news08.net/ads.txt

סבתות סורגות… תחליף לשד

קרן שגב, חברת מועצה בקרית עקרון, המתמודדת עם סרטן השד, חברה לקבוצת סורגות בקהילה מקרית עקרון אשר סורגות “תחליף שד” (פרוטזה לשד המכונה “ציציסרוג”), המיועד למלא צורך אסתטי עבור נשים שעברו כריתת שד • בשבוע שעבר הן הגיעו למרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית לתרום את תחליפי השד לנשים

לפני כחצי שנה גילתה קרן שגב, בת 48 מקרית עקרון, גוש בשד, לגמרי במקרה. “הדבר הראשון שהרגשתי הוא לחץ”. היא מספרת. “יש לי היסטוריה עם המחלה. אמא שלי נפטרה מסרטן לפני כשנה. היא חלתה בסרטן השד והחלימה ואז חלתה בסרטן הלבלב והכבד, ונפטרה. יש לי גם בת דודה שנפטרה בגיל 26 מסרטן השד, וגם דודה שחלתה. כך שאוטומטית זה מעלה את כל השדים. אבל תוך כדי אני מגיעה להחלטה חד משמעית שמה שלא יהיה אני אלחם בזה ואמשיך לחיות”. כבר למחרת היא קובעת תור לכירורג שד, שמנסה לבטל אותה ולומר שאין כלום, ובמקביל שולח אותה לממוגרפיה ואולטרסאונד. הממוגרפיה היתה תקינה, ובאולטרסאונד נראה ממצא חשוד והיא נשלחת לביופסיה. מהביופסיה חוזרת תשובה חד משמעית – קרן חולה בסרטן השד. היא מספרת על התחושות: “ברגע שאני שומעת שיש לי סרטן אני מחליטה להניף את דגל המלחמה ושואלת איך צריך להוציא אותו מהגוף שלי. לא רוצה להשקות ולהזין אותו, הוא לא יחיה על חשבוני”. קרן מתייעצת עם ד”ר אורלי אלדר פרידמן, כירורגית שד בכירה במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, ולבסוף עוברת ניתוח כריתה ושחזור חלקי על ידי ד”ר אסנת גבעון מדהלה, מנהלת מכון השד, וד”ר דוד בן הרוש, פלסטיקאי בכיר. “מדובר בשלושה רופאים מדהימים, אנושיים ומקצועיים. אני מלאת תודה והערכה כלפיהם”. קרן עדיין לא סיימה את התהליך, היא אחרי הניתוח וכימותרפיה, ממשיכה בטיפול ביולוגי ועוד צפויות לה הקרנות. אבל כבר עכשיו, היא מחליטה לפעול למען אחרות ולהעלות את המודעות לאבחון מוקדם של סרטן השד. “המקרה שלי הוא מקרה ׳קלאסי׳ של גילוי מוקדם – גילוי גוש בשלב אפס טרום סרטני” היא אומרת. בהיותה חברת מועצה בקרית עקרון, היא מחליטה להוביל במועצה בשיתוף מחלקת רווחה שורה של פעילויות לעידוד בדיקות לרגל חודש המודעות לסרטן השד, הכוללות הרצאות, סדנאות, סטודיו ורוד ועוד. ד”ר אסנת גבעון מדהלה, מנהלת מכון השד במרכז הרפואי קפלן אומרת על הפעילות של קרן: “היום, כאשר אחת מכל שבע נשים תחלה בסרטן השד, זה כבר הוכח כי גילוי מקדים מציל חיים ומציל שדיים וכל פעילות להעלאת המודעות ועידוד בדיקות היא מבורכת”. לצד כל הפעילויות, חוברת קרן לקבוצה מקומית של סורגות בקהילה, שם רכזת הקבוצה, לבנה פלד, מעלה רעיון לסרוג תחליף שד לנשים שנמצאות לאחר כריתה אבל לפני שחזור. מדובר בכרית עטופה בחוטי סריגה בצורת שד המיועדת להיכנס כמו פרוטזה לחזיה של אישה שעברה כריתה בצד אחד לצורך אסתטי. לבנה מספרת: “מישהו העלה את הרעיון באחת מקבוצות הסורגות הארציות, כחלק מפרויקט בינלאומי. למעשה יש הוראות מדויקות איך צריך לסרוג ובאילו חוטים מיוחדים מכותנה צריך להשתמש. גם המילוי צריך להיות גמיש ובגדלים שונים, להתאים לצרכים השונים של הנשים השונות”. לבנה מספרת על היוזמה לפרח דנקו, מנהלת תחום הקהילה במתנ”ס בקרית עקרון, ויחד עם קרן השתיים חוברות למכון השד במרכז הרפואי קפלן לתרום את הפרוטזות שנסרגו. קרן, פרח ולבנה הגיעו בשבוע שעבר (חמישי) יחד עם אחת הסורגות הנוספות, שולמית חן, למפגש מרגש עם הצוות הרפואי והסיעודי במכון השד בקפלן.

ד”ר אורלי אלדר פרידמן, כירורגית שד במכון השד במרכז הרפואי קפלן מסבירה על הצורך: “מרבית הנשים יכולות לעבור כריתת שד ושחזור באותו ניתוח. לצד זאת, יש גם מגמה גוברת והולכת של נשים שמבקשות לוותר על השחזור (Go flat). יש גם נשים שלא יכולות לעבור את השחזור באופן מיידי כי הן צריכות להתקדם לטיפולים ועבור נשים אלו נוצר צורך אסתטי, שתחליף השד יכול למלא באופן זמני”.

זהרית קרושינסקי, מנהלת הסיעוד במכון השד במרכז הרפואי קפלן: “מאוד התרגשנו מהיוזמה והרצון להמשיך ולסרוג פרוטזות נוספות עבור הנשים, שמוקירות תודה כשאנחנו מעניקים להן אותן”.

לבנה מסכמת: “יש לזה אפילו שם – ציצסרוג. והלוואי שלא נצטרך להכין כאלה עוד לעולם, אבל ככל שיהיה צורך, נסרוג באהבה”.

בתמונה מימין לשמאל: ד”ר פרידמן, זוהרית, חפצי, פרח, לבנה, שולמית וקרן

 

 

קרדיט צילום: המרכז הרפואי קפלן

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן