגון בטרם לבטיחות ילדים. למרות הנתון בקשה, עולה מן הדו”ח כי מדובר בירידה של 34% בשיעור התמותה בהיפגעות ב-15 השנים האחרונות.

שלושת גורמים התמותה העיקריים היו תאונות דרכים (כ- 51%), טביעה (כ- 17%) וחנק (כ- 7%). שנת 2023 התאפיינה בעלייה במקרי הטביעה  (18 מקרים, לעומת 16 מקרים בשנה בממוצע בשנים 2019-2022). 72% ממקרי הטביעות קרו בבריכות.

עלייה מדאיגה נוספת מתייחסת לחלקם של הילדים ובני הנוער הערבים בתמותה בתאונות. 52% מכלל מקרי התמותה היו של ילדים מהחברה הערבית, בעוד הם מהווים סך הכול 24% מאוכלוסיית הילדים בישראל. נתון זה מהווה עלייה לעומת שנת 2022, בה חלקם של הילדים הערביים בתמותה עמד על 47%. בבחינת ממוצע השנים 2019-2023, עולה כי הסיכון של ילד ערבי להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת היה גבוה פי 3 מהסיכון של ילד יהודי.

למרות הנתון הקשה, בהסתכלות ארוכת טווח המגמה מצביעה על ירידה של 25% בשיעורי התמותה של ילדים ערבים במהלך 17 השנים האחרונות. עם זאת, אחוז הירידה בשיעורי התמותה בחברה היהודית גבוה יותר, ועומד על 30%.

מתוך כלל החברה הערבית, בולטת לרעה בריבוי תמותה בתאונות, האוכלוסייה הבדואית בדרום. לפי הדו”ח, הסיכון של ילד ערבי המתגורר במחוז דרום להיהרג כתוצאה מתאונה, גבוה פי 2.6 מזה של ילד ערבי ממחוזות אחרים.

בהסתכלות על החברה היהודית עולה, כי ילד חרדי מתחת לגיל 15 נמצא בסיכון גבוה פי 2 לתמותה בתאונות ביחס יהודי שאינו חרדי. זהו נתון גבוה ביחד לחמש השנים האחרונות, אז עמד שיעור התמותה של ילדים חרדים פי 1.7 מילד שאינו חרדי.

עוד עולה מהדו”ח כי בבחינת מקום מגורים, הסיכון של ילד ממחוז דרום להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת גבוה פי 3.6 מהסיכון של ילד המתגורר במחוז תל אביב. בהסתכלות על חמש השנים האחרונות (2019-2023) כ-30% מהילדים ובני הנוער שנהרגו עקב היפגעות בלתי מכוונת היו ממחוז הדרום, זאת על אף שהם מהווים רק כ-16% מאוכלוסיית הילדים ובני הנוער בישראל.

פילוח נוסף בוחן את הקשר בין רמה חברתית-כלכלית לסיכון לתמותה בהיפגעות. מהדו”ח עולה כי כ-58% ממקרי תמותת הילדים מהיפגעות בשנים 2019-2023 היו של ילדים ובני נוער המתגוררים ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים, בעוד חלקם היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער בישראל עומד על כ-26% בלבד. ילדים ובני נוער המתגוררים ביישובים ערביים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה מהווים כ-36% ממקרי התמותה, בעוד חלקם באוכלוסיית הילדים ובני הנוער בישראל הוא 16% בלבד.

הדו”ח מתייחס גם לקבוצות גיל, ומתוכו עולה כי קבוצות הגיל הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר להיפגעות הם בני נוער בגילאי 15-17 (שיעור של 5.5 מקרי תמותה למאה אלף בני נוער), ופעוטות בגילי לידה עד 4 (שיעור של 5.3 מקרי תמותה למאה אלף פעוטות).

אורלי סילבינגר, מנכ”לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: “104 ילדים מתו השנה בתאונות שאת רובן ניתן היה למנוע. תאונות אינן גזירת גורל. הניסיון מוכיח ששילוב של סביבה ותשתיות בטוחות יחד עם אימוץ הרגלי התנהגות בטוחה, יכולים להציל חיים.  זה בידיים שלנו למנוע תאונות ולשמור על בטיחות ילדינו. ארגון בטרם ממשיך לפעול בחברה הערבית, באמצעות הדרכה, הסברה ופעילויות קהילתית במטרה להביא לשינוי ולצמצם את היפגעות כלל ילדי ישראל”.

◼️ חדש! לקבוצת חדשות בווטסאפ – הורים וילדים לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

 

צילום: pixabay

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן