news08.net/ads.txt

נתון מזעזע| 651 תינוקות מתו בעשור האחרון ממוות פתאומי בשינה

מוות בעריסה הוא המונח השכיח למוות פתאומי של תינוק, שהיה בריא לגמרי קודם לכן, לרוב בשנתו, שנותר בלתי מוסבר גם לאחר בירור מלא. מספר המקרים הוא מזעזע: בישראל 651 תינוקות בעשור מתו ממות פתאומי בשינה. גם אם לא ניתן למנוע את כל המקרים, אפשר לצמצם משמעותית את הסיכון באמצעות שינוי התנהגות ושינוי סביבת השינה של התינוקות.

גורם הסיכון המשמעותי ביותר למוות עריסה הוא השכבת תינוקות לישון על בטנם. השכבה על הבטן לשינה מגבירה את הסיכון למוות פתאומי עד פי 4. יישום ההמלצות להשכיב את התינוקות לישון על הגב ביום ובלילה  חולל ירידה דרמטית של כ-70% בתמותת תינוקות ממוות בעריסה.

בחודשי החורף ניכרת עלייה במקרי המוות הפתאומי בתינוקות בשל הסיכון לחימום יתר. הלבשת התינוק בשכבות רבות מדי של בגדים או כיסוי בשמיכות עבות או רבות מסכנים אותו. בנוסף, מומלץ להקפיד על חימום החדר ל-22-24 מעלות. בסיכון מוגבר מצויים פגים, תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך, ותינוקות להורים צעירים.

לאחרונה חזרו והדגישו בארה”ב את ההנחיות להימנע מהשארת התינוק לישון על כל  משטח שינה פרט למיטה, בשל סיכון מוגבר לחנק בשינה על משטח משופע. ההנחיה העדכנית קובעת כי אין להשאיר את התינוק לישון בסלקל, טרמפולינה, נדנדה לתינוקות או במושב הבטיחות ברכב.

ההנחיה הגורפת להשכיב תינוק לישון על הגב מתייחסת לכל שינה ביום ובלילה. כשהתינוק ער ובהשגחת מבוגר ניתן לעודד שכיבה על הבטן כך שיפתח את שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים.

ישנה טענה שהתינוק ישן טוב יותר על הבטן, אז כמובן גם ההורים ישנים טוב יותר. אכן, על הבטן התינוק ישן עמוק יותר,  אך בשינה עמוקה זו טמונה הסכנה שכן במצבי מצוקה, התינוק לא יתעורר ולא יפעיל את מנגנוני ההחייאה העצמית. גישה זו מסוכנת ועלולה לעלות בחיי תינוקות.

גורם נוסף שמעלה דרמטית את הסיכון למוות פתאומי בתינוקות היא שינה משותפת עם התינוק באותה המיטה או הירדמות מבוגר עם התינוק כשהמבוגר יושב על ספה או על כורסה. בסיכון גבוה במיוחד מצויים תינוקות מתחת לגיל 3 חודשים, שהוריהם מעשנים, שותים אלכוהול ועייפים מאוד. ההנחיה היא להשכיב תינוק לישון במיטה או בעריסה נפרדת בלבד בחדר ההורים, בסמוך למיטתם, בששת החודשים הראשונים לחייו.

שינה על מזרן רך מגבירה סיכון פי 5 למוות בשינה, בהשוואה לשינה על מזרן נוקשה.  לכן מומלץ להשכיב תינוקות לישון על מזרן ישר וקשיח, בזווית של לא יותר מ-10 מעלות. יש להקפיד שהמיטה או העריסה יהיו ריקים מחפצים, ללא כריות, מגני ראש ומצעים מהודקים על פני חופשיים. נמצא כי בשימוש בכרית הסיכון למוות בשינה גבוה פי 2.5.  כאשר הפנים, או ראשו של התינוק  מכוסים במצעים, הסיכון למוות בשינה גבוה פי 2.

גורם סיכון נוסף ומשמעותי במיוחד, הנוגע להתנהגות הורית רחבת טווח, הוא חשיפת העובר והתינוק לעישון בזמן ההריון ולאחר לידתו. הימנעות באופן גורף מכל חשיפה של התינוק והעובר לעשן סיגריות, מצמצמת את הסיכון למוות בעריסה.

ד”ר ענת שץ, יו”ר “עתיד”,העמותה הישראלית למניעת מוות פתאומי בתינוקות , חברת ההנהלה ויו”ר הוועדה לקידום הבריאות של הארגון העולמי למניעת מוות פתאומי בתינוקות, מנתחת אף אוזן וגרון, שירות נשימה שינה ילדים, שערי צדק: “מומלץ להימנע באופן גורף וחד משמעי מגורמי הסיכון שהוזכרו, לנקוט באמצעי ההגנה הפשוטים שבשליטתנו ולשמור על סביבת שינה בטוחה לתינוק. אני קוראת להורים ולכל המטפלים בתינוקות, להקפיד הקפדה יתירה ולפעול להפחתת הסיכון למוות פתאומי בתינוקות כי בידינו הדבר”.

אורלי סילבינגר, מנכ”לית ארגון ,בטרם” לבטיחות ילדים: “מוות בעריסה היא תופעה כואבת שעדיין נתפסת בציבור הרחב כגזירת גורל. זוהי תפיסה מוטעית, והמציאות מראה שרבים מהמקרים ניתנים למניעה, אם רק מקפידים על הנחיות הבטיחות. אני אומרים להורים אל תגידו ‘לי זה לא יקרה’ פעלו כדי למנוע. אני מבינה שלפעמים הורים בוחרים לפעול בהתאם לנוחות שלהם, אך אסור שהנוחות של ההורים תפגע בבטיחות של התינוקות”.

הנחיות לשינה בטוחה של עמותת עתיד וארגון “בטרם” לבטיחות ילדים:

*כשמשכיבים את התינוק לישון – ביום ובלילה – מקפידים תמיד להשכיבו לישון על גבו.

*משתמשים במזרן נוקשה ובסדין תואם ומתוח ובמיטה, או בעריסה בעלת  תווי תקן.

*משכיבים את התינוק לישון בעריסה או במיטה נפרדת בחדר ההורים, סמוך למיטת ההורים עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה.

* לא משכיבים תינוק לישון במיטת ההורים או האחים, על ספה או על כסא או על כורסה לבד או עם ההורה.

*לא משאירים תינוק לישון בכסא רכב, בסלקל או טרמפולינה. במידה ונרדם, יש להעבירו למיטה או עריסה.

*שומרים על סביבת שינה ריקה מחפצים רכים כמ: כריות, מצעים חופשיים, בובות ומגני ראש.

*נמנעים לחלוטין מעישון בזמן ההריון ובסביבת התינוק.

*נמנעים מחימום יתר בחדר: הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות צלסיוס.

*נמנעים מהלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות.

*הנקה נמצאה כגורם מגן מפני מוות עריסה.

*בזמן ההשכבה לישון מציעים לתינוק מוצץ נקי ויבש (שאינו קשור לחוט) לאחר גיל חודש כשההנקה התבססה.

*מוניטור ביתי אינו מונע מוות בעריסה.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן